השרים אישרו את מתקן ‘החשמל הכשר’: יוקם בב”ב תוך שבועות

מתקני אגירת החשמל יאגרו אנרגיה עודפת המיוצרת בימי חול - ויספקו אותה בשבת לציבור החרדי • מדובר בפיילוט בעלות 100 מיליון שקל במימון חברת החשמל • השר כ"ץ: "ציבור רחב יוכל סוף סוף לצרוך חשמל שלא יוצר בשבת - מבלי שהדבר יהווה סכנה בטיחותית ופגיעה סביבתית חמורה"
אריה ריבקינד
ט"ז אייר התשפ"ג / 07.05.2023 14:09

ממשלת ישראל אישרה היום (ראשון) את השלב הראשון  בתוכנית הלאומית לאגירת אנרגיה במרחב האורבני שמוביל שר האנרגיה והתשתיות, ח”כ ישראל כ”ץ:  הקמת מתקן אגירת חשמל בבני ברק.

ההילולא: זה כל מה שאתם צריכים לדעת לפני הנסיעה למירון

מדובר בפיילוט ראשוני לצד קידום מתקני אגירת חשמל גדולים יותר בצפון הארץ בעתיד.

העלות המוערכת של הקמת מתקן האגירה עומדת על 100 מיליון שקלים. הצפי הוא שחברת החשמל תחזיר את ההשקעה שלה יחסית במהירות, בזכות ייצור החשמל ובגלל המכירה של המתקן אחרי 3 שנים.

לפי התכנית, הקמת מתקן האגירה בבני ברק אמור לצאת לפועל מיד אחרי האישור בממשלה, והקמתו אמורה לארוך כמה שבועות.

לפי משרד האנרגיה, התוכנית – שהינה חלק ממדיניות אגירה לאומית רחבה שמקדם השר כ”ץ – תאיץ את הקמת מתקני ייצור חשמל ואגירת אנרגיה בערים, ותחברם לרשת החלוקה הציבורית באזורים אורבנים צפופים – לטובת כלל הציבור בישראל.

שר האנרגיה והתשתיות: “אני מודה לראש הממשלה ולחבריי השרים על אישור חלק מרכזי מהתוכנית הלאומית לאגירת אנרגיה. אין שום סיבה שבכל מקום בו ישנה צריכת חשמל לא תהיה גם רשת חשמל יעילה ומתקדמת המבוססת על אגירה. החזון אותו אני מקדם יאפשר בעתיד קליטה ואגירה של חשמל שיופק מאנרגיות מתחדשות בכל רחבי הארץ, ואת הולכתו למרכזי הביקוש בשעות הצריכה – כחלק מהמאמץ לעמוד ביעדי האנרגיה המתחדשת עליהם התחייבנו”.

השר הדגיש: “בניגוד לטענות השגויות שמופצות, תעריף החשמל לא יתייקר, התחרות במשק תישמר וציבור רחב בישראל יוכל סוף סוף לצרוך חשמל שלא יוצר בשבת – מבלי שהדבר יהווה עבורו סכנה בטיחותית ופגיעה סביבתית חמורה. כפי שאמרתי בעבר, בעיניי מתנגדי החרדים המעשה ‘לא כשר’, אך בעיניי זו דוגמה לפתרון יצירתי שביכולתו לרתום את הטכנולוגיה המתקדמת לחיים משותפים ביחד”.

במשרד האנרגיה מסבירים, כי בשנים האחרונות גדל משמעותית הצורך באגירת אנרגיה במשק החשמל, השאיפה להפחתת פליטות גזי החממה על ידי מעבר לאנרגיות מתחדשות, שלרוב אינן זמינות לאורך כל שעות היממה ואינן יציבות, והרצון לעבור לתחבורה מבוססת חשמל, יחד עם ביקוש ל’חשמל כשר’, מחזקים את הצורך בהרחבת השימוש באגירת אנרגיה וקידומה.

אגירת אנרגיה חשמלית תהיה אחד האמצעים שיאפשרו את הרחבת ייצור החשמל באנרגיות המתחדשות בישראל.

לצד זאת, בישראל ישנן אוכלוסיות המעוניינות לצרוך ‘חשמל כשר’, שלא יוצר בשבת. כיום חלק מאוכלוסיות אלה מספקות לעצמן חשמל באמצעות גנרטורים המהווים סכנה בטיחותית גדולה למשתמשים, כאשר עלותם יקרה והם גם גורמים לזיהום סביבתי.

לאור ההתפתחות הטכנולוגית של מתקני אגירה והוזלת עלותם, קיימת הזדמנות למתן פתרון חליפי מתאים שיספק את צרכיה המיוחדים של אוכלוסייה זו, מה גם שפתרון זה בטיחותי ונקי יותר.

החלטת הממשלה תאפשר לחברת חשמל להקים מתקן פיילוט ל’חשמל כשר’, מה שיאפשר לשוק ולרגולטורים לבחון בפועל את הישימות הטכנולוגית והמנגנון הנדרש ברשת החלוקה לטובת הפעלת ‘חשמל כשר’.

על מנת להבטיח שמירה על התחרות במשק, חברת החשמל תמכור לשוק הפרטי את המתקן אותו תקים במסגרת הפיילוט תוך שלוש שנים.

ככלל, מתקן הפיילוט יהווה שיעור קטן מהיקף האגירה הצפויה בישראל, שכן בשנים הקרובות צפויים לקום מתקני אגירה בהספק של מאות מגה-וואט, שיבוצעו על ידי המגזר הפרטי.

על פי ההחלטה, שהינה על דעת כל הגורמים המקצועיים, רשות החשמל תגבש את האסדרה הרוחבית ל’חשמל כשר’ ולפיילוט של חברת החשמל, כך שלא תהיה עלייה בתעריף החשמל כתוצאה ממהלכים אלה.

סגן השר אורי מקלב בצאתו מישיבת הממשלה במהלכה אושרה ההחלטה: “תוכנית אגירת האנרגיה הארצית שמאושרת כעת הינה תוכנית כלכלית שהרשות החרדית נדרשה לה מאז הקמתה, מתוך חשיבותה והיקפה למען הציבור בכלל ולמען הציבור החרדי בפרט.

“לתוכנית זו ישנם מספר יתרונות כפי שהצגנו הן בהיבט הבטיחותי, הכלכלי, הסביבתי – והיא תתרום להורדת יוקר המחיה. זו לא יוזמה פרטית אלא רשויות מקומיות עומדות אחריה.

“זה מתקדם אודות לדחיפותו של שר האנרגיה ישראל כץ, יחד עם יו״ר ועדת הכספים ח״כ הרב משה גפני – שעומדים מאחורי הצעה זו”.

ח”כ יעקב אשר: “החלטה מבורכת שמסמלת כיצד ניתן לייצר שיתוף פעולה יעיל שיתרום גם למשק החשמל, גם לאיכות הסביבה וגם לצרכנים שומרי השבת.

“מזה שנים רבות שחבריי ואני מסיעת דגל התורה פועלים לקדם את המתווה צעד אחר צעד, מול משרדי הממשלה ובוועדות הכנסת, כשהדרישה באה לידי ביטוי גם בהסכם הקואליציוני הנוכחי.

מברך את יו”ר דגל התורה הרב משה גפני על שהביא לידי גמר את אישור ההחלטה, ואת השר ישראל כץ ומנכ”ל חברת החשמל מאיר שפיגלר על עבודה עניינית על החלטת הממשלה ללא מורא”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות