הנשיא אובמה: “יש לי את כל הסמכות להשמיד את דאעש”

לקראת נאומו הלילה בפני האומה האמריקנית, נפגש נשיא ארה"ב ברק אובמה עם מנהיגי שתי המפלגות בקונגרס והדגיש בפניהם כי אין בכוונתו לבקש את אישורם כדי לפעול נגד ארגון הטרור • "יש לי את הסמכות החוקית לפעול כדי להשמיד את דאעש" • סקר: הטרור הוא הבעיה המעיקה ביותר על ארה"ב אחרי בעיית הכלכלה
יוני גרין
ט"ו אלול התשע"ד / 10.09.2014 08:55

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר לפנות בוקר (רביעי) בפגישה עם מנהיגי הרפובליקניים והדמוקרטים כי יש לו את הסמכות לחסל את ארגון הטרור דאעש. אובמה הדגיש כי בניגוד למצב לאחר התקיפה הכימית שביצע אסד בדמשק, הפעם לא יבקש את אישור הקונגרס לנקוט בפעולה צבאית.

הנשיא נפגש בבית הלבן עם המנהיגים הרפובליקניים והדמוקרטים בבית הנבחרים ובסנאטי, לקראת הנאום שישא הלילה לאומה האמריקנית, בו יציג אובמה את מהלכי ארה”ב נגד ארגון הטרור. הארגון לא רק מטיל אימה על מיליוני אזרחים בעיראק ובסוריה, אלא גם ממוטט את הניסיון לייצב את עיראק אחרי נסיגת ארה”ב מהמדינה, ובכך מביך את הנשיא אובמה שהנסיגה מעירק הייתה אחת מפעולות המפתח שלו כנשיא ארה”ב.

“הוא פרש את אמונתו כי האומה חזקה יותר והמאמצים שלנו אפקטיביים יותר כשהנשיא והקונגרס עובדים ביחד כדי להילחם באיומים על הביטחון הלאומי, כמו בדאעש”, אמר הלילה דובר הבית הלבן בוושינגטון.

מנתוני סקר שערכה רשת CNN לקראת יום השנה ה-13 למתקפה על מגדלי התאומים עולה, כי הפחד של האמריקנים מטרור גובר והם לא מרוצים מאובמה. לפי הנתונים, האמריקנים סבורים כי הטרור הוא הבעיה המעיקה ביותר על ארה”ב אחרי בעיית הכלכלה.

14 אחוזים מהנשאלים הגדירו את איום הטרור כבעיה החשובה ביותר לארה”ב, זאת לעומת שלושה אחוזים בלבד שאמרו זאת לפני ארבע שנים.

כ-70% מהאמריקנים סבורים כי לדאעש יש יכולת לבצע מתקפת טרור על ארה”ב. 45% אומרים כי דאעש מהווה “איום רציני מאוד לארה”ב”.

76% תומכים בהגברת התקיפות נגד דאעש, 62% קוראים להעניק סיוע ללוחמים נגד דאעש. אבל האמריקנים לא רוצים לחזור על עיראק: 61% מתנגדים להצבת חיילים אמריקנים בשטח סוריה למלחמה בדאעש.

למרות שבכלי התקשורת כבר פרסמו פרטים מתוכנית המלחמה בדאעש שתוצג מחר בנאום לאומה, רק 30% סבורים כי לאובמה יש תוכנית ברורה כיצד להתמודד עם דאע”ש.

בקיץ שעבר, אחרי המתקפה הכימית של משטר אסאד שהרגה למעלה מאלף אזרחים בפרברי דמשק, ארה”ב התכוונה לבצע פעולה צבאית בסוריה אך נסוגה ברגע האחרון, כשהנשיא אובמה טען כי הוא יבצע פעולה שכזאת רק לאחר אישור הקונגרס, וספג קיטונות של בוז מהימין האמריקני על הססנותו וחוסר רצונו לפעול.

בהמשך סוריה התפרקה מהנשק הכימי שברשותה.

החוקה האמריקנית קובעת כי נשיא ארה”ב הוא המפקד העליון של הצבא האמריקני, והוא יכול לשלוח את הצבא לפעולות נרחבות ללא צורך חוקי לאשר את הפעולות בקבינט האמריקני או בקונגרס. עם זאת, על מנת להכריז מלחמה חייב הנשיא האמריקני את אישור הקונגרס.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות