ישלם 62,500 ש”ח: תביעת משפחת נתניהו נגד אולמרט התקבלה

משפחתו של ראש הממשלה המיועד תבעה בגין לשון הרע את אהוד אולמרט בסכום של 837 אלף ש"ח • השופט קיבל את התביעה - אך פסק סכום נמוך בהרבה, בשל ההקשר הפוליטי של הדברים: 97.5 אלף ש"ח כולל הוצאות • השופט: "אולמרט לא הוכיח את עמידתו בהגנת אמת דיברתי"
חיים טוויל
כ"ז חשון התשפ"ג / 21.11.2022 09:33

בית משפט השלום בתל אביב קיבל הבוקר (שני) את תביעת הדיבה שהגישה משפחת נתניהו נגד אהוד אולמרט.

בפסיקתו אמר השופט כי “ההתייחסות כחולי נפש יכולה להשפיל” – וקבע כי ראש הממשלה לשעבר יפצה את בני משפחת נתניהו בסך הכול ב-97.5 אלף שקלים כולל הוצאות.

“גם איש ציבור זכאי לפיצוי, אך זיכוי מופחת נוכח תפקידו הציבורי”, אמר השופט. השופט פסק, כי הפיצוי לו יזכו בני משפחת נתניהו יופחת בשל ההקשר הפוליטי של הדברים.

בנימין נתניהו ואהוד אולמרט לא נכחו באולם בית המשפט.

סגן נשיא ביהמ”ש, השופט עמית יריב, אמר כי סך הפיצוי מתחלק לפי מידת הפגיעה בכל בן משפחה: לבנימין נתניהו יצטרך לשלם אולמרט 20 אלף שקלים, לרעייתו שרה 35 אלף שקלים ולבנו יאיר 7,500 שקלים. נוסף על כך יידרש לשלם אולמרט שכר טרחה והוצאות ביהמ”ש בסכום של כ-35 אלף שקלים בסך הכול.

התביעה על סך 837 אלף שקלים, הוגשה על ידי בנימין ושרה נתניהו ובנם יאיר, לאחר שאולמרט אמר בראיון ב’דמוקרט טי וי’ כי יש להם מחלת נפש שאינה בת שיקום וזקוקים לטיפול.

השופט בתיק קבע: “גם אם סברתי שהעדויות על משפחת נתניהו הן אמת לאמיתה אין בכך כדי להוכיח את הפרסום, על אולמרט היה להראות מה היא התנהגות המצביעה על מחלת נפש, ומחלה הדורשת אשפוז בפרט. חוות דעת רפואית הנדרשת במקרה כזה היא תאורטית המתבססת על הספרות המקצועית. זהו עניין של מומחיות רפואית, בית המשפט אינו יכול לקבוע אבחנה כזאת. השאלה היא שאלה רפואית ברורה וחד משמעית, עם תשובה חד משמעית – כן או לא. אני קובע כי אולמרט לא עמד בנטל המוטל עליו להוכיח את טענת אמת דיברת”.

השופט ציין: “החוק מבקש לאזן בין שני ערכים חשובים שכל אחד מושך לכיוון אחר – חופש הביטוי, שוק פתוח של רעיונות ודעות. הוא לא חל רק על ביטויים אדיבים ונעימים, אלא גם ובעיקר על ביטויים שאינם נעימים לאוזני השומע, ביטויים מעוררי מחלוקת. הערך האחר הוא זכותו של אדם לשם טוב וגם על חשיבותו אין מחלוקת. פגיעה בשמו הטוב יכולה לגרום נזק כלכלי.

“גם היום ההתמודדות עם מחלת נפש מלווה בתיוג חברתי שלילי. המתמודדים נאלצים להתמודד לא רק עם המחלה עצמה אלא גם עם תפיסה חברתית שמטילה עליהם סטיגמה שלילית לעתים עד בידוד חברתי. התיוג החברתי מונע במקרים רבים פנייה לטיפול.

“יש קושי ממשי מהעובדה שאולמרט התייחס לא רק למחלת הנפש אלא לצו אשפוז לו לה ולבן. האמירה משמיעה לא רק את היותם לוקים במחלת הנפש אלא כאילו הם עלולים לסכן את עצמם או הציבור. יש בכך חומרה מיוחדת שמקימה איסור לשון הרע”.

הנימוק להכרעה היה: “אני סבור שאין לראות בניסיון של דמות ציבורית להשפיע על הליך דמוקרטי באופן המצביע על כפל פיצוי. הקשרו הפוליטי מביא להתייחסות מקלה יותר בשל חופש הביטוי הפוליטי. גם רעייתו ובנו של נתניהו דמויות ציבוריות. עובדת היותו של הנפגע איש ציבור יש לתת משקל בקביעת סכום הפיצוי. אני סבור שהפיצוי של נתניהו הוא הנמוך מבין השלושה”.

עו”ד יוסי כהן, פרקליטה של משפחת נתניהו הגיב לפסק הדין: “עוד עלילת שקר נגד ראש הממשלה נתניהו, רעייתו ומשפחתו התנפצה. היום נקבע שאהוד אולמרט שיקר”.

הוא הוסיף: “טוב לדעת שאפילו בעולם מטורף והזוי שבו הורגלנו שמותר להפיץ כל שקר גס ופוגעני נגד ראש הממשלה נתניהו, רעייתו ומשפחתו – הוצבו היום גבולות ברורים וחד משמעיים, ששמו סוף לשקר המרושע של אולמרט”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות