עוצמה יהודית: הפסקנו המו”מ עם הליכוד בגלל תיק הנגב והגליל

המו"מ הקואליציוני הופסק לאחר שהליכוד מתנער מסיכום מוקדם להעניק לעוצמה יהודית את המשרד לפיתוח הנגב והגליל • סמוטריץ' דורש להכניס להסכמים התחייבות ברורה על החלת ריבונות בשטחי יהודה ושומרון, אבל נתניהו מסרב • וזה התיק הקטן שמיועד לישראל כ"ץ בממשלה החדשה
אריה ריבקינד
כ"ז חשון התשפ"ג / 20.11.2022 23:51

עוד פיצוץ במו”מ: מפלגת עוצמה יהודית הודיעה הערב (ראשון) כי הופסקו שיחות המשא ומתן הקואליציוני עם הליכוד.

לטענת בכירים בעוצמה יהודית, שהתפצלה היום רשמית מהציונות הדתית: “בניגוד לסיכום המוקדם, הליכוד חזר בו ומסרב כעת לתת את השר הנוסף – הנגב והגליל והפריפריה החברתית לעוצמה יהודית”.

לדבריהם, “לחזק את הנגב, הגליל והפריפריה זו הבטחת הבחירות שלנו, ואנחנו נבחרנו כדי לממש את הבטחות הבחירות, לא כדי לחפש ג’ובים, אלא כדי לדאוג לתושבי באר שבע, נתיבות, אשקלון, ושדרות כמו גם לפריפריה בגליל – זה בנפשנו”.

הסירוב להעניק את התיק נובע, ככל הנראה, משום שמדובר בתיק שש”ס רואה בו “חלקת אלוקים” הקטנה שלה – ואריה דרעי כיהן כשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל במשך 6 שנים.

הדרישה לקידום הריבונות

גם מפלגת הציונות הדתית מעלה דרישות חדשות במסגרת המשא ומתן. לפי דיווח בחדשות 13, סמוטריץ דורש כי ההסכם הקואליציוני יכלול התחייבות לקידום מהלכי ריבונות בשטח.

על פי הדיווח, בליכוד מסתייגים מהתחייבות או אמירה ברורה לגבי הריבונות, ולפי שעה אין כלל הסכמה בנושא שלא ברור אם יהווה בסופו של דבר חלק מההסכם הקואליציוני.

נתניהו התחייב כמה פעמים בעבר על מהלכים של ריבונות, כאשר לפני שנתיים וחצי אף קבע תאריך רשמי למהלך הזה. אך בסוף העדיף, בתמיכת הממשל האמריקני, את ‘הסכמי אברהם’ עם מדינות המפרץ על חשבון קידום המהלך הזה.

ניתן להעריך כי חוסר ההסכמה של הליכוד כעת, נובע בין היתר, מהרצון להימנע מעימות עם ממשל ביידן, שכן החלת ריבונות – אפילו על מקומות שהם קונצנזוס ישראלי – מהווה קו אדום מבחינת האמריקנים.

עוד דווח כי מאז הבחירות ובשיחות שונות עם מנהיגי העולם נשמע שנתניהו הציב לעצמו יעד להגיע לעוד הסכמים עם מדינות נוספות במסגרת ‘הסכמי אברהם’, ואמירות לגבי ריבונות עלולות להרחיק הסכמים כאלה.

בליכוד לא הגיבו באופן רשמי לפרסום. במפלגת הציונות הדתית אמרו: “אנחנו עובדים על הסכמים מפורטים בשלל נושאים שקשורים למחנה הלאומי ביניהם גם נושא הריבונות. את הפרטים אנחנו משאירים בחדר הסגור”.

התיק הקטן של כ”ץ

בחדשות 12 דווח הערב, כי התיק המיועד ואשר יוצע לח”כ ישראל כ”ץ מהליכוד יהיה תיק העלייה והקליטה או תיק החקלאות  – שניהם תיקים כלכליים קטנים.

לפי הדיווח, המתיחות בין כ”ץ ליו”ר מפלגתו, עלה מדרגה בתקופה האחרונה, בעקבות ההקלטות שפורסמו על ידי העיתונאי עמית סגל, בהן נחשף כיצד כ”ץ תכנן לקבל תיק בכיר על ידי הקמת סיעה הפועלת בתוך הליכוד ואמורה להוות קבוצת לחץ לתפקידים בכירים.

בחדשות 12 הדגישו את המורכבות שבחלוקה המסתמנת: מצד אחד, יש קבוצה בליכוד שכבר החזיקה בתפקידים בכירים ומעוניינת לחזור אליהם, או להשתדרג, ומצד שני אלה שהגיעו למקומות הגבוהים בפריימריז הם חברי כנסת שהיו זוטרים יותר, שכעת מצפים גם הם לשדרוג.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות