עלייה של 90% בהיקף המרשמים לתרופות משככות כאבים וממכרות

משרד הבריאות מתחיל בימים אלו בצעדים ראשונים שנועדו להגביל את השימוש בתכשירים • קופות החולים יידרשו לדווח על היקפי הנפקת המרשמים
חרדים 10
כ"ט תמוז התשפ"ב / 28.07.2022 11:39

בישראל חל גידול של יותר מ-90% בהיקף רישום מרשמים לאופיאטים – תרופות משככות כאבים וממכרות.

קניתם דירה: מה הפיצויים שמגיעים לכם בשל איחור במסירת הדירה?

לפי דיווח של כתבת הבריאות של ‘ישראל היום’, מיטל יסעור בית-אור, משרד הבריאות מתחיל בימים אלו בצעדים ראשונים שנועדו להגביל את השימוש בתכשירים, שבארה”ב כבר הוכרזו כ”איום על בריאות הציבור”.

עם זאת, במשרד הבריאות מסרבים לפרסם אזהרות על גבי חפיסות התרופות מפני סכנת ההתמכרות והתלות בתרופות. בשבוע הבא תתקבל החלטת בג”ץ בעתירה שהוגשה בנושא סימון האריזות.

אופיאטים הם תרופות נרקוטיות המשפיעות על מערכת העצבים המרכזית ומשמשות נגד כאבים חזקים. התרופות, ובהן פנטניל, אוקסיקודון, הידרוקודון פרקוסט וטרמדול, נחשבות לחזקות ביותר וגורמות לפיתוח תלות.

מנתוני משרד הבריאות עולה כי חלה עלייה תלולה של 70% במספר חפיסות האופיואידים שנמכרו בישראל בשנים 2017-2021. שיעור המשתמשים באופיאטים בישראל עלה בכ־5.5% מאז 2017.

ארגון רופאים לזכויות אדם ו”לאלתר – הקרן לתמיכה וליווי חולים נרקוטיים” עתרו לבג”ץ נגד משרד הבריאות ונגד חברות התרופות טבע, תרו, דקסל פארמה ורפא, בדרישה שיסמנו באופן בולט על גבי אריזות התרופות אזהרה מפני הסכנות ותופעת הלוואי של השימוש בתרופה. למשל, אזהרה בדבר תמותה, פיתוח תלות, שינויים בתפקוד ההתנהגותי, החמרת כאב ודיכאון.

כעת, לראשונה משרד הבריאות נוקט צעדים להתמודדות עם העלייה המדאיגה ברישום אופיואידים.

מנהל רפואה במשרד הבריאות פרסם חוזר למנהלי בתי החולים ולמנהלי קופות החולים כדי להעמיק את הבקרה והניטור על רישום תרופות מרשם אופיואידיות. לפי החוזר, בכל בית חולים או קופת חולים תוקם ועדה מוסדרת שתפקידה יהיה להנגיש חלופות לטיפול בשיכוך כאבים שאינם אופיאודיות.

מנהל המוסד הרפואי יכין תוכנית בקרה על ניהול מערך הרוקחות וניפוק התרופות, אשר תוצג בכל שנה למשרד הבריאות. בכל בית חולים או קופה יתבצעו הערכת היקף השימוש באופיואידים ואיתור מטופלים שלגביהם נדרשת התערבות.

במשרד הבריאות מסרו לבג”ץ כי בכוונתם לתקן את פקודת הסמים ו”להפסיק או להגביל” ניפוק של אופיואידים במרשמים בכתב יד על ידי רופאים פרטיים, מרשמים שקלים במיוחד לזיוף.

עם זאת, במשרד הבריאות מתנגדים להרחבת האזהרה על חפיסות התרופות ומציינים: “כבר עתה משרד הבריאות מחייב פרסום אזהרות מתאימות על גבי אריזות תכשירים המכילים אופיואידים” – ומבקשים לדחות את העתירה.

בארגונים שהגישו את העתירה סבורים שהצעדים הללו לא מהווים התקדמות משמעותית.

ממשרד הבריאות נמסר: “המשרד רואה חשיבות רבה בשימוש מושכל ונכון באופיאטים. משרד הבריאות החל בצעדים אופרטיביים, לצד חוזר חטיבת הרפואה שיצא בנושא, בכוונת המשרד לשלב את תחום הרישום באופיאטים בתוכנית הלאומית למדדי איכות בקהילה לצורך בקרה. בהמשך ידונו בשינויים רגולטוריים בתקנות הסמים המסוכנים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות