זו הסיבה שלהתפטרות של סילמן יש ממד ברור של קידוש שם שמים

חיפושים נמרצים אחר חיוכו מדושן העונג של שר האוצר לא העלו דבר • גם הטלפרומפטר שבאמצעותו נוהג ראש הממשלה החליפי ושר החוץ להקריא את דבריו, משל נשדד בידי ציידי אלומיניום שהצליחו לשים ידם עליו
בנימין ליפקין, המבשר
ו' ניסן התשפ"ב / 07.04.2022 10:44

סוף

מותה של ממשלת השינוי הוכרז אתמול. מקום קבורתה טרם נודע.

זו המשמעות הבלתי נמנעת של המהלך הדרמטי שאליו התעורר אתמול העם בישראל עם הודעת יו”ר הקואליציה, ח”כ סילמן, על פרישתה משורות הקואליציה. גם אם לא ייווצר אפקט דומינו ולא יאותר הח”כ האמיץ הנוסף שיעניק את האצבע השישים ואחת לפיזורה של הכנסת, הממשלה חדלה להתקיים החל מאתמול. אף אם יחלפו מספר חודשים בין הרגע שבו הפכה הממשלה לבר מינן לבין זה שבו מועד ההלוויה שלה יוכרז בראש חוצות, אין בה עוד רוח חיים.

עם כל הכבוד לאמביציה של ראש הממשלה, של רעהו החליפי ושל השרים חדורי המוטיבציה שאפפו אותם עד כה, בלתי אפשרי בשום צורה לקיים קואליציה הנשענת על שישים חברים בלבד שאינה מסוגלת להעביר ולו חוק אחד בכנסת.

אך ביום שלשום עוד התייצב ראש הממשלה וסנט ברמז עב כפיל ביו”ר הקואליציה שלו באומרו כי “אין מקום לאולטימטומים”. כשיכור ניצחון שאינו רואה דבר מלבד קירות לשכתו הירושלמית או ביתו המשופץ ברעננה בעשרות מיליונים על חשבון משלם המיסים – לא השכיל בנט להבחין בקרקע הנפערת למרגלותיו.

הבטחון העצמי של ראש הממשלה נסק לשמים כשבמקום לוודא את התחזוקה השוטפת של ממשלת המיעוט בראשותו, המריא חדשות לבקרים למחוזות שונים בחו”ל בעודו פורש כנפיים ומבטיח את שירותי התיווך שלו למדינות שנקלעו לסכסוכי דמים. בינתיים הסדקים בממשלתו הלכו ונפערו.

אתמול בבוקר, נאלץ ראש הממשלה להתעדכן בקִצָה הסופי של הקואליציה בראשותו כמו אחרון צרכני התקשורת מבלי שיהיה לו שמץ של מידע על הנעשה בחצרו שלו.

לגודל המבוכה האירונית, אין מדובר בח”כ באחת מהשורות האחוריות בכנסת שהחליט לחשב מסלול מחדש ולפרוש אלא בלא אחרת מיו”ר הקואליציה שלו. משל למה הדבר דומה לתקרת בית שקרסה על יושביה בבוקרו של יום שרב.

טוב

היו לממשלה הזו סיבות שונות, רבות ומגוונות להתפרק ולהפוך לפוחלץ נטול חיים, הממשיך להיראות שלם ויציב אך ורק מכוח חניטה ומכשור מכניים.

במרוצת עשרת החודשים הללו התדרדרה ישראל בשורה ארוכה של תחומים, שכל אחד מהם יכול היה להצדיק פרישה של אחת מאבני הקואליציה שקמה לטובת החזרה לשפיות המתבקשת.

הלא דבר הוא שהמסמר בארון הקבורה של הממשלה לא ננעץ רשמית אלא בשל איסורא דאורייתא: בל יראה ובל יימצא בחג הפסח הקרוב. התעקשותו של שר הבריאות לאפשר את הכנסת החמץ למרכזים הרפואיים בישראל, תוך רמיסת האיסור הכרוך בכך, בפרהסיא ובראש חוצות, הביאה להתנערות יו”ר הקואליציה ולהחלטה בנוסח: לא עוד.

יש בכך ממד ברור של קידוש שם שמים. התקשורת הבינלאומית כולה, שתסקר את הכאוס הפוליטי שאליה נקלעה ממשלה שהוקמה מתחת לאפו של הבוחר הישראלי ובניגוד חריף לרצונו, לא תוכל להתעלם מכך שהנימוק הרשמי להתפטרות יו”ר הקואליציה נעוץ כל כולו במחאה נמרצת על הזלזול המחפיר בקודשי ישראל.

הכל טוב

לכל אורך יום אתמול נדמו קולותיהם של שושביני הממשלה הזו למקטן ועד גדול.

חיפושים נמרצים אחר חיוכו מדושן העונג של שר האוצר לא העלו דבר. ההכרזה הנצחית הנחה על שפתיו בנוסח “גן עדן” בתשובה לכל שאלה, לא נשמעה. גם הטלפרומפטר שבאמצעותו נוהג ראש הממשלה החליפי ושר החוץ להקריא את דבריו, משל נשדד בידי ציידי אלומיניום שהצליחו לשים ידם עליו.

בתווך גם חיוכו צופן הסוד של שר השיכון המתורגמן לא נראה במשך שעות ארוכות. לרגעים אחדים הופיע במליאה הזמנית של הכנסת אך עיניו היו משום מה כבושות בקרקע.

רק קולו של איש אחד המשיך להרעים. יו”ר הכנסת יהיה האחרון שיכבה את האור.

•  הטור מתפרסם ב’המבשר’

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נו,שוין!
    07/04/2022 15:24
    מנוחה
  1. נו ,שוין!