צה”ל מסכם את שנת 2021 בדאגה: העליונות של חיל אוויר בצפון נפגעה

צה"ל ביצע יותר מאלף תקיפות ברחבי המזרח התיכון במהלך 2021 • שקט יחסי נשמר ברצועת עזה בחודשים שאחרי 'שומר החומות' • למרות התסיסה ביו"ש: מספר הנפגעים הישראלים ב-2021 הוא הנמוך בשנים האחרונות
חיים טוויל
כ"ד טבת התשפ"ב / 28.12.2021 17:59

בצה”ל פרסמו היום (שלישי) סיכום של השנה החולפת, במהלכה תקפו הכוחות יותר מאלף פעמים במזרח התיכון – לא כולל מבצעים חשאיים.

לפי ההודעה, שנת 2021 נחתמת עם עשרות מבצעים נגד ההתבססות האירנית בלבנון וסוריה, מבצע צבאי נגד חמאס ברצועת עזה והסלמה ביטחונית ביהודה ושומרון.

זאת, לצד היערכות לתקיפה אפשרית של מתקני הגרעין באיראן ושיפור יכולות ההגנה האווירית מעל ישראל.

אחת המסקנות העולות מסיכום שנת 2021 היא שחופש הפעולה של חיל האוויר בלבנון נפגע בשנה החולפת.

לדברי גורמים ביטחוניים, צה”ל נהנה מחופש פעולה גבוה יחסית בכל הזירות, אך דווקא באוויר יש הרעה בחופש זה, בשל כניסתן של מערכות הגנה האוויריות באזור לבנון.

בשל כך, בצבא פועלים שיטות שונות כדי להתמודד עם הזירה המתחדשת ולמצוא את הפתרונות הנכונים למצב. לצד זאת, בגבול לבנון נרשמה ירידה משמעותית בחדירות של רחפני חיזבאללה מלבנון, אך עדיין היו 74 כאלה בשנה החולפת.

מנתוני הצבא עולה עוד, כי צה”ל ביצע יותר מאלף תקיפות ברחבי המזרח התיכון במהלך 2021. על פי דיווחים זרים, בתקיפות נפגעו בין היתר יעדים של צבא סוריה הקשורים לשיתופי פעולה עם איראן. על פי הערכות המתקפות גרמו לחסימה של רוב צירי ההברחה המשמשים את האיראניים בסוריה –  והצליחו לצמצם בכ-70% את ציר הברחות אמצעי הלחימה במהלך השנה האחרונה.

מבחינת ישראל, האיומים המרכזיים עליה בשנים הקרובות הם איום ירי הרקטות, איום הגרעין האיראני והכוחות החודרים לשטח ישראל – בדגש על כוח רד’ואן של חיזבאללה. כחלק מההתמודדות עם איום הרקטות, הוקמה השנה מנהלת ייעודית שתפקידה לפתח טכנולוגיות מיוחדות, בהן יירוט בשטח האוייב ושימוש בלייזר.

אחת הסוגיות המרכזיות היא מצב תוכנית הגרעין האיראנית: בצה”ל מעריכים שאיראן רחוקה כשנתיים מיצירת פצצה גרעינית וגם אם תחל בהליך – היא לא תמהר להשתמש בה.

בצבא מתכוונים להשקיע בשנה הבאה מיליארדי שקלים בהיערכות לתקיפה אפשרית מחד וכן להגנה על עורף ישראל מאידך ביתר הזירות.

דווקא הזירה העזתית מסיימת את השנה בשקט יחסי, אחרי מבצע שומר החומות בחודש מאי וההערכה בצה”ל היא כי מדובר בשקט חסר תקדים מהצד העזתי שמצויין לחיוב.

רק חמישה רקטות נורו בשבעת החודשים מאז שומר החומות, למרות סיבות רבות שהיו לארגוני הטרור לשגר רקטות, בלונים או לבצע פיגועי גדר.

השנה חלה עלייה משמעותית באירועי הטרור ביו”ש, שגבו את חייהם של שני ישראלים, יהודה דימנטמן הי”ד בפיגוע הירי ליד חומש ויהודה גואטה הי”ד בפיגוע בצומת תפוח. לצד זאת, בצה”ל מסכמים את השנה עם מספר ההרוגים והנפגעים הישראלים הנמוך ביותר בשנים האחרונות.

5532 אירועי זריקות אבנים לעומת 4002 בשנה שעברה, 1022 אירועי זריקות בקתב”ים לעומת 751 בשנה שעברה, 61 אירועי ירי פי 2 משנה שעברה אז היו 31 אירועים ו- 18 אירועי דקירה לעומת 9 בשנה שעברה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות