ישראל והפלסטינים הסכימו: הפסקת האש הוארכה ביממה

הפסקת האש עם חמאס הוארכה ב-24 שעות לבקשת מצרים, כדי להמשיך את המו"מ על הסדר ארוך טווח • חמאס פרסם את שמונת הסעיפים שלדבריו הושגו בהסכם • בכיר ישראלי: חלה פריצת דרך • "אין עדיין הסכמה על הנושאים המהותיים"
שרי רוט
כ"ב אב התשע"ד / 18.08.2014 20:07

גורמים מדיניים בישראל אישרו הלילה (שני) כי הפסקת האש עם חמאס הוארכה ב-24 שעות נוספות, לבקשת מצרים, כדי להמשיך את המשא ומתן על הסדר ארוך טווח. גם חבר המשלחת הפלסטינית מטעם חמאס, עיזת א-רישק, אמר הערב: “ההודנא הוארכה רק ב-24 שעות משום שלא הושלמה העבודה”.

מקורות פלסטיניים מסרו קודם לכן לסוכנות הידיעות הפלסטינית ‘מען’ כי המשלחת הישראלית והמשלחת הפלסטינית בקהיר חתמו הערב על הסכם הפסקת אש קבוע “בראשי תיבות”, בחסות מצרים. 

לטענת גורמים פלסטיניים בקהיר, כפי שצוטטו בעיתון הפלסטיני ‘אל-קודס’, ישנה פריצת דרך במגעים, לאחר שמצרים הציגה מסמך חדש, הכולל הפסקת אש קבועה, והסרת המצור באופן הדרגתי.

הערב [שני] פירסם חמאס את שמונת הסעיפים שהושגו לדבריו במסגרת ההסכם:

א. פתיחת כל המעברים ברצועת עזה והסרת המצור באופן מלא, לרבות הכנסת חומרי בניין בפיקוח בינלאומי

ב. שיקום רצועת עזה בפיקוח ממשלת האחדות בראשותו של ראמי חמדאללה מן הרשות הפלסטינית

 ג. פתרון בעיית החשמל באופן מלא, שיארך עד שנה

ד. הרחבת טווח אזור הדיג משישה לתשעה מייל, ובתוך חצי שנה לכל היותר יוגל הטווח ל-12 מייל

ה. הסרה מלאה של המצור הכספי על הרצועה

ו. החזרת המצב ברצועת עזה לראשיתו, כלומר למצב שהתקיים לפני ‘צוק איתן’

ז. הסכמה עקרונית בסוגיית הנמל הימי של רצועת עזה. הדיון הממשי בסוגיה יידחה למשך חודש מתאריך חתימת ההסכם. לאחר מכן יידונו בצורת הניהול של הנמל ובפרוצדורות הטכניות.

ח. דחיית הדיון בסוגיית האסירים למשך חודש מתאריך חתימת ההסכם

 בישראל: אין אישור

למרות הרוחות האופטימיות שהפיצו הפלסטינים,  בישראל ציננו הערב מעט את התלהבות והבהירו כי טרם הושג סיכום סופי בין הצדדים. גורם מדיני בכיר אמר: “בינתיים, אין הסכם”. לדבריו, אמנם חלה פריצת דרך במגעים בין הצדדים, אולם הדברים טרם הבשילו לכדי הסדר, ולכן שרי הקבינט לא קיבלו זימון לכינוס כדי לדון בפרטים. “ספק אם יהיה צורך לכנס את הקבינט הלילה”.

בינתיים, אמר הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהערכת מצב בטחונית בבסיסי חיל הים באשדוד: “אנחנו נערכים לכל תרחיש, הצוות הישראלי בקהיר הונחה לעמוד בתוקף על צורכי הביטחון של ישראל, וצה”ל נערך לפעולת תקיפה אם תחודש האש”.  

ראש הממשלה קיים את הערכת המצב ביחד עם שר היבחון משה יעלון ואמר: “אנחנו מנהלים ביחד את המערכה המורכבת הזאת, בנחישות ובאחריות”.

עוד אמר ראש הממשלה: “במזרח התיכון הסוער צריך שילוב של כוח ואורך רוח – לצה”ל יש הרבה כוח, ועם הנצח הוכיח שהוא לא מפחד מדרך ארוכה. זה יכול לקחת עוד זמן, וצריך סבלנות ונחישות”.

בהקשר למבצע שב נתניהו על היעד אותו הציב בעבר ואמר: “השילוב בין התמדה ועוצמה יסייע לנו להשגת שקט וביטחון לכל אזרחי ישראל”.

יעלון: המבצע לא תם

שר הביטחון הבהיר כי צה”ל לא ישקוט עד שישרור שקט בדרום: “המבצע לא תם. אנחנו נערכים לתוצאות הדיונים בקהיר, בין אם זה יביא לשקט ובין אם מישהו ינסה לאתגר אותנו בהסלמה. צה”ל ערוך ומוכן להגיב בעוצמה לכל התפתחות. חמאס לא יגרור אותנו למלחמת התשה, אם הוא ינסה – הוא יקבל מנה אחת אפיים”.

הכוחות ערוכים לשוב ללחימה בתוך זמן קצר, כך הבהירו היום בצה”ל. חיל האוויר ערוך בתוך ‘דקות ספורות’ לשוב ולפעול מעל שמי הרצועה במידה ותחודש האש.

השיחות בקהיר חודשו במוצאי שבת, ובשני הצדדים שוררת תחושה כי הסיכוי להגיע להסכם שיהיה מקובל על שני הצדים – נמוך מאד.

אם יוכנסו שינויים, ההצעה תהפוך להיות בלתי קבילה מבחינת ישראל, שמסרבת להיענות לחלק מהדרישות הפלסטיניות ובהן הקמת נמל והסרה מוחלטת של הסגר.

פגישת אבן מאזן-משעל

הרשות הפלסטינית הודיעה שיושב הראש, אבו-מאזן, יגיע לקהיר ביום שישי כחלק מביקור שיימשך יומיים, ובמהלכו ייפגש עם נשיא מצרים עבד-אלפתאח א-סיסי.

לקהיר יגיע אבו-מאזן מקטאר, שם ייוועד עם ח’אלד משעל בניסיון לרכך את עמדת חמאס.

השנים אמורים לדון בנושאים העומדים על סדר היום הפלסטיני, ובראשם השגת הסדר ארוך טווח ברצועת עזה.

עם זאת, מקורות פלסטיניים מדווחים כי אבו-מאזן יגיע לקהיר ביחד עם משעל, מתוך הבנה שנוכחותם של שני המנהיגים הפלסטינים תוביל לפריצת דרך במשא ומתן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות