ויהי אחרי הסערה: רפורמה במוקד 100 של המשטרה

בעקבות הכשלים בהתנהלות מוקד 100 שנחשפו בפרשת חטיפת שלושת הנערים, צפויה רפורמה משמעותית במוקד • בין המלצות הוועדה; הקמת מוקד ארצי, איכון טלפוני ומוקד לחירשים • גם אפליקציה על הפרק
נחמן וייס
י"ז אב התשע"ד / 12.08.2014 21:04

בעקבות הכשל שבטיפול בחטיפת שלושת הנערים, התקבלה החלטה בצמרת הארגון על רפורמה מקיפה בנושא. הצוות המקצועי שמינה המפכ”ל, רב-ניצב יוחנן דנינו, בראשות סגנו, ניצב ניסים מור, גיבש שורה של המלצות בניסיון לשפר את השירות הניתן לאזרחים בטיפול בשיחות חירום. ההמלצות יוגשו בימים הקרובים לעיונו של המפכ”ל והוא זה שאמור להחליט אם לקבלן. 

אתר וואלה מפרסם היום את עיקרי המהפכה המתוכננת; הרפורמה הבולטת ביותר שהחליט הצוות המקצועי לבצע היא פירוק מוקדי 100 בכל ששת המחוזות, והקמתו של מוקד 100 ארצי. על-פי המלצת חברי הצוות, המוקד החדש שיוקם יקלוט את כל שיחות החירום של האזרחים, ויהיה אמון על העברתן לטיפול היחידות המבצעיות של המשטרה בהתאם למיקום האירוע. עוד ממליץ הצוות על גיוסם של שוטרים שיוכשרו באופן מיוחד לתפקיד המוקדן. זאת, בניגוד למצב הנהוג כיום שבו שוטרים מאיישים תפקיד זה מבלי שעברו הכשרה לתפקיד במסגרת קורס ייעודי. “כפי שמכשירים שוטר להיות בלש או סייר וזה מה שהוא יודע לעשות הכי טוב, כך צריך לעשות גם במוקדי 100. השוטר המתגייס יעבור הכשרה מלאה לתפקיד של מוקדן”, אמר גורם בכיר במשטרה.

הוועדה מצאה כי שיחתו של גיל-עד שער למוקד 100 זכתה להתעלמות ולא טופלה עד ששירות הביטחון הכללי בדק את פלט השיחות היוצאות של השלושה, ומצא שאחד הנערים ניסה לדווח על חטיפתם. על –פי המסקנות, השיחה של אחד החטופים למוקד התקבלה בסביבות השעה 22:25, ולאחר מכן המוקדן העביר את השיחה לאחראית המשמרת שניסתה לשוב ולהתקשר לחטוף – ללא הצלחה, והשיחה לא סווגה. בשל כך, היא לא זכתה בהמשך טיפול במרכז השליטה והבקרה של משטרת מחוז ש”י, והמוקדנים המשיכו בעבודתם כרגיל. בבוקר יום שישי, בסביבות השעה 12:00, נדהמו אנשי שב”כ לגלות את פלט השיחות. רק אז, מסתבר, התברר למשטרה שאותה שיחה הייתה התרעה מצד אחד החטופים.

בין ההמלצות החדשות של הצוות המקצועי במשטרה היא פיתוחה של אפליקציה, אשר תאפשר לבצע איכון מהיר של הטלפון בשעת חירום ללא צורך בצו בית משפט. “אם הנער היה שולח מסרון למוקד אז ייתכן שהמוקדנים היו יכולים לעשות איכון מהיר לטלפון, ואז התוצאות היו שונות”, אמר הגורם הבכיר. “הבעיה היא שכדי לבצע איכון טלפוני אנחנו מחויבים בצו של בית משפט וזה הליך שלוקח לעתים זמן יקר בשעת חירום. לכן, הפתרון הוא לאפשר זאת על ידי השקת האפליקציה”. עם זאת, הדגיש כי “אם האזרח פונה טלפונית למוקד אנחנו לא נעשה שימוש בהרשאה זו, אלא רק בזו שהוא העניק לנו באמצעות האפליקציה”.

עוד המליצו חברי הוועדה על הקמת מוקד חירום מיוחד לחירשים, שבו הם יוכלו ליצור קשר באמצעות שליחת הודעות טקסט; פעילות מוקד זה החלה באופן ניסיוני לאחרונה. לדברי גורם בכיר במשטרה, המוקד, שמכונה “מוקד זהב”, זוכה להצלחה רבה בשבועיים האחרונים שבהם הופעל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות