פונה מקבץ מבנים בדואי ש’תקע’ את כביש 6 • בן גביר חגג: משילות

לאחר שנים של נסיונות להגיע להסכמה: הבוקר פונה מקבץ בדואי בלתי חוקי הממוקם בצמוד לצומת שוקת, על התוואי המתוכנן של כביש 6 • התושבים עתרו לבג"ץ בדרישה לעבור לתל שבע, אך סורבו • יקבלו מגרשים ופיצוי כספי נדיב • רגבים: "איחור של שנים רבות"
חיים טוויל
ל' ניסן התשפ"ד / 08.05.2024 10:08

מקבץ מבנים בדואי של פזורת ‘אום סלים’ פונה הבוקר (רביעי) על ידי רשות מקרקעי ישראל וכוחות הביטחון – לאחר שנים של משא ומתן מול המדינה בניסיון להגיע להסדר פיצויים.

המקבץ הבלתי חוקי בנגב שתושביו פלשו לאדמות מדינה ליד מחלף שוקת, כולל כ-200 מבנים, והיווה מכשול עיקרי בהמשך סלילת כביש 6 דרום. הפלישה של פזורת ‘אום-סלים’ בוואדי חליל התעצמה בסוף שנות ה-90.

בשנים האחרונות היה מקבץ זה למכשול העיקרי בהמשך הפיתוח והסלילה של כביש 6 דרום, כאשר במשך שנים ניהלה המדינה, באמצעות הרשות להסדרת הבדואים, משא ומתן לפינוי המקבץ והציעה לתושביו שלל פיצויים מרחיקי לכת.

תושבי המקום ניסו לסכל את הפינוי באמצעות עתירה לבג”ץ, בטענה כי הם מוכנים לעבור ליישוב תל שבע, אך השופטים יצחק עמית, דפנה ברק ארז וחאלד כבוב דחו את העתירה פה אחד. בג”ץ קבע כי המדינה עשתה כל מאמץ להגיע להידברות עם התושבים, התכניות אושרו לפני שנים רבות והטענה לפיה ניתן לעבור ליישוב תל שבע, תתקע את המשך סלילת כביש 6 בשנתיים לפחות.

תושבי המקבץ פונו ליישוב אום בטין הסמוך, בו הוכשרו מגרשים אותם המדינה העניקה להם בחינם כפיצוי, לצד תשלום של מאות אלפי שקלים לכל בית אב, עבור המבנים הבלתי חוקיים.

אום בטין, יישוב מוכר במועצת אל קאסום, ממוקם כקילומטר בלבד מהמקום, ולתושביו, בני שבט ‘אבו עסא’, שייכות שבטית לתושבי ‘אום סלים’.

בתנועת רגבים אומרים הבוקר:  “החזון והתכניות לפיתוח הנגב נבלמו יותר מדי פעמים ובמשך יותר מדי שנים בגלל עברייני בניה. כביש 6 הוא עורק חיים קריטי עבור מדינת ישראל ופיתוחה. בלתי נתפס לחשוב כי סלילת המקטע ממחלף שוקת דרומה נוטרלה במשך שנים כה ארוכות. בעיניים צופות פני עתיד, ברור לכולם כי מדינת ישראל חייבת לפתח תשתיות ולהשלים אותן לרווחת תושבי הנגב ודור העתיד”.

המועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים בנגב הגיבה: “הריסת שכונת ואדי חליל היא פשע נגד האנושיות. בניית הבתים באום בטין כלל לא החלה. המשמעות – ממחר בלילה, למאות תושבי השכונה, בהם כ-150 ילדים, קשישים רבים וגם בעלי מוגבלויות, לא תהיה קורת גג לישון תחתיה. דמוקרטיה מתוקנת לא יכולה לעשות זאת לאזרחיה, וישראל לא היתה מעלה בדעתה לעשות זאת לאזרחיה היהודים.

“כל חטאם של התושבים הוא שאינם מוכנים לעבור לשכונה שבה יש סכנה אמיתית לשפיכות דמים, עקב איומים של גורמים אלימים בודדים, הנמנים על שתי משפחות גדולות הזקוקות לשכונה לשם הסדרת מגוריהן. כל שתושבי ואדי חליל מבקשים הוא להכשיר במהירות את שכונת אל מיטלה בתל שבע, כדי שיוכלו לעבור אליה בהקדם.

“לאטימות המדינה ולהתעקשותה על ההרס ועל הפיכת מאות מאזרחיה לחסרי בית, יש רק סיבה אחת, מבישה: גזענות. למרבה הצער נראה שישראל נחושה להיפלט אל מחוץ לקבוצת המדינות המפותחות”.

לשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיבה: “הריסת עשרות מבנים לא חוקיים בצביר אבו עסא שבנגב, היא צעד חשוב של ריבונות ומשילות.

“אכן, כפי שהשר הבטיח עם כניסתו לתפקיד, יש עליה נכרת בהריסות הבתים הלא חוקיים בנגב והשר גאה להוביל מדיניות זאת ועושה זאת מידי שבוע בשולחנות עגולים ובהשתתפות הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב עם השר שיקלי , רמ״י בהובלת השר גולדקנופף וראש רמ״י יקי קווינט, רשות לאכיפת מקרקעין והסיירת הירוקה.

“הערכה מיוחדת למשטרת מחוז דרום ולממ״ז אמיר כהן שמיישמים המדיניות ופועלים לאכוף את החוק בנחישות ונחישות. ידע כל פורע חוק בנגב שאדמות הנגב לא הפקר ומדינת ישראל תילחם מלחמת חורמה במי שמשתלט על קרקעות ומנסה לקבוע מציאות בשטח”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות