“הולכים ונשברים, הקושי הנפשי עמוק”: המכתב של תלמידי חברון

המכתב ששיגרו תלמידי 'חברון', המבודדים יותר מחודש, אל הרב יוסף חברוני, בו קבלו על המשטר הקפדני - עורר טלטלה • "התחושות והמעמסה הנפשית קשים עד בלתי אפשריים. בלא להוריד מאומה מהכרת הטוב, זקוקים אנו למתווה שונה שיענה על הצרכים הרוחניים הגשמיים והנפשיים"
יוסף גרינבוים
ה' תשרי התשפ"א / 23.09.2020 16:52

כ-1,200 תלמידי ישיבת חברון מבודדים במתחם הישיבה בשכונת גבעת מרדכי בירושלים כבר חמישה שבועות – מאז כ”ו באב –  אולם כעת רבים מהם מרגישים שהם “אינם יכולים עוד”, מה שהוביל לתסיסה בקרב בחורי הישיבה.

חשיפת חרדים 10 • הבחורים קורסים תחת משטר קפדני: המרד הגדול בחברון חוזר?

לדברי בחורים בישיבה, הרב יוסף חברוני, מראשי הישיבה והמנהל הגשמי שלה, משליט משטר קפדני שלא היה עד כה בישיבה, המזגנים שלפתע כבים ב-3 לפנות בוקר, והאיום על מי שיפרוש ל’חיזוק’ בישיבה אחרת – הפכו את השהות בישיבה ל”בית כלא”.

בעקבות כך, כ-900 מתלמידי הישיבה חתמו על מכתב ‘מרד’. הוא אמנם נוסח בזהירות המתבקשת, תוך מתן כבוד הולם, ועדיין, יש בעצם שיגורו אמירה מהדהדת.

“אם המכתב לא יפעל את פעולתו, אנחנו מתכננים לפתוח בצעדי הפגנה. בחורים לא יכנסו לבית המדרש ועוד אי אלו צעדים”, אמרו בחורים מהישיבה בשיחה עם חרדים 10.

צילום: יונתן זינדל, פלאש90

וכך נאמר במכתב, המתפרסם כאן – באתר חרדים 10 – לראשונה:

“לכבוד מורינו רה”י הגר”י חברוני שליט”א

ראשית כל נודה על העבר על המסירות נפש של הר”י למען בני הישיבה ובפרט בעת זו אשר בחוץ תשכל חרב ובחדרים אימה עומדת הישיבה כמו בעבר כנגד כל הנסיונות בגאון ובתפארת, וברוך ה’ צולחת הישיבה את המשבר הזה וזוכים להסתופף בין כותלי הישיבה וניכרת ההשקעה המרובה למען נוכל להמשיך ולהגות בתורה בנחת ובישוב הדעת. יתן ה’ וימשיך רה”י להרבות חיילים לתורה.

אבל בתוך עמי אנכי יושבת ובלב כבד רוצים אנו להעביר לרה”י מעט מרגשי ליבנו אשר אנו חווים בעת הזאת אשר מלבד ההקרבה העצמית, הבחורים הולכים ונשברים ומאבדים את שמחת החיים. הקושי הנפשי עמוק וההקרבה גדולה עד בלתי אפשרית.

האומנם נכון שבזמן קיץ ובזמן אלול כשהזמן היה קצר וזמני הדבר היה אפשרי, אבל לעת עתה בהתקרב זמן חורף ארוך, היות וגם אנו מתקרבים ברוך ה’ לפרקינו איננו מסוגלים עוד.

אי לכך במצב הקיים אין ביכולתנו אנו בני הישיבה להמשיך הלאה בהסדר זה.

למרות שאנחנו מבינים את המצב בחוץ ואנו מודעים לכל המאמץ שנעשה בכדי לקדם את המתווה הנוכחי אך אנחנו מבקשים בשמינו המבוגרים וביחוד הצעירים שלמרות שכלפי חוץ ב”ה לומדים כמו שצריך, התחושות והמעמסה הנפשית קשים עד בלתי אפשריים. ובלא להוריד מאומה מן ההכרת הטוב זקוקים אנו למתווה שונה שיענה על הצרכים הרוחניים הגשמיים והנפשיים של כלל בחורי הישיבה.

כעתירת בני הישיבה”.

גורם המקורב להנהלת הישיבה אומר היום לחרדים 10: “זה נושא מאוד מורכב. בדור שלנו, ובפרט בשנים האחרונות, אין אפשרות להחזיק מוסד – ובפרט בסדר גודל של חברון, עם כ-1,400 בחורים, בלי מנהל / בעל הבית. אני חושב שהיום כולם מבינים שרק כך אפשר לנהל ולשמור על מסגרת.

“השאלה איך עושים ועד כמה נכנסים לפרטים – זה נושא מורכב. עד לפני שנים, ישיבת חברון התנהלה רק על ידי הבחורים, ובשנים האחרונות הרב חברוני  החליט להתערב. צודק או לא צודק? קטונתי. אבל מובן שהבחורים המבוגרים כועסים מאוד”.

עם זאת הוא מזכיר: “ללא ספק הרב חברוני  שידרג את הישיבה בשנים האחרונות בכמות הבחורים וגם לא ירד באיכות ויש אומרים שגם האיכות עלתה, וזה בנוסף לעשרות מיליונים שהשקיע בישיבה, שידרג הכל – ובגדול.

“הדור השתנה, והוא משנה מוסכמות שהיו שנים רבות בישיבה. צודק או לא? לדעתי האישית – ברוב המוחלט של הצעדים שהוא נוקט הוא צודק. היתה הפקרות מוחלטת בהמון דברים”.

ישיבת חברון. צילום אילוסטרציה: Flash90

הגורם מדגיש: “כל הישיבות שנחשבו פתוחות-מודרניות, מי שלא שמר על מסגרת מחייבת בסיסית, לא שרד בשנים האחרונות. ויש כמה דוגמאות. אבל חברון, גם כיום, נחשבת ישיבה פתוחה, שמדרבנת בחורים לחשיבה עצמית ומשמעת עצמית ללא משטר בפועל, ומצליחה גם לגדול ולשדרג את עצמה בכמות ובאיכות, וכשכל הציבור שולח לישיבה, זו הצלחה עצומה, שאין לה אח ורע. אין עוד כזו ישיבה שאני מכיר. ומי שלא עושה – לא טועה, ומי שעושה – לפעמים טועה”.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    האומץ שמאחורי הכתבה
    23/09/2020 17:27
    ישראל פלד
  1. תודה רבה על הכתבה המעניינת אין ספק שמי שמכיר את המערכת שם ואת הקושי לעמוד על דרישות הבסיסיות שלהם מאוד מעריך ומוקיר את אומץ הרב להוציא כתבה כזאת. מחזיקים לכם אצבעות

  2. חחחחחח המשל הידוע
    23/09/2020 18:42
    מיכל
  3. על העכבר שהולבש במדי מלצר.
    הם פשוט רגילים לחיות איך שבא להם!!!!!!!!!!
    שיתביישו!!!

  4. אני
    23/09/2020 19:32
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. לנסות לשלוט בכח על 1400 בחורים זו טיפשות שאין כדוגמתה!
    צריך ללכת בכח ולא במח, הישיבה שואבת את כוחה מהבחורים, אין מלך בלא עם.
    אם יחליטו כולם ללכת , מה יעשה ראש הישיבה הגאון? ומי יקרא לו ראש הישיבה?…..

  6. כותב מבין כותלי הישיבה
    23/09/2020 19:56
    חברונר
  7. מצטער לציין כי שלל הכתבות בנושא זה מגוחכות ביותר! העיסוק בנושא סביב התנהלותו של הרב חברוני כמעט ואינו תופס בישיבה כלל. אכן, מאז ומתמיד הבחורים סופגים אכזבות תמידיות מהתנהלות הישיבה, אך אין כל חדש! מסגרת הקפסולות הינה בכל ישיבה כמו בחברון, אלא שעיקר התנגדותם של הבחורים היא לזה שחברוני ימסור שיעור בהיכל הישיבה, ומפאת כך מאשימים אותו בכל דבר אפשרי. ענין המזגנים שנכבים בשלוש כ”כ מגוחך, שכן מאז ומעולם זה ככה שיש הפסקה של המיזוג בין 3 ל5 בלילה, ורק בשבועיים הקודמים בימים של השרב העז הרחיבו את שעות המזגנים ועכשיו החזירום למתכונתם, וכמובן שישר פצחו הרקדנים בשירה יוסי חברוני נגדינו, ודי למבין…

    • פטריוט   30/09/2020 15:30

      נתחיל בזה שזה שפעם היה מזגני חלון בחדרים 24/7 וזה שהוא שם מזגנים לא אמור לגרע ממה שהיה לפני זה נמשיך לזה שמקורבים לרכניץ או’ שהוא משלם לו את כל החשמל למזגנים יום שלם ולא רק בין 11 ל3בלילה וזה שהמושחת הזה כיבה עד היום את המזגנים בשעה 3 כדי לגרום לבחורים ללכת לישון לפני 3 כשאין לו שום זכות בעולם לקבוע לבחור מתי ללכת לישון ותפסיק לבלבל את המוח שהוא מתנהג כמו בן אדם ולא כמו חולה שליטה
      ענין שני אם אתה באמת כתבת את השורות שלך בין כותלי הישיבה אתה מודע בדיוק כמוני למה שהוא עושה שם חוץ מזה שבחורים לא יכולים לצאת גם בחורים שהיו חולים וכבר אין חשש שהם ידביקו הוא לא מוכן לתת להם לצאת והרי כולנו יודעים שלבחורים אין שום בעיה לפרגן לחברים שלהם שכן יכולים לצאת שיצאו אבל לא יוסי החליט שלא למה ככה כי הוא צריך להראות שליטה על כולם ואל תאמרו לרגע שזה לא נכון כל אנשי הצוות בישיבה אמרו את זה
      ענין שלישי וועד א’ שהגיעו לישיבה ואפשר לומר הרבה דברים טובים על חברון אבל אלול ותחילת חורף וועד א’ זה ג’ונגל ואין בזה וויכוח וברור שהם צורכים קצת זמן עם עצמם אז הגיעו למסקנא חלק מהצוות הרוחני שהדבר החכם הוא לתת להם לחזור הביתה אחרי ר”ה וכדי שלא יווצר מצב שבו יהיה לחץ חברתי להישאר הצוות הרוחני ניסה לשכנע קבוצה גדולה ומכובדת שתעזוב אחרי ר”ה אבל הפתעה נעמד יוסי חברוני בשיעור שלו ואמר למאה בחורים שאין שום סיבה לצאת ומי שיוצא הוא קטנוני ואם בחור כן מרגיש צורך לצאת הוא יכול לגשת לצוות ואולי הם יאשרו לו לחזור הביתה אני מצטער מאד אין מילה אחרת לומר עליו חוץ מחולה נפש
      ויש את הטענה שהוא מסתובב איתה כבר חצי שנה שבוולאזין בחורים לא חזרו הביתה שנתיים וכ”ו וכ”ו נתחיל בזה שבחורים לא מרגישים כלואים בגלל שהם לא חוזרים הביתה הם מרגישים כלואים כי הם בבית כלא וזה גם בוולאזין לא קרה ונמשיך בזה שבוולאזין גם היו הפגנות ברמה שהרימו את הנציב אחר כבוד על הכתפיים והוציאו אותו מביהמ”ד אז אם הוא רוצה וולאזין שיהיה וולאזין עד הסוף בלי סתימת פיות בלי הפחדות על קבלה מחדש כי יהרסו לו את הישיבה
      ועוד טענה שלא תזיק לו שוולאזין היה וולאזין כי בראשה עמד ר’ חיים ולא עם ארץ ובל נשכח שר’ חיים סגר את הישיבה כשחייבו אותו ללמד שם רוסית יש למישהו צד שיוסי היה מעיז לעשות כזה דבר ברור שלא כי הכבוד שלו היה נגמר כשלא יהיה לו ישיבה
      מה שצריך להבהיר לכל הרודנים האלה שזה לא האחריות שלהם על אף בחור ושיפסיקו להשלות את עצמם אחריות הבריאות של כל בחור מוטלת עליו ועליו בלבד והוא צריך להחליט האם הוא סומך על חברים שלו שלא יתנהגו בהפקרות ולשקול את צעדיו בהתאם לכך והוריו צריכים להחליט אם הם סומכים על הבן שלהם שלכך את השיקול הנכון ובהתאם לכך להחליט אם הם מוכנים שהוא יחזור הביתה או לא כדי שלא ידביק את כל המשפחה שלו