הדחה או בהסכמה? פינדרוס מונה ליו”ר הסיעה במקום יעקב אשר

האם יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר, ויתר על תפקיד יו"ר סיעת יהדות התורה לטובת הח"כ החדש יצחק פינדרוס בגלל עומס יתר - או שהתפקיד נלקח ממנו? שאלה אחת, שתי גירסאות • מדוע התקשרו חברי ועדת הרבנים הארצית של 'דגל' למוישה גפני, ומה ביקש יעקב אשר בישיבת הסיעה
ט' תמוז התש"פ / 01.07.2020 15:27

1.

חשבתם שרק בסיעת אגודת ישראל – הנכללת, יחד עם האחות ‘דגל’ במעטפת של ‘יהדות התורה’ – מתנהלים קרבות בין ישראל אייכלר לליצמן וטסלר? מתברר שטעיתם.

לא תאמינו אלו קרבות התנהלו סביב זהות מי שיאייש את התפקיד יו”ר סיעת יהדות התורה בכנסת – המגיע בקדנציה זו ל’דגל’. מדובר אמנם בתפקיד לא ממש חשוב, אבל הקרבות סביבו – כמו גם הקרבות על תפקיד יו”ר הוועדה לפניות הציבור, עוד תפקיד לא ממש מרכזי – נערכו כאילו מדובר לפחות על תפקיד ראש הממשלה.

מי שכיהן עד היום כיו”ר סיעת יהדות התורה היה ח”כ יעקב אשר, שעם כינונה של ממשלת האחדות זכה בתפקיד הנחשק של יו”ר ועדת החוקה של הכנסת.

לכאורה, ליעקב אשר היו כל הסיבות הטובות לוותר על תפקיד יו”ר הסיעה. וכפי שאומרים בסביבתו, הוא כיהן זמנית בתפקיד, מאז הודח הח”כ לשעבר לייזר מוזס עם תום הכנסת ה-20. שכן, יש עומס אדיר בוועדת החוקה, ולכן  – כך הם אומרים – הוא ביקש לשחרר אותו מהתפקיד.

הגרסה הזו הגיונית למדי.  זה מה שגם סברו החברים ב’דגל’. מי שמכהן כיו”ר ועדת חוקה, לא יכול בו זמנית לכהן כיו”ר הסיעה. גם עומס, גם לא ממש צודק.

מה קרה מפה ואילך? חרדים 10 עם שתי גרסאות לסיפור.

בסביבת אשר טוענים, לא קרה כלום, הוא לא רצה בתפקיד ולכן גם לא הודח ממנו. הוא העביר באלגנטיות את התפקיד לח”כ החדש יצחק פינדרוס. לפי אותה גרסה, הוא מן הסתם גם לא יחשוק בתפקיד חבר בוועדה למינוי דיינים (חצי קדנציה ישראל אייכלר, והחצי השני ח”כ מ’דגל’). יש לו גם ככה עומס מטורף. אז למה לו?

ב’דגל’, אגב ממש לא בטוחים שיעניקו לאשר את התפקיד.

אבל על פי הגרסה הזו, שלווה בחווה של דגל התורה.

2. 

אלא שיש גם גרסה אחרת. תשמעו סיפור.

ביום שני, לפני כעשרה ימים, נערכה ישיבת סיעה של חמשת ח”כי ‘דגל’ בחדרו של היו”ר מוישה גפני. התמונה ששוגרה משם ניסתה להציג שלווה ואחדות. אלא שהדיונים שם עלו לטונים די חריפים.

מעדות של אחד הנוכחים במקום עולה, כי ח”כ יעקב אשר ביקש להמתין עם סעיף מינוי יו”ר הסיעה של יהדות התורה שבוע ימים, אז יפרוש בעצמו. באופן כזה, זו לא תיראה הדחה.

אז מה בעצם קרה ביום שני ולמה ההחלפה נתקעה?

אז זהו, שעל פי האגדה, נפגש ח”כ יעקב אשר עם הרב נתן זכובסקי,  העומד בראש ועדת הרבנים של ‘יתד נאמן’ – עיתון הבית של ‘דגל-ראב”ד’ ומכהן גם כחבר ועדת הרבנים הארצית של דגל התורה,  וביקש לאפשר לו לכהן בשני התפקידים יחד. בהמשך, נפגש גם עם הרב יוסף אפרתי, באותו נושא.

3.

ח”כ אשר מכחיש את הדברים. אבל בדיקה מעלה כי שני הרבנים אכן התקשרו ללשכתו של ח”כ גפני בנושא. למעשה, כבר ביום שני האחרון היה אמור גפני להכריע, שכן תמה הבקשה להמתין שבוע. מפאת כבודם של הרבנים הפונים דחה את ההחלטה עד היום. כלומר – הרהר, שקל והחליט.

יצחק פינדרוס. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

לטענת מקורבי אשר (על פי אותה אגדה), גם ח”כ אורי מקלב כיהן בכפל תפקידים בממשלת נתניהו השניה שהחלה ב-2009. מקלב כיהן אז כסגן יו”ר הכנסת (עד יולי 2012) ובמקביל גם כיו”ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור (עד 2011). אבל הם שוכחים פרט ‘קטן’ לפיו באותה קדנציה היו ל’דגל’ שני נציגים בלבד – גפני ומקלב, כך שלא היו חברים שיאיישו את התפקידים הרבים שנחתו על הסיעה.

בתחתית השורה: המהלך בוצע, ההחלפה הפכה למציאות: יצחק פינדרוס מונה ליו”ר סיעת יהדות התורה.

האם המהלך בוצע בהבנה של כל הצדדים? תלוי את מי שואלים.

האם האגדה נכונה? בסביבת ח”כ אשר מכחישים, אבל תודו, שסיפור מעניין יש פה.

מכאן לאן?

ובכן, אם אכן לא הייתה הדחה, וכל הסאגה סביב המינוי התנהלה ברוגע ובשלווה, האחדות ב’דגל’ תישמר כפי שהייתה (טוב, לא תמיד) בעבר. אם לא – המתינו להופעת הסכינים.

מלשכת ח”כ יעקב אשר סירבו להגיב רשמית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות