לתשומת ליבכם: יש ילדים מתים בעזה

במהלך המלחמה איבדו הערבים אצלינו היהודים, לא רק את החמלה, אלא גם את צלם האנוש שלהם • פגיעה במחבל חמאס גררה מוות של שני ילדים: בני שש ושבע? אז מה. למי אכפת
אליעזר היון
כ' תמוז התשע"ד / 17.07.2014 21:49

אמנם לא מדובר בסוד צבאי, אך לא הרבה אנשים מסתבר, נחשפו השבוע לתמונות המתרוצצות ברשתות החברתיות על ילדים ונערים ערבים שקיפחו את חייהם בהפצצות של חיל האוויר בעזה. התמונות קשות מנשוא: פנים מפוייחות של ילדים, גמישות לא טבעית האופיינית לגופה קטנה של מת, וזעקות של בני משפחה מסביב. סצינות הזוועה הללו עשויים להמיס גם לב ציני, או ימני רדיקלי.

למוות של הילדים האלו אחראי הצבא הישראלי, גם אם הוא אינו אשם. מי שהרג את הילדים המשחקים בחולות החוף בעזה הם אנחנו, הישראליים. בפצצות החכמות שלנו. זו עובדה. האם קיימת גם אשמה פלילית על צה”ל? על כך ניתן בהחלט לקבל את הטיעונים הצבאיים כי העזתים משתמשים בילדיהם כ’מגן אנושי’, וכי החמאס מבקש מהתושבים לא להיענות לקריאות הצבא הישראלי להתפנות מן הבתים. גם אם מדובר באמירות כוללניות שלא מתחשבות בשלל המשתנים, קיים בהם היגיון.

עם זאת, בצידן של האמירות הללו, לא ניתן להתעלם מן המציאות האובייקטיבית המתוארת. התמונה של הילדים המתים, של הדם והפנים המעוותות צויירה על ידינו. זו האמת האמפירית, והיא חזקה גם מהטיעונים הרציונאליים ביותר.

אז איך מתמודדים עם התמונות הקשות? איך מייצרים מנגנוני הגנה פסיכולוגיים שיסייעו לנו להתגבר על העובדה כי אנחנו גרמנו למותם של ילדים חפים מפשע? מייצרים דפוס כפול של האשמה מחד, והעדפה עצמית מאידך, מה שמכונה בשפה הפסיכולוגית-חברתית ‘תיאוריית הזהות החברתית’. קבוצת הפנים, כלומר הקבוצה הישראלית היא מוסרית, הגונה, ומלאת יופי, חמלה, וערבות, ואילו הערבים הם חסרי תרבות, פרימיטיביים אינדוודואליים, אכזרים שלא אכפת להם מילדיהם. למעשה, הם אשמים בכלל במוות של הילדים שלהם. הם רצו שהם יתפוררו להם בידיים.

כך ראש הממשלה נתניהו הוא גאון אסטרטגי, פנומן צבאי, וטקטיקן מופלא, ואילו החמאס הוא קליקה של פחדנים, חסרי מעוף, ונעדרי מח. גדעון לוי הוא צורר ישראל, רשע, ובן מוות, ובנט הוא אמיץ, גבר, המסוגל לכתוש את עזה ביום אחד בלי לחשוש ממאום. ציפי ליבני היא דמות חלשה, פיינשמקרית, ומתרפסת, וליברמן בקולו השקט יודע היטיב איך מטפלים בערבים. דיכוטומיה פסיכולוגית ילדותית במיטבה.

ראית איך היא הכניסה לזחאלקה?

ועל רק החלוקה הלא בוגרת הזו מופיעות התמונות של זחאלקה מגורש מועידת הפנים של הכנסת על ידי חברת הכנסת מירי רגב, והן מעלות חיוך של שביעות רצון אצל כולנו. אל מול אתרי החדשות מצטופפים כולם לראות איך האיש המבוגר מוצא בכח מהמליאה כשהוא צועק כי בעזה מתים ילדים, על רקע זעקותיה של רגב כי הוא טרוריסט. קטעים.

בכלל אמירות כמו ‘ערבי טוב הוא ערבי מת’, או ‘כולם בוגדים’ הפכו לריטואל לשוני, והכל מדגישים שוב ושוב את ההבדל ‘בינינו לבינם’. ‘ככה זה ערבים’. האם מישהו חשב שאולי גם לערבים כואב כשהם רואים את הגוויות של הילדים שלהם? אפשר שמבעד לצעקות, הציניות, וה’גבריות’ קיימת גם חמלה ולא רק פוליטיקה?

במהלך המלחמה איבדו הערבים אצלינו היהודים, לא רק את החמלה, אלא גם את צלם האנוש שלהם. פגיעה במפכ”ל המשטרה של חמאס משחררת אנחת רווחה, וקריאות ‘שאפו’, ו’תיסלם’ לטייסים הגיבורים. רק שאיש כמעט ולא מציין כי עם הריסות ביתו מתו גם שני ילדים: ילד וילדה בני שש ושבע. ככלות הכל “אנחנו במלחמה” ו”אין מה לעשות”.

העובדה שרק לפני שבוע, רצחה קבוצת חרדים מטורפים נער ערבי חף מפשע, והציבוריות החרדית כמו גם הישראלית מיהרה לצקצק בלשון, נעלמה כמעט לגמרי מהתודעה הציבורית. האם גורלם של עשרות הילדים בעזה, שונה ממוחמד אבו חדיר? האם מישהו חושב בכנות שהערבים רוצים שילדיהם ימותו מהפצצות הישראליות?

איש חכם אמר לי השבוע: “זה או אנחנו או הם. הילדים שלהם או הילדים שלנו. תבחר”. רק שאני אינני מסוגל לבחור. אני מסרב גם לשחק במשחק הילדים המאוס: ‘אם צריך להרוג אותך או את אמא שלך, את מי בוחר? נו יש לך 10 שניות. תחליט’. אני בוחר שלא להחליט. אני כואב את סבל תושבי הדרום, אבל מתקשה להפסיק לחשוב על אבא שבנו בן הארבע מת לו בידיים כשפניו מכוסות דם וידו נעלמה לה אי שם בין ההריסות, גם אם קוראים לו אנואר.

הדפס כתבה

20 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פויה
    17/07/2014 23:54
    מינה
  1. הקם להורגך השכם להורגו

  2. אתה בוחר בעמדה נוחה ומתיפיפת!
    18/07/2014 00:15
    שושי
  3. אין לך באמת עצה או תובנה מעשית איך לפתור את הבעיה הזאת, אתה רק רוצה להוציא את עצמך יפה ונקי, הומני וטהור.
    אתה צודק שאין מקום לאכזריות לשמה והתעללות מיותרת, אבל זו מלחמה, נקודה .
    תסתכל בכל התנ”ך, בכל המלחמות של ישראל הרגו והשמידו וכבשו. ואני, מה לעשות מעדיפה את הילדים שלנו בטוחים וחיים.

  4. החלטה
    18/07/2014 00:42
    שלומי
  5. איזה מזל שאתה לא נושא תפקיד מהותי ואני מאוד מקווה שמקבלי ההחלטות כן יודעים להחליט

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   18/07/2014 14:16

      והסבל זה תוצאה של “אנשים שיודעים להחליט” כמו שאתה קורא לזה.

  6. עם כל הכבוד לך, מי שמתחיל זה לא ישראל
    18/07/2014 00:45
    noko
  7. והערבים אשמים בהכל. ישראל נאלצת להתגונן ובאמת שהיא לא מחפשת מלחמות. למה הם לא חטפו הרגו 3 ילדים חפים מפשע????

  8. אתה צודק בתאוריה
    18/07/2014 00:55
    אהלן
  9. בתאוריה באמת קשה להחליט, אבל במציאות חייבים להחליט,
    כן חמוד ככה זה בחיים צריך לקחת החלטות
    תאר לעצמך שבעלות הברית היו חלילה נתקפים ברעיון האיוולי שלך ולא היו כותשים את גרמניה, היטב הדק תאר לך כמה רוע היה בעולם

  10. לתשומת לבך
    18/07/2014 01:29
    תומר
  11. לחמאס לא אכפת מהילדים בעזה, לנו כן..
    ולכן ביצעו 1001 פעולות על מנת להמנע מפגיעה בהם

  12. יפה נפש
    18/07/2014 02:25
    חיפה
  13. אני רוצה את ילדי ומשפחתי בחיים וימותו בעזה כל הילדים מצידי!

    זה או אנו או הם ואני בוחרת בעם ישראל!

    זה לא אלג’זירה כאן וגם לא עיתון הארץ!

  14. מאמר יפה בנוגע ליחס הנפשי. עם זאת למעשה צריך להחליט עד כמה מוכנים להרוג כדי להתגונן
    18/07/2014 11:10
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  15. מאמר יפה בנוגע ליחס הנפשי. עם זאת למעשה צריך להחליט עד כמה מוכנים להרוג כדי להתגונן

  16. אז אל תשרת בצבא
    18/07/2014 11:34
    אסי
  17. אה שכחתי, ברור שלא שירתת יא פרזיט

  18. עם כל הכבוד
    18/07/2014 12:35
    נחמה
  19. אני מסכימה שילדים לא נולדו למלחמות, וכשהם במלחמות זה תמיד מזעזע. אך עם כל הכבוד לדעתי אתה מושפע בדיוק כמו כל העולם מהתקשורת, הם רואים רק את התמונות של הילדים ההרוגים, הם לא רואים את התמונות שצה”ל לא ירה כי הוא ראה ילדים, וכמה שניות אחרי שוגרו מאותו מקום עשרות רקטות….
    במלחמה הזאת אין חצאי תמונות, מי שרואה חצי, גם לא יודע להחליט מה נכון ומה לא

  20. קצת תורה
    18/07/2014 14:26
    הדב הלבן
  21. ובכן, פתח נא בבקשה חומש דברים פרק כ’ פסוק י”ב: וְאִם לֹא תַשְׁלִים עִמָּךְ וְעָשְׂתָה עִמְּךָ מִלְחָמָה וְצַרְתָּ עָלֶיהָ. אומר רש”י: “ואם לא תשלים עמך ועשתה עמך מלחמה” – הכתוב מבשרך שאם לא תשלים עמך סופה להלחם בך אם תניחנה ותלך.
    וממשיך רש”י ע”מ להסיר ספק מלבות השוטים: “וצרת עליה” – אף להרעיבה ולהצמיאה ולהמיתה מיתת תחלואים.
    האם רש”י לא ידע שבתוך עיר נורמלית ישנם גם ילדים מסכנים שסובלים ומתים מחרפת רעב (וטובים היו חללי חרב (והפצצות) מחללי רעב!)?
    או שמא רש”י לא היה מספיק הומני בעיניך מר היון???
    להזכירך, באותה פרשה גם נזכרת הדרישה ש”ולא ירך את לבב אחיו כלבבו”. אז אנא היכבד ושב נא בביתך (בב”ב המוגנת מטילים?) ואל תטיל מורך בלבב אחיך. שמור את כתבותיך לעצמך, וזכור! “טוב שבנחשים רצוץ את מוחו” גם אם המדובר בנחש בייבי.

    • בני שיין   20/07/2014 13:25

      תעשה לי טובה , אל תערב את התורה בסיפור הזה , אנחנו לא הורגים בשם הדת . המוסלמים כן. זה מה שעושה את ההבדל העצום בנינו לבינם.

  22. ההשוואה
    18/07/2014 15:18
    רבקי
  23. למוסלמים אחד מכל חמש רוצח
    ואני לא רואה את השאר נלחמים
    אצלינו אחד מאלף רוצח
    וכולם מגנים

  24. אליעזר היון כל הכבוד לקול השפוי!
    19/07/2014 13:53
    אור
  25. חזק ואמץ ושתיראה ותישמע

    • חחח   20/07/2014 00:54

      מגיב לעצמו,בדרן הכתב הזה

  26. ההשקפה היהודית
    20/07/2014 00:03
    שטיגליץ
  27. הייתי מצפה להבאת דעת ההלכה בנושא (יש ספר רב מכר שקוראים לו רמב”ם) או לפחות דברי התורה בנושא (או אולי לא קראת פרשת שבוע פרשת מטות בה ה’ מורה על הריגת ילדים חפים מפשע – טף בזכרים !)

    • בני שיין   20/07/2014 13:22

      אם שכחתה.. במילחמות , גם ילדים מתים.. ובטח באלה שלא מתנהלות בשדה הקרב. ומי שלא שירת בצה”ל , אני לא בטוח שיוכל לשפוט אותו.. אין מצב לא להרוג ילדים במילחמה שמתנהלת בתוך אוכלוסיה הצפופה בעולם .לחמס, לא מפריע שהילדים שלו מתים ,כל זמן שזה משרת את האינטרסים שלו

      אבל לנו זה מפריע. כן . אבל אין ברירה . אם יש משהו שאפשר לאשים בכל הסיטואציה המטורפת הזאת, זה רק מי שחתם אל הסכם אוסלו . למרות שגם הוא היתכון לטובה.

  28. נכון וכל-כך עצוב.
    21/07/2014 23:06
    אורי
  29. 🙁

  30. גם אנשים גדולים הינם בני אדם! וקשה עלי פגיעתו לא פחות
    31/07/2014 18:04
    מאיר
  31. זו כמובן מעלה גדולה שסבל אחרים אינו רק עוד ״מכה בזנב״ , אלא שאסור לעשות לעצמנו הנחות ועלינו לשקול את המעשים במסגרת המציאות כפי שהיא ולא כפי שהיא צריכה להיות.
    אם כוונת הכותב הינה כנגד השמחה לאיד, הפגיעה באחרים (כולל פגיעה מילולית) שלא לצורך והתלהמות והוולגריות – גם כשאלה מגיעים מ״הצד השמאלי״ של המפה- אני מבין את הכותב (אם כי אין לשכוח שבני ישראל אמרו שירה, בהיתר, על הים בשל ההשתחררות מהמצוקה בה היו) אולם אם יש בדברים שבריר של ביקורת על המעשה, חובה על הכותב להציע דרך שונה, מעשית ואפקטיבית, שכן אין מה לעשות, בעולם המעשי פתרונות יכולים לגרום להרבה סבל ועדיין הם במסגרת ״סור מרע ועשה טוב״
    בהכירי את הכותב אין לי ספק בכוונותיו הטובות.