רופא בכיר ביקש מהחרדי: ‘תתרחק ממני’. ואז חל המפנה המפתיע

גדליה, חרדי שנפצע קשה במלחמת ההתשה ביקר אצל רופא בכיר לאחר שלקה במחלה בבטנו • הרופא הפגין סלידה מובהקת ואף ביקש במפגיע להתרחק ממנו פיסית • אלא שאז החליט גדליה לבצע תעלול קטן ששינה את פניה של הסיטואציה
אליעזר היון
ט' אייר התשפ"ג / 30.04.2023 15:50

את האירוע העצוב הבא שמעתי מאביו של חבר ילדותי, גדליה שמו. גדליה הינו בוגר ישיבות ליטאיות וחרדי באורח חייו. במלחמת ההתשה שירת כלוחם ורימון התפוצץ בנגמ”ש בו שהה. אבי העורקים נפגע והוא החל לגסוס, אלא שחייו ניצלו בנס. קצת יותר מחמישים שנים אחרי, הוא סובל ממחלה לא פשוטה בבטנו.

עוד שבוע להילולא: כל מה שאתם צריכים לדעת לפני הנסיעה למירון

במהלך התרוצצויותיו הופנה גדליה לד”ר בכיר מומחה לתחום. הוא הגיע אליו עם בתו והרופא שקיבלו הפגין כלפיו יחס מתנשא, מנוכר שלא לומר דוחה. הוא לא רק הפגין סלידה פיזית ממש מהפציינט שלו, אלא ביקש במפגיע וללא שמץ בושה להתרחק מעט ממנו, לא פחות.

גדליה נפגע, מאד, מן הסתם. כשיצאו לצילום אליו שלחם הרופא, הבחין  שבתו פגועה אף יותר ומר לה: ‘אל דאגה, כשנחזור לקליניקה היחס ישתנה’. ‘איך אבא’? היא שאלה, ‘חכי ותראי’, ענה.

כשתוצאות הרנטגן בידם חזרו השנים לרופא, ועם התיישבותו על הכיסא החל גדליה לצווח בזעקות שבר: ‘אייי איי, איי’. זעקות? צרחות ממש.

‘מה קרה’? נרעש הרופא.

‘הרסיסים שברגלי זזים מעט והתנועה הזו מסבה לי כאבים עצומים’, בכה גדליה.

הרופא התעניין, וגדליה סיפר לו, את האמת אגב, על פציעתו במלחמת ההתשה, על רגליו המלאות רסיסי רימון וברזל, ועל עובדת היותו נכה צה”ל מזה 50 שנים.

היחס של הרופא, כבמטה קסם, השתנה מן הקצה לקצה. הוא התיישב ליד גדליה, התעניין במצבו, הבטיח לו שיעשה הכל עבורו, ובשלב מסויים כמעט ליטף אותו פיסית.

‘את רואה’? שאל גדליה את בתו, בדרכם חזרה הביתה.

עד כאן הסיפור האמיתי שהתרחש לפני כשבוע וחצי בדיוק. ואני שואל: מה ראתה הבת? את הקיטוב, את הקבוצתיות, את השבטיות שפושה בעם. הביטוי העצוב של ביקור גדליה בעל החזות החרדית אצל הרופא, מגלה כי השיח על ‘קנטונים’ וחלוקת המדינה לממלכות ישראל ויהודה נדמה, מעולם לא היה אקטואלי יותר.

אבל זה אומר עוד דבר, שכאשר נוכח הרופא כי גדליה ‘שייך’ לקבוצה שלו, שכן הוא טעון ברסיסי ברזל המגיבים לעונות השנה – התנהג אליו כבן קבוצת הפנים שלו.

אבל האם רק רסיסים ברגל הופכים אותנו לבני קבוצה אחת?

האם אין עוד מכנה משותף שקושר בינינו? ליבוביץ טען תמיד שקיומו של ‘עם היהודי’ הוא אחד התעלומות הגדולות היום שכן איננו, אוכלים, עובדים ונישאים האחד לרעהו. ניתן גם להוסיף, לא נלחמים, לא משרתים ולא לומדים במובן העמוק והרוחני [כפי שתופסים אותו החרדים] יחד.

מאידך, האם נכון לפרוט את הכל לפרוטות של ליבוביץ? האם אין משהו גדול יותר, אמנם אבסטרקטי אבל בעל יישות יהודית ממשית – שחרף כל הנ”ל מחבר בינינו?

לשאלות הללו, אין לי תשובה.

הדפס כתבה

11 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרופא הבכיר
    30/04/2023 16:25
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. כל רופא נשבע לטפל בכולם. לא כל כך עומד בשבועתו.

  2. מעניין מאודדד.סיפור מדהים ומרתק וכל כך נכון ועצוב
    30/04/2023 20:01
    אריה
  3. עוד יותר מעניין ואני לא רוצה לנחש שאולי הרופא היה קצת דתי לאומי…..

  4. תלמד 'תניא' ותקבל תשובה מעמיקה
    30/04/2023 20:36
    ר. א
  5. ועוד תשובות לשאלות רבות

  6. סיפור מעניין מאוד
    30/04/2023 21:55
    משה
  7. אחלה סיפור על דעות קדומות. אבל תכלס המגזר החרדי זוכה לתגובות האלה ביושר. כשההנהגה שלכם לא נלחמת עבורכם ומקריבה את עתידכם זה גם מה שיחכה לכם בעתיד. שק חבטות. איפה הייתם בהפגנה השבוע? הרפורמה רלוונטית גם לכם. שופט ערבי יקבע בהלכות דת ואתם שותקים? אז מגיע לכם. כל התרומה שלכם לא שווה כלום אם לא תלחמו על עתידכם. הנהגה כושלת ולא רלוונטית.

  8. החרדים חייבים לצאת מהגלות
    01/05/2023 07:21
    אלי
  9. משמע מהסיפור שאין בעיה לחרדי לשרת בצבא
    זו אפילו מצווה.
    אלא שהאמת חייבת להאמר : שלמרות שהיום רואים במדינה את הגאולה בעיניים, עדיין הציבור החרדי נשאר עם תפיסות משנות החמישים של המאה הקודמת + קצת עצלות. והרי לך חילול שמים הגדול ביותר.
    שגורם לפילוג מיותר בעם.

  10. התקשורת הצבועה
    01/05/2023 23:50
    יהודה
  11. ממש מזעזע!!! על זה התקשורת שותקת, אבל אם רופא היה אומר לחילוני גאה; תתרחק ממני, היה רעש גדול בתקשורת.

    • מירי   03/05/2023 18:38

      מזעזע

  12. רפואה
    04/05/2023 13:38
    יוסי
  13. זה גזענות שמאפיינת את החברה הישראלית כמעט בכל מגזר

  14. רבותי תפנימו אנחנו שני עמים די אנחנו לא עם אחד וטוב שכך
    14/05/2023 00:29
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  15. אנו שני עמים ןטוב שכך

  16. לא גזענות ולא כלום
    21/05/2023 21:31
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  17. פשוט יראת כבוד למי שהיה מוכן למות למען הציבור.

  18. לא ניתחת נכון
    08/06/2023 22:54
    משה
  19. הרופא שינה את יחסו לא מכיון ש’גדליה’ הוא מהקבוצה של הרופא. הרופא יודע שהם שייכים ל’שבטים’ נפרדים.
    מה שהשתנה זה שלרופא התברר שגדליה לא פורש מכלל ישראל ומוכן למסור את הנפש ואין לבא אליו בטענות של משה רבינוה”האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה”.
    (אמנם יש ספרי תורה שלא גורסים זאת, כידוע)