חיות תקפה את ביבי: שיח עולב • ניצן: הטענה שרודפים אותו – כזב

שיאת העליון ניצלה את נאומה למתקפה חזיתית על ראש הממשלה - והתלוננה על התבטאויות המופנות כלפי הרשות השופטת • עורך הדין יצחק בם קרא לעברה: "הרווחתם את זה ביושר" • פרקליט המדינה: "הטענה הנשמעת, כאילו מערכת אכיפת החוק מסמנת מראש מטרות מטעמים פוליטיים ופועלת לנטרל אותן - היא טענת כזב"
חרדים 10
כ"ב אייר התשע"ט / 27.05.2019 12:04

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות תקפה הבוקר (שני) חזיתית את ראש הממשלה בנאומה בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

בפתח הנאום הזכירה חיות את דברי נתניהו בעת השבעתה לתפקיד נשיאת העליון: “הוויכוחים ביחס לתיחום שבין שלוש הרשויות מלווים וימשיכו ללוות את החיים הדמוקרטיים שלנו’. אך הוא הוסיף והדגיש באותו מעמד כי “‘דבר אחד שלא משתנה – ואסור שישתנה – זה הצורך בבית משפט חזק, עצמאי, ישר וחסר פניות. זה לא השתנה, זה גם לא ישתנה’.

“ראש הממשלה אמר עוד כי ‘הנקודה המהותית היא לא עצם הוויכוח, שהוא בלתי נמנע – אלא איך יוצרים דו-שיח אפקטיבי בין הרשויות, מתוך גישה מאוזנת וכבוד הדדי… אולי מוגזם לצפות שהרשויות השונות תאחזנה זו בידה של זו, אבל אין זה מוגזם כלל וכלל להאמין בהידברות מכובדת’. ראש הממשלה סיים את דבריו באומרו ‘אני דוגל בהידברות: הידברות פתוחה, הידברות סדירה, הידברות כנה. במקום ליצור תהום – נבנה גשרים'”, הזכירה חיות.

לדבריה, “מאז אותו הטקס בבית הנשיא חלפה כשנה וחצי, ואני מבקשת לשאול מה נשתנה במהלך תקופה זו?! האם אירע מאז דבר מה המצדיק סטייה מעקרונות חשובים אלה?! לטעמי התשובה לכך שלילית”.

“אך אני מעלה את השאלות הללו מפני שלצערי רב המרחק בין הידברות מכובדת ובין השיח הבוטה, העולב ומשולח הרסן אשר אפיין את מערכת הבחירות לכנסת ה-21 ואשר ממשיך ללוות גם עתה את המגעים להרכבת הממשלה. בשיח זה בלטו וממשיכות לבלוט בחומרתן התבטאויות מצד גורמים שונים המופנות כלפי הרשות השופטת בכלל וכלפי בית המשפט העליון בפרט. בין התבטאויות כאלה ובין ‘גישה מאוזנת וכבוד הדדי’ והידברות שעליהם דיבר ראש הממשלה בטקס הצהרת האמונים שהזכרתי, אין ולא כלום”, תקפה חיות.

במהלך נאומה התפרץ לדברי הנשיאה חיות עורך הדין יצחק בם, וקרא לעברה: “הרווחתם את זה ביושר”.

פרקליט המדינה, שי ניצן, התייחס בנאומו בכנס להאשמות לפיהן ראש הממשלה לא זכה ליחס הוגן וראוי בסוגיית השימוע – ואמר: “איש לא מפלה לרעה או לטובה את ראש הממשלה דהיום”.

ניצן טען בנאומו כי חקירות נתניהו נוצלו למתקפה כוללת על מערכת אכיפת החוק: “הטענה הנשמעת, כאילו מערכת אכיפת החוק של מדינת ישראל רודפת ומנסה “להפיל” ראש ממשלה בישראל – משיקולים זרים – היא טענת כזב. הטענה הנשמעת, כאילו מערכת אכיפת החוק מסמנת מראש מטרות מטעמים פוליטיים ופועלת לנטרל אותן – היא טענת כזב. הטענה הנשמעת כאילו על הפוליטיקאים להתגונן באמצעות חקיקה שונה ומשונה, מפני מערכת אכיפת החוק, ש’תופרת תיקים’ כביכול, היא טענת כזב. ואף על פי כן, לצערי, נדמה כי השקרים האלה לא נעלמים, אלא הולכים ומתפשטים”, קבע ניצן.

“איני יודע אילו חוקים יחוקקו כאן בעתיד. אך בכוונתנו להמשיך ללא רתיעה למלא את תפקידנו, לסיים את מלאכתנו ולהציג בפני הציבור את עמדתנו המקצועית הסופית שתגובש אך ורק על פי הדין. איני יודע אלו חוקים יחוקקו כאן בעתיד. אך אני יודע כי שום חוק לא יוכל למנוע מהצדק והאמת לנצח. ברצוני להדגיש. אנו לא חסינים מטעויות. אני חוזר ואומר זאת בכל הזדמנות. מערכת המשפט אינה חסינה מטעויות. כל מערכת, כל אדם, אינם חסינים מטעויות. אך בין טענות לטעויות בתום לב, שעלולות לקרות, לבין טענות המייחסות זדון לעשרות ומאות משרתי ציבור ישרי דרך, ישנו מרחק עצום”, טען.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות