ארדן: ככה נחסל קריירה של עשרות שנים? I איילת שקד: לבטל הוועדה

השר לביטחון הפנים: "אם לא אצליח לשכנע את הוועדה - אביא את המינוי לאישור הממשלה בכל מקרה" • "אלחם כנגד עוול שעושים בפעם השנייה - אחרי גל הירש - לקצין ששירת כל חייו את ביטחוננו" • סמוטריץ: "הוועדה למינוי בכירים - גוף מטופש ומיותר שניפח את עצמו לממדים מפלצתיים"
אריה ריבקינד
כ"ב כסלו התשע"ט / 30.11.2018 09:32

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות החלטת הוועדה למינוי בכירים לפסול את המינוי של ניצב (בדימוס) משה אדרי לתפקיד המפכ”ל הבא.

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הגיב הבוקר (שישי) בריאיון לתוכנית ‘הבוקר הזה’ בכאן רשת ב’ על החלטת הוועדה ואמר כי אם לא יצליח לשכנע את הוועדה, הוא יביא את המינוי לאישור הממשלה בכל מקרה. הוא הוסיף כי הבוקר יחליט על זהותו של ממלא המקום, והוא יובא ביום ראשון לאישור הממשלה.

“מתוך כבוד לוועדה ולעמדותיה, הודעתי שלמרות שאני לא מקבל את הנימוקים והעמדה שלה, אני מבקש קודם להופיע בפניה ולשכנע מדוע אני חושב שיש או אי הבנה”, הסביר ארדן. “אם אני לא אצליח, אשקול את עמדתי וגם להביא את המינוי לאישור הממשלה. ועדת גולדברג היא לא גוף מכוח חוק”.

ארדן המשיך והסביר כי לדעתו הפגישה עם עו”ד פיני פישלר היא לא סיבה לפסול את המועמד: “ככל שההחלטה מתבססת בעיקר על הפגישה, אני לא מוכן לקבל את הטיעון הזה. כשהייתי בוועדה לבחירת שופטים, היו מגיעים אליי שופטים מכהנים ומסבירים לי על התלונות נגדם. הוא עבר את הפוליגרף התעסוקתי בהצלחה, בגלל פגישה עם עו”ד נפסול קריירה של עשרות שנים? אני לא אתן יד למשהו כזה”.

בציוץ בטוויטר כתב השר: ”הסיבה העיקרית להתנגדות שני חברי הועדה למועמדותו של ניצב בדימוס אדרי היא הפגישה שקיים עם עו״ד פישלר. איני יכול להבין נימוק זה. כחבר בוועדה לבחירת שופטים נפגשתי אישית עם שופטים מכהנים שרצו להיבחר למחוזי או לעליון ורצו לשכנע להסיר את ההתנגדות למועמדותם. מה פסול בכך? לא תהיה איפה ואיפה”, כתב ארדן בטוויטר.

הוא הוסיף: ”ולמי שלא היה ברור – ניצב בדימוס משה אדרי עבר בדיקת פוליגרף תעסוקתי בהצלחה (!) לפי דרישת הוועדה. אף מועמד לשום תפקיד אינו עובר בדיקה כזו על עברו. לא שופט עליון, לא פרקליט המדינה וגם לא ראש השב״כ. אני אלחם כנגד עוול שעושים בפעם השנייה (אחרי גל הירש) לקצין ששירת כל חייו את ביטחוננו”.

שרת המשפטים איילת שקד, שהשתתפה אמש (חמישי) בכנס ‘ערוץ 7′ בלוס אנג’לס, התייחסה להחלטת הוועדה ואמרה: “לאחר קריאת שתי חוות הדעת, אוכל לומר את דעתי בפה מלא: חוות הדעת של נציב שירות המדינה פרופ’ הרשקוביץ ומשה טרי בהירה והגיונית, בעוד חוות הדעת של השופט בדימוס גולדברג ופרופ’ איינהורן אינה מתיישבת עם השכל הישר. או כמו שאומרים המשפטנים: לוקה בחוסר סבירות”.

לדבריה, “ניצב (בדימוס) אדרי עבר ויה דלורוזה בהליך המינוי. אם אחרי כל הבדיקות נמצאה פגישה עם עו”ד פישלר ודו”ח מבקר מדינה שלא מנע ממנו להיות מפקד מחוז ומנכ”ל משרד, אז אין כל מניעה למנותו”.

שקד הדגישה: “הוועדה למינוי בכירים היא מייעצת, לא ממנה. לממשלה יש שיקול דעת רחב לשקול את המינוי לאור חוות הדעת. במידה שהשר לביטחון פנים יביא את מינויו של צ’יקו אדרי לאישור הממשלה – אצביע בעד”.

באשר לעצם עבודתה של ועדת גולדברג אמרה שקד: “הוועדה למינוי בכירים קמה מכוח החלטת ממשלה בשנת 1999 כלקח מפרשת בראון-חברון. הוועדה מיותרת ומסרבלת את הליכי המינוי.

“הדבר הנכון לעשות הוא לבטלה ובמקום זאת שהשר הרלוונטי יניח את המינוי בפני הממשלה כחודש, על מנת לתת זמן לדיון ציבורי. לאחר מכן יביא את המינוי להחלטת ממשלה. כנהוג בכל הצעת מחליטים, גם כאן תוגש חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה. גם היום ועדת גולדברג נשענת על חוות דעתו של היועץ המשפטי. לכן, אין טעם בהליך הכפול והמסורבל הזה”.

השר נפתלי בנט הבהיר כי שרי מפלגת הבית היהודי יתמכו במינויו של אדרי – אם יובא לאישור הממשלה. ”ניצב צ’יקו אדרי הוא קצין שמשרת את מדינת ישראל כל חייו, ופתאום הוא צריך לעמוד ברף של מלאך טהור נטול כל שגיאה. הבעיה היא שמי שעושה לפעמים טועה, והגישה הזו של ועדת גולדברג ושל עודף המשפטיזציה מובילה את מדינת ישראל לכיוון של בינוניות, סרבול וחשש לפעול”, אמר בנט.

”ולכן עמדתנו ברורה – אם השר ארדן יחליט להביא את המינוי של ניצב צ׳יקו אדרי לממשלה, אנחנו נצביע בעד. אנחנו קוראים לבטל כליל את ועדת גולדברג ולהחזיר את המשילות לממשלה״, הדגיש שר החינוך.

לדברי בנט, ”ניתן להודיע מראש על כוונת מינוי, לקבל הערות מהציבור, ולמנות את האדם הטוב ביותר לתפקיד. שיקול דעתו של שופט בדימוס אינו טוב משל שר בממשלה הנושא באחריות”.

גם ח”כ בצלאל סמוטריץ’ תקף בחריפות את החלטת הוועדה למינוי בכירים, וקורא לשר לביטחון הפנים להביא את המינוי לאישור הממשלה.

“לא מכיר את צ’יקו אדרי ולא יודע אם הוא מתאים למפכ”לות, אבל הוועדה למינוי בכירים היא גוף מטופש ומיותר שניפח את עצמו לממדים מפלצתיים”, אמר סמוטריץ’.

”לנתניהו כדרכו אין אומץ למהלכים אסטרטגים מתבקשים כמו לבטל אותה ולקחת אחריות על המינויים ולכן אנחנו צפויים לסאגות הזויות רבות כאלה. שיהיה לנו בהצלחה”.

ח”כ סמוטריץ’ קרא לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן לעמוד מאחורי המינוי. “אם השר גלעד ארדן משוכנע שאדרי הוא המועמד המתאים ביותר לתפקיד, אני קורא לו להתעלם מהמלצות הוועדה ולהביא את המינוי לאישור הממשלה לאלתר. אין סמכות ללא אחריות ואין אחריות ללא סמכות”.

ח”כ מוטי יוגב קרא לממשלה לאשר את מינויו של צ’יקו אדרי: “רוני אלשיך היה מפכ”ל מצוין וצ’יקו אדרי יהיה מפכ”ל מצוין. במידה ולא דבק בצ’יקו אדרי משך עשרות שנות שירותו, רבב בטוהר מידותיו, אין מקום לפסול אותו ב’ציד מכשפות’ של הרגע האחרון.

“אני קורא לשר לביטחון פנים ולממשלה, לאשר את מינויו של צ’יקו אדרי למפכ”ל המשטרה, למען ביטחון הפנים של כולנו”.

עו”ד פיני פישלר, שפגישתו עם ניצב משה אדרי הייתה אחת הסיבות לפסילת מינויו למפכ”ל המשטרה, אמר הבוקר בגלי צה”ל: “לא תכננתי לסכל את המינוי. אני נלחמתי ונלחם את מלחמתו של רפי רותם. לא ביקשתי להיפגש עם אדרי, הוא יזם את הפגישה ותיאם אותה”.

לדבריו, “אין בעיה עם עצם הפגישה, אבל אדרי היה צריך לדווח על קיומה כמו שאנחנו דיווחנו”.

ועדת גולדברג למינויים בכירים הודיעה הלילה כי היא פוסלת את מועמדותו של אדרי לתפקיד, אחרי החשיפה בכאן חדשות שלפיה ביקש לפגוש את חושף השחיתויות רפי רותם שהתלונן נגדו בוועדה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות