מבצע ‘דרייפוס’: הסוד החסוי של צה”ל נחשף אחרי 36 שנה

36 שנים לאחר מלחמת לבנון הראשונה, נחשף המבצע שחיל הים ניסה להסתיר: צוללת חיל הים שיצאה להטביע ספינות של חיל הים הסורי, ירתה שני טילי טורפדו על ספינה עליה היו פליטים שנמלטו מלבנון, משום שמפקד הצוללת חשד שמדובר במחבלים • 25 אזרחים נהרגו
חרדים 10
ט"ו כסלו התשע"ט / 22.11.2018 23:59

ישראל חשפה הערב (חמישי) את אחד הסודות החסויים שהתרחשו לפני 36 שנה, במלחמת לבנון הראשונה.

בעקבות עתירת חדשות עשר ועמותת ‘הצלחה’ לבג”ץ, הותר לפרסום כי צוללת ישראלית שיגרה בשוגג טילים לעבר ספינה אזרחית, שעל סיפונה היו פליטים שנמלטו מהמלחמה במהלך אחת מהפסקות האש. 25 אזרחים נהרגו מפגיעת הטילים.

חדשות עשר הביא הערב את הסיפור המלא.

התקרית אירעה במהלך הפסקת האש בחודש יוני 1982.

בתחילת חודש יוני, בעקבות ירי רקטות בלתי פוסק על יישובי גבול הצפון, ופיגועי טרור ששיאם היה בניסיון ההתנקשות בשגריר ישראל בלונדון, שלמה ארגוב, נכנס צה”ל לתוך לבנון כדי לדחוק את ארגוני הטרור הפלסטינים.

חיל הים הטיל מצור ימי על לבנון, וצה”ל נכנס לביירות. בגלל הימלטות מפקדת אש”ף לטוניס, היה הים התיכון מלא ספינות מחבלים, אך גם כלי שיט שנשאו פליטים אזרחים – בהם משפחות.

באחת מהפסקות האש באותו חודש יצאה ספינת מסחר ועליה 56 פליטים לבנונים, בניסיון לברוח לקפריסין.

כשעה לאחר שיצאה הספינה האזרחית מנמל טריפולי, צוללת מטביעה מסוג ‘גל’ של חיל יצאה מהנמל לצורך פעילות מבצעית שכונתה ‘מבצע דרייפוס’.

מטרת המבצע הייתה לסייר באזור טריפולי ולהטביע ספינות של חיל הים הסורי אם ישוטו דרומה, כדי לתקוף את חיל הים הישראלי.

מפקד הצוללת עקב אחרי כלי השיט האזרחי משום שהעריך כי מדובר בספינת מחבלים, בעוד סגנו הביע בכך ספק. על אף הספק, החליט מפקד הצוללת לשגר שני טילי טורפדו לעבר גוף ספינת הפליטים, היא התפוצצה, החלה לעלות באש ולטבוע. עשרים וחמישה אזרחים שהיו על סיפונה נספו.

כעשור לאחר האירוע התקיים בצה”ל תחקיר מחודש על הטבעת הספינה, שהיה מסודותיו השמורים של חיל הים עד היום.

מפקד הצוללת שהורה על הירי, רב סרן א’ אמר כי פעל בהתאם להוראות הפתיחה באש: “בחנתי את הספינה לכל אורכה וראיתי שאין עליה נשים וילדים, אלא רק כארבעים גברים הלבושים בבגדים זהים, נראים כצבאיים. היה קשה לבצע את הירי בטורפדו, אבל היה חשוב לבצע זאת”.

לטענתו, המשיך לעקוב אחרי הספינה השוקעת לאחר הירי, ועל אף שידור אותות המצוקה שלה לא זיהה עליה נשים וילדים. “המשכתי לעקוב אחרי הספינה במשך שעתיים, עד שהייתה חשיכה מוחלטת”, שחזר בתחקיר.

סגן מפקד הצוללת, סרן ב’, ראה את האירוע באור אחר, והעיד בתחקיר: “האווירה בצוללת הייתה של רצון עז לתקוף וירי בכל מחיר. אני סברתי שאסור לירות כיוון שהזיהוי לא וודאי, אבל היחיד שתצפת בפריסקופ הוא מפקד הצוללת”.

בתום תחקיר שנמשך שלוש שנים, הוגשו המסקנות למפקד חיל הים עמי אילון – שסיכם: “המסקנה כי מפקד הצוללת פעל בהתאם להנחיות מתחזקת לאור התנהלותו ביום שקדם לתקרית, כאשר החליט שלא לירות לעבר אוניה שהתקרבה מתוך חשש לפגיעה בחפים מפשע, זאת למרות שלתפיסתו הנוסעים בספינה היו מחבלים.

“מדובר היה בהפעלת שיקול דעת מוטעית בזמן המבצע, האירוע אינו פשע מלחמה ולא בוצעו עבירות. אין מקום לחקירה פלילית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות