לא תיענש: קשת התנצלה על מערכון התפילין ב’ארץ נהדרת’

למרות הסערה ועל אף שהתקבלו כ-200 תלונות אצל נציב התלונות ברשות השניה על מערכון התפילין ששודר ב'ארץ נהדרת' - הנציב החליט שההתנצלות מספיקה • הנציב טען: בשיקול שבין חופש הביטוי לפגיעה בצופים - "משקלה של הפגיעה בצופים...היה גדול יותר"
אבי כץ
י"ז סיון התשע"ח / 31.05.2018 19:03

הרשות השנייה החליטה שלא לנקוט בהליכים כנגד ערוץ קשת 12, בעקבות מערכון התפילין ששודר בתכנית הסאטירה ‘ארץ נהדרת’. כך דווח אתר אייס.

על פי הדיווח, אנשי ‘קשת’ התנצלו לאחר פניית הרשות לתגובה, וברשות השנייה החליטו לסיים בכך את הפרשה.

לפני כשבועיים שודר מערכון בתכנית הסאטירה בכיכובו של השחקן ערן זרחוביץ’, שהציג את דמותו של שר החינוך נפתלי בנט, כשלראשו שני בתי תפילין – כחיקוי לקוקיות של נציגת ישראל באירווזיון נטע ברזילי.

מיד לאחר השידור התעוררה סערה ציבורית, התקבלו כ-200 תלונות נגד המערכון, וגל גינויים רחב מצד המערכת הפוליטית.

מבדיקה שערכה חברת הניטור ברשתות Vigo באותה עת עבור אתר אייס, עלה כי נרשמו כ-4,000 שיחות ברשתות החברתיות על המערכון, בתוך 12 שעות.

במכתב שהעביר נציב תלונות הציבור ברשות דוד רגב למתלוננים ופורסם אייס – נכתב: “בתלונות נטען כי המערכון היה מבזה ומשפיל וביזה את אחד מקדשי ישראל וסמלי הדת היהודית… בעקבות התלונות פתחה נציבות פניות הציבור ברשות השנייה בבירור, במהלכו פנתה לקשת, הגורם המשדר לקבל את התייחסותו ולגורמים המקצועיים ברשות השנייה לקבל את עמדתם. בהתייחסותם של הגורמים המקצועיים ברשות נמסר, כי המערכון אכן מעורר אי נוחות גדולה, על אף שמדובר בהומור”.

רגב מביא גם את תגובת קשת לפניית הרשות, ובמכתב למתלוננים הוא מציין כי אנשי קשת טענו כי “ארץ נהדרת היא תכנית בידור וסאטירה העוסקת בנושאים אקטואליים וחברתיים במדינת ישראל וכי במקרה זה באה התכנית לבקר את הפוליטיקאים שניכסו לעצמם את הצלחתה של ישראל באירוויזיון האחרון.

“עם זאת, הבהירה הנהלת קשת כי למערכת התוכנית לא הייתה כל כוונה לפגוע בצופים. ההנהלה התנצלה והביעה צער אם מישהו נפגע מהמערכון”.

רגב אומר כי צפה במערכון וכי “מדובר במערכון הומוריסטי וסאטירי שנוצר במסגרת חופש הביטוי והיצירה של יוצרי התכנית. מטרתו הייתה לבקר תופעה חברתית. הומור טבעו שאינו קולע לטעמו של כל אחד. יש האוהבים סוג זה או אחר של הומור ויש הסולדים מאותו הומור. כל עוד הוא אינו מבזה ומשפיל יש לו מקום, הגם שהוא מעורר אי נוחות”.

עם זאת קבע: “ובמקרה זה אני סבור כי באיזון שבין חופש הביטוי לבין הפגיעה בציבור הצופים, משקלה של הפגיעה בצופים, בהם צופים חילונים רבים שהתלוננו וצופים מסורתיים ודתיים, היה גדול יותר. מנגד, הביעה קשת את התנצלותה על המערכון וטוב שעשתה זאת”.

עם פרוץ הסערה צייץ השר אריה דרעי: “הערב שודר קטע מחפיר ופוגעני בתכנית ׳ארץ נהדרת׳, ששם ללעג ולקלס את התפילין, אותה מצווה קדושה שיהודים מסרו את נפשם להניחם בכל הדורות. לו דבר שכזה היה מוצג באחת ממדינות העולם, היו כולם זועקים אנטישמיות. אבל דווקא כאן, במדינת היהודים, עובר דבר כזה בשתיקה. בושה!”

יו”ר הבית היהודי הגיב אז: “עליי תצחקו כמה שתרצו. אבל על תפילין וקודשי ישראל – לא. אני גאה להיות בין מנשקי המזוזות ומניחי התפילין. אני יהודי גאה”, כתב בנט בדף הפייסבוק שלו. לפוסט צירף השר תמונה שלו עם תפילין.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות