ועדת הכספים אישרה: גם מי שאינו דתי יוכל לסרב לעבוד ביום המנוחה

תוקם ועדת שרים שתדון בבקשות של מפעלים להחריג עובדים מאישור כזה במקרים בהם לטענת המפעל הדבר יפגע משמעותית בעבודה • משרדי העבודה והכלכלה הביעו התנגדות: "חוששים שעובדים ישתמשו בזה כדי לדרוש תוספות שכר"
אריה ריבקינד
י"ד סיון התשע"ח / 28.05.2018 15:03

ועדת הכספים בראשות ח”כ משה גפני אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתאפשר לעובדים לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי – גם אם אינם דתיים.

במסגרת החוק נקבעה ועדת שרים שתדון בבקשות של מפעלים להחריג עובדים מאישור כזה במידה והמפעל רואה בהפסקת עבודת אותו העובד בשבת ככזו שתביא לפגיעה משמעותית בפעילות התקינה של המפעל. החוק אושר בפעם השנייה לקריאה זו, לאור בקשה להצבעה חוזרת.

הצעת החוק היא של ח”כ עליזה לביא, מיקי מכלוף זוהר, מיכל בירן, יעל גרמן, מיקי לוי, אורן חזן, רוברט אילטוב, בצלאל סמוטריץ’, מאיר כהן, אלעזר שטרן, איל בן ראובן ויוסי יונה.

יו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני ציין בפתח הדיון: “הדיונים הראשונים התקיימו בוועדת עבודה ורווחה וביקשו שההצעה תגיע לכאן, הגיעה הצעה שאם יש מפעל שעובד בשבת ויש עובד שלא דתי, אומר העובד אני לא רוצה לעבוד ואי אפשר להתווכח בדומה לעובד. באו וטענו כי זה יכול למוטט מפעלים בישראל, המערכת תקרוס, אני לא מאמין שזו תהייה התמונה אבל זה מה שטענו.

“קבענו בעקבות זאת, כי במידה שאדם שאיננו דתי ביקש לא לעבוד מכוח החוק וסבור המפעל כי הוא לא יוכל לתפקד בלעדיו, תתכנס ועדה שתורכב מנציגי שרים ותחליט בעניינו. אני רואה בזה חוק נכון למדינה יהודית ודמוקרטית שימנע אפליה”.

ח”כ מיקי זוהר: “עובד אדם במפעל שעובד בשבת, הוא רוצה לצאת בשבת לפארק עם הילדים או ללכת לים, הוא לא רוצה להרוויח כסף בשבת, התחושה שלו היא רעה להרוויח כסף בשבת, למה שלא יאפשרו לו לא לבוא לעבוד בשבת? יש מי שחשוב לו 200 אחוז שכר, אבל אם מישהו מוכן לוותר על העבודה, תנו לו. זו מהות דמוקרטית בסיסית”.

משרד העבודה והרווחה הגיש התנגדות משותפת לחוק יחד עם משרד הכלכלה.

איילת זלדין, יועמ”ש משרד הכלכלה: “ועדת השרים לא נוטה להתכנס וככל הנראה לא תתכנס, אנחנו חוששים שעובדים יתנו עבודה שבת בתוספת שכר, זה יביא לנטל גדול מאוד על המעסיקים”.

חמוטל בן דור, סגנית הממונה על השכר באוצר: “אנו חוששים מהקטע הכלכלי שהעובד יגיד אני לא עובד בשבת והמעסיק יעשה איתו מו”מ ויידרש לתת לו תוספת שכר”.

ח”כ עודד פורר: “אני מבקש לקבוע שהיה והוועדה לא התכנסה 3 חודשים, יחשב כאילו התקבלה בקשת המפעל”.

בתום הדיון ולאחר הצבעה על מספר הסתייגויות אושר החוק לקריאה שנייה ושלישית.

לפי הצעת החוק עובד יוכל לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי לפי דתו, גם אם לא הצהיר שהוא דתי וגם אם עד היום כן עבד באותו יום מנוחה.

במסגרת הנוסח אותו אישרה הוועדה, ועדת שרים בראשות ראש הממשלה ושיהיו חברים בה גם השר לשירותי דת ושר העבודה והרווחה או נציגים מטעמם, תדון בפניות של מפעלים וחברות שיבקשו מטעמים מיוחדים לאפשר להם להמשיך להעסיק עובדים שיבקשו שלא לעבוד בשבת.

התיקון בדומה לחוק הקיים מחריג מוסדות חיוניים העוסקים בביטחון הציבור, בריאות הציבור, מלונאות, ייצור חשמל ועוד.

החוק יכנס לתוקף מרגע פרסומו רק לעניין ועדת השרים שתתכנס, אך יחול בפועל מבחינת אישורים לעובדים מה-1 בינואר 2019, במקביל ומרגע כניסת החוק לתוקף תתכנס הוועדה לדון בבקשות כל 3 חודשים, כך יוחלו המפעלים גם לאמוד את מצבם ולהחליט האם ברצונם לפנות לוועדה בבקשה להחרגה בטרם יכנס לתוקף בפועל.

בנוסף השרים החברים בוועדת השרים יוכלו להעמיד נציגים מטעמם מתוך המשרדים שימלאו את מקומם בקבלת החלטות לגבי חריגים במסגרת דיוני הוועדה, במקרה שהוועדה תמצא כי טענות המפעל נכונות יהיה צורך בנימוק בכתב ואלה ידווחו לעבודת העבודה והרווחה אחת לשנה על ההיתרים שניתנו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות