בכירים בקואליציה: “נתניהו ירד מהגדר ופועל כעת למנוע בחירות”

שבועיים אחרי שהמשבר סביב חוק הגיוס מטלטל את הקואליציה, גורמים בכירים אומרים: נתניהו החל לפעול למנוע בחירות • עדיין לא ברור האם יהיה מתווה מוסכם לחוק הגיוס, שיאפשר את העברת התקציב • ליצמן כינה את שותפיו בקואליציה "חצופים" והבהיר: "אין שום הצעה על השולחן"
אריה ריבקינד
כ"א אדר התשע"ח / 08.03.2018 15:27

אחרי יותר משבועיים שהמשבר חוק הגיוס מאיים לפרק את הקואליציה – בכירים בקואליציה אמרו היום (חמישי) כי נתניהו ירד מהגדר וכי הוא פועל על מנת למנוע בחירות. כך דווח בחדשות 2.

עם זאת, עדיין לא ברור האם ניתן יהיה למצוא מתווה מוסכם לחוק הגיוס, שיאפשר את העברת התקציב בשבוע הבא, וימנע את התפרקות הקואליציה עוד לפני חג הפסח.

בתוך כך, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן תקף הבוקר, בראיון שהעניק ל’דקלסגל’ בגלי צה”ל את שותפיו בקואליציה – אותם כינה “חצופים”.

“הדרישה להעביר בשלוש קריאות נשארה כפי שהייתה, עד לרגע זה אין שום הצעה על השולחן”, הבהיר ליצמן. “יש החלטה של מועצת גדולי התורה ויש הוראות ברורות מה לעשות, עד הפסיק אחרון. אני מכבד רבנים. אני לא מתערב להם (-לראשי המפלגות), שלא יתערבו במה שהרבנים אומרים לי”.

אתמול, במהלך שיחה שקיים עם כתבים במהלך טיסתו מוושינגטון לניו יורק, התייחס ראש הממשלה לראשונה בקולו למשבר ואמר כי הוא חותר להסכם שיחייב את השותפות הקואליציוניות להישאר יחד עד סוף נובמבר 2019.

“אני מעוניין, כפי שרציתי תמיד, בתוכנית המקורית, להמשיך עם ממשלה יציבה עד סוף ימיה, בנובמבר 2019. אמרתי לשותפים הקואליציוניים. זה מה שאני מבקש עכשיו לעשות: להביא הצעת חוק עם הסכמה רחבה ביותר, שתהיה מקובלת על היועץ המשפטי, ושתעבור עם רוב יותר מהרגיל, אבל גם לקבל התחייבות מכל השותפים שממשיכים יחד עד סוף 2019”.

הוא הוסיף: “פתרון מלא מקובל עלי, אחרת צריך ללכת לבחירות. אני לא מעוניין בזה. אני מעוניין להמשיך עם ממשלה יציבה עד סוף ימיה בנובמבר 2019. עם רצון טוב אפשר להגיע לפתרון”.

נתניהו המשיך: “אני קורא לזה חורשת אקליפטוס. כמה מחבריי טיפסו על צמרות האקליפטוס. או שמגיעים להסכם עם פתרון רחב. יש פתרון – אם יש רצון טוב. צריך לרדת מהעץ”.

בכך ראש הממשלה דיבר לראשונה על בחירות ואותת שהוא רציני. מבחינתו, הוא המרוויח העיקרי מהבחירות – כאש  כל הסקרים מאירים לו פנים – והם ישלמו את המחיר, ולכן על כל חברי הקואליציה להצביע בעד חוק הגיוס וגם להתחייב שלא לפרוש עד 2019.

עמית סגל, פרשן חדשות 2, ציין כי העובדה שראש הממשלה נקב דווקא בתאריך הזה – נובמבר 2019, מסמנת ככל הנראה שהוא מתייחס גם לחקירות נגדו.

שכן, הסבירות הגבוהה היא שההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, אם להגיש נגד נתניהו כתב אישום בחשדות המיוחסים לו, תינתן לפני שנת 2019, ודרישת ההתחייבות שראש הממשלה מבקש כבר כעת מהשותפים בקואליציה, ככל הנראה מעידה שהוא מצפה מהם לשמור על יציבות בקואליציה – גם אם יוגש נגדו כתב אישום.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות