השרה שקד בהשבעת חיות: אחוקק את ‘פסקת ההתגברות’ – בכל כוחי

השופטת אסתר חיות הושבעה לנשיאה ה-12 של בית המשפט העליון • ריבלין: "בידכם היושבים כאן יש הזדמנות נדירה לעשות תיקון גדול" • נתניהו: "אם יש דבר שאסור שישתנה זה צורך בבית משפט חזק וחסר פניות"
אריה ריבקינד
ו' חשון התשע"ח / 26.10.2017 17:56

השופטת אסתר חיות הושבעה היום (חמישי) לנשיאה ה-12 של בית המשפט העליון, והיא מחליפה בתפקיד את הנשיאה היוצאת, השופטת מרים נאור, אחרי שלוש שנות כהונה בתפקיד.

בטקס נאמו נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיאה היוצאת מרים נאור, שרת המשפטים איילת שקד ויושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין.

הנשיא אמר: “המחלוקת בחודשים האחרונים, ההתנגשות הידועה מראש בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת הביאו אותנו לשעת מבחן. בידכם היושבים כאן יש הזדמנות נדירה לעשות תיקון גדול, תיקון לדורות, בכוחכם לפעול יחד ולהביא להסדרת היחסים בין הרשויות ולעיגונם בחקיקה”.

ראש הממשלה אמר: “בכל הדמוקרטיות ניתש ויכוח מתמיד בדבר סימון קו הגבול בין הרשויות – זה לא פגיעה בדמוקרטיה, זאת מהות הדמוקרטיה”.

ראש הממשלה הדגיש: “אם יש דבר שאסור שישתנה זה צורך בבית משפט חזק וחסר פניות. זה לא השתנה ולא ישתנה”.

נתניהו הוסיף: “ויכוח לגיטימי נוקב זה בסדר, בלי גידופים, בלי נאצות. אולי מוגזם לצפות שהרשויות השונות תאחזנה זו בידה של זו, אבל אין זה מוגזם, כלל וכלל, להאמין בהידברות מכובדת.

“אם נבין שהוויכוח הוא חלק מהדמוקרטיה, ולא הרס הדמוקרטיה, ניתן להערכתי להגיע לעמק השווה, ניתן להגיע למקום הנכון. ולכן, אני דוגל בהידברות: הידברות פתוחה, הידברות סדירה, הידברות כנה. במקום ליצור תהום – נבנה גשרים”.

השרה שקד אמרה בטקס: “בכוונתי לקדם תכנית חוקתית, שתכלול את עיגון פסקת ההתגברות בחוק יסוד החקיקה. על פי עדותו של הנשיא בדימוס, השופט אהרן ברק, הוא זה שיזם את פסקת ההתגברות בחוק יסוד ‘חופש העיסוק’ ואף הציע להוסיפה לכלל חוקי היסוד. אני מודיעה כאן כי אפעל בכל כוחי להרים את הכפפה”.

יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין הזהיר בנאומו כי חוסר הפרדת הרשויות יגרום לנתק בין העם למערכות הציבוריות. “אנחנו הולכים ומתקרבים ליום בו אזרחי ישראל יבואו מתוך הרגל לבחור את נציגיהם לכנסת, אך ירגישו שלבחירתם אין משמעות; שגם כאשר ההחלטות הגדולות מתקבלות לטובתם – הן עוברות מעל לראשם”.

לדבריו, ”אנחנו הולכים ומתקרבים ליוֹם בו חברי הכנסת עצמם יפקפקו במידת היכולת שלהם לייצג את בוחריהם, או ירגישו שמעשיהם לא מעלים ולא מורידים. שיקום מעמדה של כנסת ישראל וביצור עקרון הפרדת הרשויות, הן מהמשימות הדחופות ביותר שעל סדר יומנו הלאומי”.

הנשיאה החדשה אמרה: ” אני מתפללת שנצליח לשמור על המבנה הקיים לבל ייסדק ולבל ייפגע בשל הניסיונות המדאיגים לפגוע בו”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות