תומכת בטרור: 4 מדינות ערב ניתקו הקשרים הדיפלומטיים עם קטאר

במהלך מתואם הודיעו מצרים, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ובחריין על ניתוק את הקשרים עם הנסיכות, בגלל תמיכתה ב'אחים המוסלמים ובחמאס • אלוף במילואים יעקב עמידרור: "הנסיכות מנהלת מדיניות דו-פרצופית"
נתן פרל
י"א סיון התשע"ז / 05.06.2017 09:58

סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין פרסמו הבוקר (שני) הודעה מתואמת, לפיה הן מנתקות את יחסיהן הדיפלומטיים עם נסיכות קטאר.

מלבד ניתוק הקשרים, הוכרז כי קטאר סולקה מהקואליציה הערבית הנלחמת בתימן, שאותה מובילה ריאד.

בהודעה הרשמית על ניתוק היחסים הדיפלומטיים נאמר, כי הסיבה למהלך החריג היא העובדה ש”קטאר אימצה ארגוני טרור שנועדו לפגוע ביציבות באזור”.

הרקע למהלך הוא הצהרות שיוחסו לאמיר קטאר, השייח תמים בן חמד אל ת’אני, בסוכנות הידיעות הרשמית. בין השאר הוא דיבר בעד איראן, יצא נגד מדינות במפרץ ומצרים, טען כי לארצו יש יחסים טובים עם ישראל, חשף שיש לנסיכות יחסים מתוחים עם ממשל הנשיא דונלד טראמפ – וגם הגן על חמאס וחיזבאללה.

בעקבות ניתוק היחסים, הודיעה סעודיה כי על אזרחיה לעזוב את קטאר תוך 14 יום.

חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי הודיעה כי טיסותיה לקטאר יבוטלו החל ממחר בבוקר.

האלוף במילואים יעקב עמידרור הסביר הבוקר בראיון לגל”צ את הצעד המפתיע. “במשך שנים ניהלה הנסיכות מדיניות דו פרצופית”, אמר עמידרור – והוסיף: “מצד אחד הבסיס האמריקאי שמוצב שם ומצד שני מערכת היחסים הידידותית עם איראן והתמיכה באחים המוסלמים ומימון אל ג’זירה”.

עמידרור התייחס לאפשרות שההחלטה של המדינות הסוניות המתונות קשורה לביקורו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שדרש לפני שבועיים בנאומיו באיזור לגרש את הטרוריסטים.

“אני לא חושב שזה קשור ללחצים אמריקאים, יש להם מערכת יחסים מורכבת עם קטאר – זה קשור יותר לניסיון המדינות הערביות להגן על עצמן”.

מזכיר המדינה האמריקני,  רקס טילרסון, התייחס במסיבת עיתונאים בסידני, אוסטרליה, להכרזות וטען:  “ממה שאני מבין, אנחנו רואים זה התפרצות של חילוקי דעות, שהצטברו במשך זמן רב”.

הוא קרא לצדדים “לשבת זה עם זה ולדון בחילוקי הדעות. אם יש תפקיד שאנחנו יכולים למלא בכך, נשמח לעשות זאת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות