הרבי מליובביץ’ על ‘ילדי תימן’: “אם לא נותנים שמות, ממשיכים בפשע!”

במשפחות שילדיהן נעלמו מסרבים להתרגש מחשיפת המסמכים, כיוון ששמות הילדים המאומצים נתרו חסויים • הרבי מליובביץ' זצ"ל בנאום מיוחד לפני 30 שנה: "בין העומדים בראש שעשו פשע נורא זה - יהודי מניח תפילין, שומר תורה ומצוות בחייו הפרטיים" • "גם כיום, לאחרי 30-40 שנה, יש אפשרות לעלות על עקבות הילדים, ישנם רשימות מדויקות שבהם מופיעים שמותיהם, לאן נשלחו - אבל לא רוצים לתת ואין פוצה פה ומצפצף"
יוסף גרינבוים
כ"ח כסלו התשע"ז / 28.12.2016 15:50

חשיפת המסמכים הגנוזים מהארכיון הלאומי הבוקר (רביעי) על פרשת ילדי תימן התקבלה בקרב המשפחות שילדיהן נעלמו ברגשות מעורבים.

המידע כולל חומרי חקירה, מסמכים של הגופים השונים המעורבים בפרשה, ופרוטוקולים ותכתובות של דיוני הוועדה והעדים שהתייצבו בפניה.

אולם בעוד חלק מהמשפחות מרגישות כי אבן גדולה נגולה מעל לבן, רבים טוענים כי האמת המלאה טרם התגלתה. שכן, גם פרסום המסמכים הבוקר לא מעניק תשובות למשפחות, משום שתיקי האימוץ ושמות הילדים המאומצים נותרים חסויים.

לפני שלושים שנה בדיוק –  בכ’ חשון תשמ”ז – תבע הרבי מליובאוויטש, בשיחה שנשא בפני חסידיו “לתת את הרשימות של שמות הילדים”.

וכך אמר הרבי: “ידוע ומפורסם לכל מה שאירע לפני שלושים־ארבעים שנה בעליית ילדי תימן וילדי טהרן לארץ הקודש. ילדים קטנים שעלו עם הוריהם  – העלימו אותם מהוריהם, תוך כדי תירוצים שונים ומשונים חסרי שחר, שהילדים זקוקים לטיפול רפואי ומצבם קשה וכו’, עד שהודיעו להם שהילדים נפטרו…

“וכל זה למה? מכיון שלא רצו שיתחנכו אצל הוריהם שהיו שומרי תורה ומצוות, כי אם, שיוכלו לחנכם כרצונם, תוך כדי ניתוק מוחלט ממורשת היהדות! לצורך מטרה זו – גוזלים ילדים מהוריהם!”

הרבי הוסיף ואמר: “ומי היה אז בין אלו שעמדו בראש – יהודי מניח תפילין, ומתפלל ג׳ פעמים ביום, שומר תורה ומצוות בחייו הפרטיים, ואף על פי כן, לא זו בלבד שלא מנע זאת, אלא אדרבה – שיתף פעולה, והיה בין העומדים בראש שעשו פשע נורא זה!

“וכאשר הקימו קול צעקה – הייתכן, הרי זה מעשה היפך הצדק והיושר, היפך האנושיות לגמרי – השיבו: אנו הצלנו אותם ממות לחיים, ולכן, ילדים אלו הם שייכים לנו… ולא רק כמו אדם שהוא ‘עבד כנעני’, אלא גרוע יותר – כמו חפץ השייך לרכושו הפרטי, אשר, אם רק רוצה, יכול לשרוף את החפץ, ובנדון דידן, שריפת הילדים, רחמנא ליצלן, לא שריפת הגוף, אלא שריפת הנשמה, להעבירם למולך, רחמנא ליצלן!”

הרבי המשיך ואמר בכאב: “מאות ילדים קטנים נעלמו עקבותיהם בתקופה ההיא, ועד היום הזה לא יודעים ההורים מה עלה בגורלם של ילדיהם, היכן נמצאים היום!”

הרבי קבע נחרצות: “גם כיום, לאחרי שלושים־ארבעים שנה, יש אפשרות לעלות על עקבותיהם של אותם ילדים, שכן, באותם משרדים שטיפלו בילדים, ישנם רשימות מדויקות שבהם מופיעים שמותיהם של כל הילדים, לאן נשלחו וכו’. הצרה היא, אבל” – המשיך הרבי – “שלא רוצים לתת את הרשימות של שמות הילדים, והצרה הכי גדולה – שאין פוצה פה ומצפצף.

יהודי תימןצילום:ELDAN DAVID לעמ

“בתקופה האחרונה נתעוררו אמנם אחדים לדרוש שיתנו את הרשימות של הילדים – אבל, לא היה זה אלא ‘קול ענות חלושה’, ולא הועיל מאומה!

“ישנם הטוענים, שגם אם יתנו את הרשימות של הילדים, לא יועיל הדבר לתקן את המצב, להחזירם לכור מחצבתם, בהיותם ילדים שנולדו להורים שומרי תורה ומצוות – שהרי כבר עברו שלושים־ארבעים שנה שגדלו באווירה דהיפך התורה.

“ובכן, גם טענה זו אין לה מקום. זוהי אמנם עבודה קשה ביותר, אבל אף על פי כן בכל מצב אסור להתייאש מיהודי, ואף אחד לא יכול לקחת על עצמו את האחריות לבוא ולומר שבנוגע לפלוני ופלוני אי־אפשר לעשות מאומה כדי לקרבו לתורה ויהדות”.

הרבי הדגיש: “כל זמן שלא עושים ככל האפשרי לתיקון המצב – הרי זה כמו שממשיכים לעשות אותו עוול ופשע, ומובן, שבעניין זה לא יועיל לעשות תשובה – שכן, עניין התשובה הוא בינו לבין קונו, אבל, לכל לראש יש לתקן את העול והפשע שנעשה לילדים והוריהם!

“ולאחרי כל זה, אם מישהו מעלה על דעתו שהתחרטו על המעשים שנעשו בעבר, ובודאי שלא יחזרו עליהם חס ושלום – יש לו טעות מרה: לא זו בלבד שלא מתחרטים על זה, ולא מנסים לתקן את המצב וכו’, אלא אדרבה – בעצם היום הזה חוזרים ונשנים הדברים בקשר לילדי טהרן, ובצורה חריפה יותר, ואין פוצה פה ומצפצף”.

אתר הארכיון הלאומי פרסם הבוקר מאות אלפי מסמכים העוסקים בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, שכוללים את חומרי שלוש ועדות החקירה שהוקמו בנושא מאז קום המדינה.

האתר העלה 3,500 תיקים, הכוללים 210 אלף מסמכים, שבהם ניתן לעיין ולראות מה עלה בגורלם של הילדים – כמו סיבת המוות והיכן נקברו. לפי הממצאים, אין ראיות לחטיפה ממוסדת של ילדי תימן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר כי מדובר בתיקון עוול היסטורי. “קרוב ל-60 שנה אנשים לא ידעו מה עלה בגורל ילדיהם. עתה, כל אדם יוכל להגיע לדפים שבהם יש את מכלול המידע שיש בידי ישראל, וניתן להתחקות אחרי גורל הילדים”יבת עיתונאים במשרדו לרגל חשיפת המסמכים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות