“עוקץ אחרון של ברק אובמה”: החלטה דרמטית באו”ם נגד ישראל

14 מדינות תמכו בהצעה לגינוי ולדרישת הפסקת הבנייה בהתנחלויות: ארה"ב נמנעה מהטלת הווטו המסורתי • טראמפ: "מה-20 בינואר דברים ישתנו" • גורמים מדיניים בירושלים: "מעשה שחשף את פרצופו האמיתי של אובמה" • בנט: "הזמן לסיבוב פרסה. להחיל את החוק הישראלי ביו"ש"
קובי פינדרוס
כ"ד כסלו התשע"ז / 24.12.2016 18:21

מזה פחדנו: ההצעה לגינוי ולדרישת הפסקת הבנייה בהתנחלויות אושרה אמש (שישי) במועצת הביטחון של האו”ם, זאת לאחר ש-14 מהמדינות החברות במועצה, רוב מוחלט, הצביעו בעד.

ארצות הברית, נמנעה מהטלת ה’וטו’ המסורתי.

מזכיר המדינה האמריקני ג’ון קרי מסר לאחר ההחלטה: “ארצות הברית פעלה במטרה אחת: לשמר את האפשרות של פתרון שתי המדינות, שכל ממשל אמריקני בעשורים האחרונים הסכים כי הוא הדרך היחידה להגיע לשלום. עתיד השלום נמצא בסכנה בגלל טרור, אלימות והסתה מתמשכת, כמו גם צעדים חסרי תקדים להרחבת ההתנחלויות.

אישורה של ההחלטה במועצת הביטחון של האו”ם מעוררת סערה במערכת הפוליטית הישראלית. משמאל ומימין גינו את ההחלטה האמריקנית שלא להטיל וטו. “ישראל דוחה על הסף את ההחלטה האנטי-ישראלית הבזויה באו”ם ולא תכפיף את עצמה אליה”, נמסר מלשכת נתניהו.

עוד מסרה הלשכה: “בשעה שמועצת הביטחון לא עושה דבר לבלום את הטבח של חצי מיליון בני אדם בסוריה, היא נטפלת באופן מביש לישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון וקובעת שהכותל המערבי הוא ‘שטח כבוש’. ממשל אובמה לא רק שלא הגן על ישראל נגד ההיטפלות הזאת באו”ם, הוא שיתף פעולה עמה מאחורי הקלעים”.

גורמים מדיניים בירושלים הגיבו הערב: “מדובר בעוקץ אחרון של הנשיא אובמה. מעשה שחשף את פרצופו האמיתי של הממשל”.

“כעת ניתן להבין יותר מול מה התמודדנו בשמונה השנים האחרונות. הצעד היה צפוי. נתניהו התריע שהמהלך עלול לבוא והיו על כך גם דיונים בקבינט. בירושלים עומדים על כך שארה”ב פעלה מאחורי הגב בניסוח וקידום החלטה נגד ישראל. ידוע לנו על כך ממקורות ערביים ובינ”ל”.

עוד הוסיף הגורם: “הנשיא הנבחר טראמפ, חברי קונגרס והארגונים היהודים התגייסו למנוע צעד זה של ממשל אובמה. כפי שהתבטאו חלק מהנבחרים בארה”ב, הם שוקלים חקיקה נגד המדינות שקידמו את המהלך”.

בהמשך הערב צפוי ראש הממשלה למסור הודעה מיוחדת.

בתגובה לאישור ההחלטה הורה נתניהו על החזרת השגרירים בניו זילנד ובסגגל וכן על ביטול ביקורו של החוץ הסנגלי בישראל שתוכנן לחודש הבא. בנוסף הנחה נתניהו את משרד החוץ לבטל את תכניות הסיוע לסנגל ולבטל ביקורים מתוכננים של שגריר שתי המדינות, שהעלו את הצעת ההחלטה.

שר החינוך נפתלי בנט קרא לצעדים אופרטיביים בעקבות ההחלטה: “לא כבוד ואהבה רכשנו בנסיגות אוסלו, אלא בוז ולחץ לעוד ויתורים. זה הזמן לסיבוב פרסה – הגיע הזמן לעבור מנסיגות לריבונות. המסקנה היא להפסיק לצעוד לתוך מסילת ההתאבדות של מדינה פלסטינית ולהחיל את החוק הישראלי במעלה אדומים, בבקעת הירדן, בעופרה ובכל שטחי סי בהקדם האפשרי״.

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, הגיב להחלטה ובחר אף הוא להטיל את האשמה על וושינגטון.

“ארצות הברית הפקירה את ישראל בזירה המדינית בידי גורמים עוינים”, כתב בעמוד הפייסבוק שלו, “כנראה שאת הבעיות האמתיות בעולם כבר פתרו: הסתיים רצח העם בסוריה, איראן הפסיקה לחתור לנשק גרעיני, אין טרור באירופה ואפריקה משגשגת. במועד תמוה, כגנבים בלילה, החליטה מועצת הבטחון של האו”ם להעביר החלטה בהולה נגד ישראל, תוך שעות”.

יצויין כי הנשיא הנבחר דונלד טראמפ שיגר מסר לאו”ם מיד לאחר ההצבעה ואמר: “מה-20 בינואר דברים ישתנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות