סערה במושב צפריה: האם דתיותו של אדם נקבעת לפי הכיפה שלו?

הרוחות סוערות במושב צפריה לאחר שוועד המושב שלח הודעה כי הוא מבקש שלא להשכיר דירות במושב לדיירים שהצהירו כי הם דתיים וחובשי כיפה, אך בפועל הם אינם כאלו • השוכרים: "המושב לא יכול לקבוע מי דתי ומי לא. חבישת הכיפה לא קובעת"
דוד ליבוביץ
כ"ו חשון התשע"ז / 27.11.2016 21:04

מיהו דתי? האם הכיפה קובעת, או ההתנהגות היומיומית? בשאלה הזו מתחבטים תושבי המושב צפריה הסמוך לכפר חב”ד כאשר ועדת שוכרים ביישוב שלחו הודעת מיל לתושבים כי הם מבקשים כי במקום יתגוררו אנשים ששומרים על צביון המושב הדתי.

במייל, שנחשף ב’ישראל היום’ על ידי העיתונאי יהודה שלזינגר נכתב: “ועדת שוכרים מנסה להקפיד על צביון היישוב ועושה מאמץ לקבל משפחות שוכרים שישמרו על מסורת ישראל וינהגו בתוך היישוב כפי שהצהירו בוועדה על היותם דתיים שומרי תורה ומצוות”.

בהמשך האי־מייל נכתב כי “לצערנו, יותר ויותר שוכרים מתגלים ככאלה שהוליכו שולל את הוועדה ומתהלכים בתחומי המושב ללא כיסוי ראש. ועד האגודה מבקש בזאת מכל משכירי יחידות הדיור להעביר אזהרה לדייריהם שהולכים במושב ללא כיסוי ראש. ועד המושב לא יהסס לדרוש שלא לחדש הסכמי שכירות לדיירים שלא ישמרו על צביון המושב”.

אלא שהבקשה הזו, הנשמעת לגיטימית ביישובים דתיים וחרדים הכעיסה את השוכרים: “המושב לא יכול לקבוע מי דתי ומי לא. יש אנשים שמתפללים שלוש תפילות ביום, שומרים כשרות ושבת ונזהרים מאוד בלשון הרע, אבל בוחרים שלא ללכת עם כיפה; ויש כאלה שהולכים עם כיפה אבל עושים את כל מה שמנוגד למסורת ולדת. מי יקבע מי מהם דתי יותר?” אמר אחד התושבים. לדבריו, “איך יכול להיות שמאיימים עלינו שמי שלא הולך עם כיפה תופסק השכירות שלו?! זה לא חוקי, זו אפליה”.

יו”ר ועד המושב, מנחם פרידמן, טוען מנגד כי “מושב צפריה הוא מושב דתי ואחד מתנאי הקבלה, כפי שאושר בתקנון, הוא שאפשר להשכיר ליהודי שמתנהג לפי דת ישראל. כשכתבנו ‘שוכרים ללא כיסוי ראש’ כתבנו ‘שוכרים’ ולא ‘שוכרות’, בכוונה. זה לא מתייחס לנשים ומעולם לא ביקשנו שכל הנשים ילכו עם כיסוי ראש. אבל מגברים אנחנו כן דורשים זאת”.

התושבים מאידך אומרים: “זה לא שמישהו שומע מוסיקה בשבת או לוקח גלשן בשבת בבוקר לים. זה עניין אישי של כל אחד והמושב לא יכול להחליט את זה. מי קבע שכיפה היא המדד היחיד לעצם היותו של האדם דתי? יש אנשים שלא שומרים מצוות בכלל ומתנהגים בבוז לאנשים אחרים אבל נחשבים דתיים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יש יותר חיוב בכיסוי ראש לנשים
    28/11/2016 07:18
    אודי
  1. מאשר לגברים