אזהרת סוכר ו’סימון’ מוצרים: מהפכת התזונה של ר’ יענק’ל ליצמן

ועדת ההסדרה לקידום תזונה בישראל הגישה היום את המלצותיה לשר הבריאות • ההמלצה המרכזית: החל משנה הבאה יסומנו מוצרי המזון במדבקה ירוקה או אדומה המעידה אם המזון בריא או לא • ליצמן: "ישראל מובילה בצריכת סוכר פר נפש. אנו נחושים להוביל שינוי בתזונה נכונה" • התכנית, שתחל רק בעוד שנה, עשויה להנחית מכה קשה על יצרני המזון
שייע קליין
כ' חשון התשע"ז / 21.11.2016 16:05

ליצמן נלחם בהשמנה: ועדת ההסדרה לקידום תזונה בישראל, בראשות מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן, הגישה היום (שני) את המלצותיה לשר הבריאות יעקב ליצמן.

הוועדה ממליצה שכל מוצר מזון יישא מדבקה ירוקה או אדומה שתעיד האם מדובר במזון בריא או לא, ותפרט את רמת הסיכון של המרכיבים לבריאות הציבור. כך שסימון הנחשב שיפוטי שיש בו אזהרות יהיה בצבא אדום וסימון שיפוטי חיובי, המסמן כי האוכל נחשב לבריא – יהיה בצבע ירוק.

הסימון עם האינפורמציה הבריאותית החשובה לצרכן יוגדל ויובלט, כגון מספר הקלוריות, השומן הרווי, הנתרן והסוכר.

עם זאת, יישום התכנית יחל רק בינואר 2018, עם אפשרות להארכה של עד שישה חודשים, בכפוף לאישור שר הבריאות. זאת, על מנת לאפשר ליצרנים לפתח מוצרים קיימים מחדש ולמזער את הפגיעה בטעם מוצרי המאכל, שכן מדובר בצעדים מהותיים שינחיתו מכה קשה על תעשיית המזון בישראל.

בשלב הראשון, שיחל בשנה הבאה, יסומנו באדום מוצרים שיכילו יותר מ-800 מ”ג נתרן ל-100 גרם, 22 גרם סוכר ו/או 6 גרם שומן רווי. בהמשך יוחמרו הקריטריונים.

בין המוצרים שיסומנו באדום: גבינות מלוחות, דגני בוקר לילדים, רטבים (קטשופ), מוצרי בשר מעובד קפואים, חטיפים וממתקים.

מסקנות הוועדה מגיעות על רקע הנתון כי ישראל נמצאת במקומות הגבוהים ביותר בעולם בצריכת משקאות ממותקים קלים, ועוקפת ב-10% את ארצות הברית, הידועה כצרכנית כבדה של משקאות אלה. ישראל גם רושמת עלייה תלולה ודרמטית בתחלואה בסוכרת, והישראלים צורכים כמעט פי שניים מלח מהממוצע של מדינות ה-OECD ביום.

לפי הנתונים שפורסמו, התזונה הלקויה במדינה מובילה להוצאות ענק של המשק על הטיפול במחלות כרוניות – בסכום אדיר שעומד על כתשעה מיליארד שקלים בשנה.

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר במסיבת עיתונאים שכינס במשרדו: “אני מברך על עבודת חברי הוועדה לאסדרת המזון, ואני מבקש להבהיר כי אנו נחושים להוביל שינוי בתזונה נכונה לאזרחי ישראל. השלב הראשון הוא העלאת מודעות הציבור לסכנות הכרוכות במזון לא בריא, ובהמשך גם לעודד צריכת מזון ראוי ובריא.

”אני מברך את התעשיינים וכל גורמי המשק ששותפים איתנו בתהליך הלאומי עליו הכרזנו למניעת תחלואה ולהביא לשינוי הרגלי התזונה בקרב הציבור”.

לדברי ליצמן, נתוני הסוכר מצביעים על כך שישראל מובילה בצריכת סוכר פר נפש. ”משרד הבריאות נחוש בדרכו למגר את התופעה, במטרה לשמור על בריאות הציבור ומניעת תחלואה. זה האתגר המרכזי שלנו בתקופה זו ואני בטוח שיישום המלצות ועדת האסדרה במזון, בשיתוף כל הגורמים בתעשיית המזון, יביאו לשינוי המיוחל לטובת אזרחי ישראל”, הוסיף השר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות