‘איינשטיין’ החרדית: הכירו את רות לורנס, ילדת הפלא שחזרה בתשובה

בגיל 5 החלה לעסוק במשחקי מתמטיקה, בגיל 9 סיימה בגרות בציון 100 אחוז, בגיל 13 סיימה תואר במתמטיקה, ובגיל 14 החלה את הדוקטורט שלה • היום רות לורנס נאימרק היא אישה חרדית, מכהנת כפרופסור במכון איינשטיין בירושלים
דוד ליבוביץ
כ"ה תמוז התשע"ו / 31.07.2016 14:29

רות לורנס נאימרק עשתה עבודת דוקטור במתמטיקה באוניברסיטת אוקספורד, שזו תופעה אולי מרשימה, אך לא בלתי רגילה. אלא שאת העבודה הזו היא התחילה בגיל… 14. היום, אות היא אשה חרדית שמתגוררת בישראל. סיפורה המיוחד הובא ב’דיילי מייל’ הבריטי, וב’הארץ’.

לורנס התוודעה לראשונה למתמטיקה בגיל 5, משלוש אבני-פסיפס על רצפת המטבח.

“ראיתי שאפשר לסדר את אבני הפסיפס בשישה סדרים שונים”, היא נזכרת בערגה. “אחר כך אבא גזר לי משולש מקרטון, והראה לי את הסימטריה שלו. זו היתה הפעם הראשונה שהבנתי שמתמטיקה מלמדת על דפוסים, על המהות המשותפת שקיימת מאחורי דברים. זה הקסים אותי, ורציתי ללמוד על כך יותר”.

אביה של רות החליט שהוא לא שולח אותה למערכת החינוך הבריטית, אלא מלמד אותה בעצמו. “במטבח”, אומרת בחיוך רות ל’דיילי מייל’.

ב’הארץ’ היא צוטטה: “אבא לא הסביר לי מהו משפט פיתגורס. הוא רצה שאני אגלה בעצמי מהו משפט פיתגורס. זה היה כמו מסע בלתי נגמר של חידות. היה בזה משהו בלשי. זו דרך נפלאה ללמוד. אחר כך גיליתי את הפיסיקה, ואת הקשר בינה לבין המתמטיקה. הייתי סקרנית מאוד כשהבנתי שלרעיונות מופשטים יש קשר למציאות. הגילוי הזה היה בונוס – הבנתי שבנוסף לכך שהמתמטיקה כל כך יפה, וכל כך מרתקת, היא גם קשורה למציאות”.

בגיל תשע נשלחה הילדה הפלאית לעשות בגרות מורכבת, אותה סיימה בתוך כחצי שנה עם הציון 100. בגיל 11 היא נכנסה למכללת סנט יוז באוקספורד ובגיל 13 סיימה את התואר שלה במתמטיקה.

בגיל 14, כאמור, החלה בעבודת הדוקטורט בנושא “הצגות הומולוגיות של חבורות צמה” – תורת הקשרים, שהיא ענף של טופולוגיה וגיאומטריה.

בגיל 17 סיימה את עבודת הדוקטורט ונסעה להרווארד, שם עשתה פוסט-דוקטורט.

בהמשך, כשהגיעה לאוניברסיטת מישיגן, חזרה בתשובה והיתה לאשה חרדית. על פי המדווח ב’דיילי מייל’ רות היא אשה חרדית מאוד, השומרת על רמה גבוהה במיוחד של צניעות למרות עיסוקה הבינלאומי.

“ככל שחשבתי על האחדות שקיימת בעולם, נעשיתי יותר ויותר לאדם דתי. למתמטיקה היה חלק בזה. בזכות המתמטיקה הכרתי באחדות והגעתי למסקנה שיש לוגיקה מאחורי הבריאה. וכשראיתי כמה שהמתמטיקה יפה, הייתי חייבת להגיע למסקנה שיש מאחוריה טביעות אצבעות. היום, כשאני עוסקת במתמטיקה, אני מרגישה שאני מתקרבת לאלוקים”, צוטטה רות ב’הארץ’.

בינתיים נישאה ילדת הפלא החרדית למתמטיקאי בשם ארי נאימרק והם מתגוררים בירושלים. היא מלמדת היום כפרופסור במכון איינשטיין בירושלים ויש לה תינוק בן 14 חודשים.

לרות אחים ואחיות נוספים, ביניהם רבקה, גאונית במתמטיקה אך גם במוזיקה. היא פנתה לתחום לימודי הפסנתר. אביה של רות ליווה אותה לאורך כל לימודיה, וכיום כשהוא בן 80 הוא שמח על החלטתה לעבור לישראל.

מי שממש מעוניין לשמוע שיעור במתמטיקה מרות (ומסוגל להבין…), מוזמן לצפות בסרטון המצורף.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות