“מעכשיו אנו לא נוריד את הראש” • הישג לשקד: ‘חוק השקיפות’ אושר

מליאת הכנסת אישרה את חוק השקיפות ברוב של 57 ח"כים מול 48 שהתנגדו • החוק קובע כי עמותה שממומנת ברובה בידי מדינה זרה תהיה מחויבת לדווח על כך בגלוי • נתניהו: החוק יחזק את הדמוקרטיה • שקד: "אני גאה מאוד שהצלחתי כשרה איפה שלא הצלחתי כחברת כנסת"
נחמן גור
ו' תמוז התשע"ו / 12.07.2016 00:49

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני)  את חוק העמותות שהציעה השרה איילת שקד בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של 57 תומכים מול 48 מתנגדים.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה לאחר אישור החוק: “היום כנסת ישראל אמרה – לא להתערבות בוטה של מדינות בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל.

“כשם שמדינת ישראל נמנעה להתערב במשאל העם בבריטניה, אני מצפה שמדינות אחרות יכבדו את עצמאותה של מדינת ישראל. ואם לא – לכל הפחות מימון העמותות בידי ממשלות זרות, יהיה חשוף בפני הציבור הישראלי”, הוסיפה שקד.

לדבריה, “הבעת עמדה של מדינות על הנעשה בישראל עוברת דרך האמצעים הדיפלומטיים המוכרים. לא נאפשר התערבות בוטה שכזו ללא חשיפת מקורות המימון הזרים, והבאתם לידי ידיעת הציבור ונבחריו”.

בנאומה במליאה לפני אישור החוק, אמרה שקד: “60% מתקציב ארגון ‘שוברים שתיקה’ הוא ממדינות זרות. אותו ארגון שמוציא את דיבת צה”ל בעולם. לא פחות מ-8 מדינות שותפות לחגיגה: בלגיה, דנמרק, הולנד, גרמניה, ספרד, צרפת, שוודיה, שווייץ וגם האיחוד האירופי.

“אבל ארגון ‘שוברים שתיקה’ הוא עוד הארגון ‘הכי ישראלי’ ברשימת המכולת של ארגוני ‘זכויות אדם’, לפי דעתם. ‘רק’ 60% מתקציבו ממומן בידי מדינות זרות. הן הקצו לארגון הזה ‘רק’ 2.3 מיליון שקלים. ‘בצלם’ זוכים לתקציב של שישה מיליון שקלים בשנה, שמהווה 69% מתקציבו.  בארגון ‘יש דין’ 88% הוא מכספי מדינות זרות, בין היתר גם מבריטניה.

“אם פעם שאלתם את עצמכם כמה ישראלי הוא ארגון ‘הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל’ – הנה התשובה: 100%. שוב פעם: 100% מתקציבו מגיע ממדינות זרות, כמו הולנד, האיחוד האירופי, שווייץ, שוודיה, ומהאו”ם ושגרירות גרמניה.

“תארו לכם שישראל הייתה מממנת ארגונים חוץ פרלמנטריים בבריטניה שהיו תומכים בברקזיט, שהיינו בוחשים בעניינים הפנימיים של בריטניה. מה היה קורה? השגריר היה נקרא מיד לנזיפה כי לבריטניה יש כבוד לאומי.

“אבל אנחנו עד היום הורדנו את הראש, מעכשיו אנחנו לא נוריד את הראש. החוק הזה מדבר בסך הכל על שקיפות. אני גאה בזה שדברים שאני רואה מכאן אני רואה גם משם. אני גאה מאוד שהצלחתי כשרה איפה שלא הצלחתי כחברת כנסת.

“עכשיו כשתרוצו לבג”ץ תזכרו שכאן נלחמתם על החוק, הפעלתם את כל הכלים הפרלמנטריים שלכם, אבל את המלחמה שלכם תעשו כאן. ככה צריך להילחם בדמוקרטיה בריאה, ולא להיכשל פה ואז לרוץ לבג”ץ”.

יו”ר האופוזיציה יצחק בוז’י הרצוג: “החוק הזה שמגיע היום הוא חוק שמסמל את ניצני הפשיזם שעולים ופורחים בחברה הישראלית. אתם לוקחים את חירות ההתאגדות שהוא עיקרון-על מקודש בחברה דמוקרטית, ואתם שמים אותו ללעג ולקלס כי אתם מדירים, מסמנים, מתייגים, מסמלים”.

  על פי החוק החדש, עמותה או חברה לתועלת הציבור שעיקר מימונן (מעל 50% מתקציבן השנתי) מגיע מיישות מדינית זרה, לרבות קרנות שמוחזקות בידי המדינה, תוטל עליהן החובה לדווח על כך בדוחות הכספיים שלהן.

נוסף על כך, העמותות יחויבו לציין זאת באופן בולט בפרסומיהן בשלטי חוצות, בטלוויזיה, בעיתון, בדף הבית שלהן או במסע פרסום שלהן באינטרנט; לציין זאת באופן בולט בפנייה בכתב לעובד ציבור או לנבחר ציבור; וכן לציין זאת באופן בולט בדו”ח המופץ לעיון הציבור.

עבירה על אחד הסעיפים האמורים עשוי לגרור קנס בסכום של עד 29,000 שקלים.

בנוסף, נציג מטעם העמותה המשתתף בישיבה בכנסת יחויב להביא את המידע על העובדה שעיקר מימון העמותה הוא מישות מדינית זרה, לידי יו”ר הוועדה לפני הדיון או במהלכו. נוסף על כך, אם יישאל הנציג על ידי חבר כנסת על דבר מימון העמותה, הוא יהיה מחויב לחשוף זאת. יצוין, כי שמות המדינות התורמות יופיעו מעתה באתר האינטרנט של רשם העמותות.

בפוסט שפרסם הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו הוא כתב:

״אישרנו הערב בכנסת את ‘חוק העמותות’. מטרת החוק היא למנוע מצב אבסורדי שבו מדינות זרות מתערבות בענייניה הפנימיים של ישראל באמצעות מימון עמותות ומבלי שהציבור בישראל בכלל מודע לכך.

“בניגוד לטענות משמאל, אישור החוק יביא להגברת השקיפות, יתרום ליצירת שיח שמשקף נכוחה את דעת הקהל בישראל ויחזק את הדמוקרטיה״.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות