רבנים על הגיוס שמסעיר את חב”ד: “יש המשכנעים לצאת לצבא רח”ל”

מועד הגיוס של 300 מבחורי ישיבות חב"ד שיצאו לשנת 'קבוצה' במרכז חב"ד העולמי מתקרב - והמתח בחסידות גובר • עשרה רבנים מהחסידות פרסמו 'גילוי דעת' נגד הסדר המתגבש בחלק מהישיבות מול שלטונות צה"ל, שיגרום לבחורי הישיבות לנטוש את ספסלי הלימודים: "אוי לנו שכך עלתה בימינו"
יוסף גרינבוים
כ"ב אייר התשע"ו / 30.05.2016 09:50

ככל שהולך וקרב יום י”ט תמוז, תאריך היעד בו אמורים להתגייס 300 מבחורי ישיבות חב”ד לשירות צבאי בצה”ל, הסערה בחסידות הולכת וצוברת תאוצה – והמאבק הפנימי סביב ביטול מעמד ‘בן ישיבה’ של תלמידי הישיבות שיצאו לשנת ‘קבוצה’ בישיבת ‘תומכי תמימים’ במרכז חב”ד העולמי – 770  שבברוקלין מגיע לנקודת רתיחה.

המשבר של ישיבות חב”ד מול שלטונות צה”ל נולד לאחר שחלק גדול מבחורי הישיבות שיצאו ל’קבוצה’ – שנה של לימודים בסמוך למקום בו התגורר הרבי מליובאוויטש זצ”ל –  חתמו על מסמך המאשר, כי בשובם ארצה מהלימודים, הם יאבדו את מעמד ‘בן ישיבה’, וזאת כתנאי לקבלת אישור היציאה ללימודים בחו”ל.

בימים אלה מנסים בחלק מישיבות חב”ד לגבש הסדר מול צה”ל, שיאפשר את המשך מודל ‘הקבוצה’ מצד אחד, ואפשר לבחורי הישיבות להמשיך ללמוד עד גיל 23 – גיל בו רוב בחורי ישיבות חב”ד כבר אחרי חתונה, בעוד ישיבות אחרות מתנגדות להסדר המתגבש.

ב’גילוי דעת’ שפרסמה הבוקר (שני) קבוצה של 10 רבנים בחסידות, הם יוצאים נגד הסכמים שונים המתגבשים בין חלק מהישיבות מול שלטונות צה”ל, וקוראים ש”לא ללכת שולל אחרי כל מיני הסכמים שונים ומשונים המבטלים מעמד בן ישיבה”.

הרבנים החותמים על המנשר, חלקם רבנים נכבדים שדעתם בחסידות  חב”ד נחשבת – כמו הרב טוביה בלוי הרב דוד דרוקמן והרב מאיר אהרן – אך הם אינם נמנים על בית דין רבני חב”ד, ול’גילוי הדעת’ שלהם יש רק משקל ציבורי. מעבר לכך הם נעדרי כל השפעה בכל הקשור לפתרונות מעשיים.

מכתב, ישיבות חב"ד

במכתב כותבים הרבנים: “הנה בזמן שחושך יכסה ארץ, נהייתה לאחרונה תופעה חדשה בקרב תלמידי התמימים בוגרי ה’קבוצה’ שמיד אחרי ה’קבוצה’ מתגייסים לצבא, דבר שלא היה אף פעם בקרב אנ”ש ואוי לנו שכך עלתה בימינו, וגם שמענו שרח”ל ישנם אנשים ‘ממחננו’ שמסתובבים בקרב התמימים ומשכנעים אותם לעזוב את הלימוד ולצאת מהישיבה לצבא”.

הרבנים מצטטים מתשובותיו של הרבי מליובאוויטש זצ”ל נגד גיוס בני ישיבות היושבים ולומדים לצה”ל – וכותבים: “לכן אנו מוחים על כך! כדברי הרבי למחות נגד גזרת הגיוס (שיחות קודש תשכ”ח ח”א עמ’ 512).

“ופונים בזאת לר”מים ולמשפיעים ולכל מי שידו בזאת, לעורר ולחזק את תלמידי התמימים שימשיכו בלימוד התורה הק’ ולא ללכת שולל אחרי כל מיני הסכמים שונים ומשונים המבטלים מעמד בן ישיבה, והעיקר להיות כפי דעתו הקדושה של כ”ק אדמו”ר נשיא דורנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות