בית דין רבני חב”ד אישר את ההסדר הדוחה את גיוס 300 בחורי ה’קבוצה’

חברי בית דין רבני חב"ד אישרו מתווה שגובש בין 'ועדת ראשי הישיבות' לבין צה"ל, המסיר את סכנת הגיוס המרחפת מעל ראשי כ-300 בחורים שחזרו מה'קבוצה' • הגר"מ משה הבלין: "ההסדר דוחה הגיוס עד גיל 26, ובינתיים הם יכולים להמשיך ללמוד, להתחתן וללמוד בכולל" • אין עדיין פתרון לתלמידים המבקשים לצאת ללימודי שנת ה'קבוצה' בחודש אלול
יוני גרין
כ"ג אייר התשע"ו / 31.05.2016 01:43

בית דין רבני חב”ד שיגר אמש (שני) מכתב אל כל ישיבות ‘תומכי תמימים’ בישראל, ובו החלטת אסיפת בית הדין אודות 300 בחורי ישיבות חב”ד שאיבדו את מעמד ‘בן ישיבה’, לאחר שיצאו לשנת ה’קבוצה’, ומעל ראשם ריחפה חרב גיוס לצה”ל בעוד כחודשיים.

המשבר של ישיבות חב”ד מול שלטונות צה”ל נולד, לאחר שמאות בחורי ישיבות חב”ד יצאו ל’קבוצה’ – שנה של לימודים  בישיבת ‘תומכי תמימים’ במרכז חב”ד העולמי-770  שבברוקלין – בשנים תשע”ג, תשע”ד ותשע”ה, ללא כל הסדר מול שלטונות צה”ל.

בעקבות כך הם איבדו את מעמד ‘בן ישיבה’, מאחר שעל פי החוק, אסור לבן ישיבה לצאת לחו״ל לתקופה של יותר מ-40 יום.

יצוין כי שנת ה’קבוצה’, לימודים  בסמוך למקום בו התגורר הרבי מליובאוויטש זצ”ל, נחשבת אצל תלמידי ישיבות חב”ד כיעד חשוב ומרכזי בחייו של כל תלמיד.

ההחלטה של בית הדין התקבלה לאחר שחברי בית הדין התכנסו בשבוע שעבר לדיון מיוחד, כדי למצוא מוצא לפלונטר אליו נקלעו כ-300 בחורים, שקיבלו צווי גיוס. לחלק מהבחורים כבר נקבע תאריך גיוס לשבוע הבא, וזאת למרות שהם תלמידי ישיבה ורצונם להמשיך לשקוד על לימודם.

במהלך אסיפת בית הדין מסרה ‘ועדת ראשי הישיבות’ של חב”ד, שמונתה לעמוד בקשר עם שלטונות צה”ל, דוח על המגעים שהתנהלו ועל ההסדר שהתגבש.

בוועדת ראשי הישיבות חברים הרבנים הגאונים רבי יצחק גולדברג, ראש ישיבת חב”ד מגדל העמק, רבי משה הבלין, ראש ישיבת חב”ד בקריית גת, ורבי יוסף יצחק וילשנסקי, ראש ישיבה בצפת.

בשיחה עם אתר חב”ד-COL, מסביר הגאון רבי משה הבלין, רבה של קרית גת וחבר בית דין רבני חב”ד, את ההסדר המתגבש: “המצב החוקי כיום קובע שבחור היוצא לחו”ל לזמן ממושך, מאבד את מעמדו כבן ישיבה ש’תורתו אומנותו’ – וממילא הוא חייב גיוס.

“לכן, נעשים מאמצים כבר כמה שנים למצוא הסדר שיאפשר לבחורי ישיבות חב”ד  לצאת לשנת ה’קבוצה’ המסורתית, בלי שיחוייבו להתגייס. בפועל, טרם נחתם הסכם כזה, ולכן הבחורים שיצאו ל’קבוצה’ בשנים האחרונות איבדו את מעמדם – והם חייבי גיוס”.

חב"ד, חסיד חב"ד, הרבי מליובאוויטש

פעילות ‘ועדת ראשי הישיבות’ התחילה לפני כמה שנים, עם מעורבותו הגדולה של רבו של כפר חב”ד, הגאון רבי מרדכי שמואל אשכנזי זצ”ל. בהמשך התקיימה אסיפה של כל ראשי ישיבות חב”ד, ובה הוצגה הבעיה והכיוון המסתמן לפתרונה.

“בתחילה ניהלו את המגעים עסקנים, והמקסימום שהשיגו הייתה הסכמה לדחיית הגיוס עד גיל 24”, אומר הגר”מ הבלין. “זה לא היה מקובל על הרבנים, והם דרשו שדחיית הגיוס תהיה עד גיל 26, וגם דרשו לאפשר לאחוז מסוים מהאברכים להמשיך ללמוד גם הלאה.

“לכן הוחלט שראשי הישיבות עצמם ייכנסו לתוך העניין, וברוך ה’ הגענו להסכמות עם צה”ל שנותנות פתרון לבעייתם של הבחורים”.

הגר”מ הבלין דוחה, בשיחה עם אתר COL את הביקורת הנשמעת על ההסדר שגובש: “כל אלה שכותבים הצהרות יפות מתעלמים ממציאות אחת – יש כרגע 300 בחורים, תלמידי ישיבות, שאיבדו את מעמד ‘בן ישיבה’ בגלל יציאתם ל’קבוצה’, והם קיבלו צווי גיוס. בלי פתרון – הם יגוייסו או יושלכו לכלא. אנחנו מציעים פתרון שיוריד מעליהם את חרב הגיוס עד גיל 26, ובינתיים הם יכולים להמשיך ללמוד, להתחתן וללמוד בכולל”.

הגר”מ הבלין אומר עוד, כי אחרי עמל רב, ופגישות עם הגורמים הצבאיים ועם חברי הכנסת החרדיים, המעורבים בחקיקת חוק הגיוס, המתווה שהושג על-ידי ‘ועדת ראשי הישיבות’ הוא הפתרון הטוב ביותר שאפשר להשיג כדי למנוע את סכנת הגיוס המיידית המרחפת מעל לבחורים שכבר יצאו ל’קבוצה’.

“אנחנו עדיין מנסים לשפר את המתווה לגבי העתיד”, אומר הרב הבלין, “אבל באשר לבחורים שכבר יצאו ואיבדו את מעמדם – זה הפתרון היחיד שיאפשר להם כרגע לדחות את הגיוס ולהמשיך בלימודיהם, ולכן בית הדין אישר את ההסדר הזה”.

770, חב"ד, חסיד חב"ד, הרבי מליובאוויטש

במכתבם לראשי הישיבות כותבים הרבנים, כי שלטונות צה”ל הסכימו לדחות את גיוסם של בחורי הישיבות  שאיבדו את מעמדם, וזאת במסגרת שתי אפשרויות:

1) דחייה עד גיל 24, ואז הם יתגייסו למסגרת שח”ר. 2) דחייה עד גיל 26, אבל במשך השנתיים שמגיל 24 ועד גיל 26 – האברכים צריכים ללמוד מקצוע המתאים לצורכי הצבא.

החלטת בית הדין קובעת:

“1) על כל התמימים הנ”ל לעשות כל מאמץ להמשיך לימודיהם עד אחרי שנת הכולל שאחרי החתונה.

2) לימוד המקצוע הנ”ל ייעשה רק באישור המשפיע, ראש הישיבה או רב הקהילה.

3) לימודים אלו ייעשו במהלך שנת הכולל השנייה, ויתקיימו רק במקום לימודים חרדי”.

בסיום החלטת בית הדין נכתב: “בית הדין מחזק את ידי הפועלים לקבלת האישור ל-13 חודשי היתר יציאה, לשנת ‘הקבוצה’ כפי שהיה מקובל מקדמת דנא, מבלי לאבד מעמד ‘בן ישיבה’, ומבקשים מהם להמשיך ולפעול”.

המשמעות: ‘ועדת ראשי הישיבות’ של חב”ד הצליחה לפתור את מעמדם של 300 הבחורים שכבר קיבלו צווי גיוס, אולם לפי שעה אין פתרון עבור תלמידי הישיבות שיבקשו לצאת בשנה הקרובה לשנת ה’קבוצה’.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות