ראש הממשלה וליברמן חתמו על ההסכם, התנצלו – והחליפו הלצות

נתניהו וליברמן חתמו הבוקר בכנסת על ההסכם הקואליציוני • שרי ישראל ביתנו יצהירו אמונים ביום שני • ליברמן ייכנס למשרד הבטחון ביום שלישי • החתימה: בצל משבר חריף מול הבית היהודי • נתניהו קרא להרצוג להצטרף • ליברמן התבדח: "עברתי ניתוח להארכת הפתיל הקצר שלי..." • נתניהו החמיא: "מכיר אותך 30 שנה. האנגלית שלך השתפרה מאד"
נחמן גור ושרי רוט
י"ז אייר התשע"ו / 25.05.2016 11:30

ההסכם הקואליציוני לצירוף מפלגת ישראל ביתנו לממשלת נחתם הבוקר (רביעי)  במשכן הכנסת.

בהצהרה משותפת אמר נתניהו:”אנחנו פותחים בחתימה על ההסכם, טוב שיש כאן הרבה עורכי דין…” ליברמן הגיב בהלצה: “זה נראה כמו על משכנתא”. נתניהו השיב:  “יש לנו בכנסת הרבה עורכי דין”.

נתניהו המשיך: “ישראל זקוקה ליציבות שלטונית. אין זה סוד שהיינו חלוקים, ובסערת הוויכוח נאמרו דברים מצד שנינו שלא היו צריכים להיאמר”.

ליברמן: “עברתי ניתוח להארכת הפתיל הקצר שלי…”

נתניהו חייך: “כולם עוברים פה ניתוחים בזמן האחרון…”

ליברמן: “חלק לקיצור וחלק להארכה”. ⁠⁠⁠⁠

נתניהו: “מאז הקמת הממשלה לפני כשנה הדגשתי פעם אחר פעם שבכוונתי להרחיב אותה. ישראל זקוקה ליציבות שלטונית כדי להתמודד עם האתגרים ולכן אני מקבל בברכה את ליברמן וסיעתו”.

נתניהו הוסיף: “אנחנו מכירים אחד את השני קרוב לשלושים שנה, הלכנו יחד דרך ארוכה ואין זה סוד שהיינו גם חלוקים. זה חלק מהעניין הפוליטי. כעת משלבים ידיים כדי להצעיד את ישראל קדימה”.

נתניהו קרא להרצוג ולחבריו להצטרף לממשלה: “ממשלת אחדות אמיתית שתמצה את הסיכויים לשלום – אני מחויב לקידום תהליך השלום”.

יו”ר ישראל ביתנו ח”כ אביגדור ליברמן אמר: “אנחנו מהיום שותפים חדשים – ישנים. בסופו של דבר החשוב ביותר הוא ביטחונם של אזרחי ישראל. תודה על היכולת להתגבר על כל המשקעים”.

אחרי שהשנים נשאו הצהרה באנגלית, הגיב נתניהו: “מכיר אותך 30 שנה. יכול לומר שהאנגלית שלך השתפרה מאד…”

החתימה על ההסכם התאפשרה לאחר שבמהלך הלילה הושגו הסכמות בין ליברמן לשר האוצר משה כחלון. לפי ההסכם, הוחלט להקצות 1.4 מיליארד שקלים לטובת פנסיות לקשישים מכלל המגזרים – ולא רק לעולים מרוסיה כפי שדרש ליברמן בתחילת המשא ומתן.

בנושא התיקים אין הפתעות: תיק הביטחון יימסר לליברמן ואת תיק הקליטה צפויה לקבל ח”כ סופה לנדבר.

שרי ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן וסופה לנדבר, יצהירו אמונים ביום שני. ליברמן ייכנס למשרד הבטחון ביום שלישי.

הסיבה לעיכוב היא טכנית: מרגע החתימה על הסכם קואליציוני, צריך לחכות 24 שעות עד ההשבעה בכנסת. בשל ל”ג בעומר לא ניתן יהיה לכנס את מליאת הכנסת עוד השבוע.

משה ליאון, חבר בצוות המשא ומתן של ישראל ביתנו, אמר הבוקר לגלי צה”ל: “הכל גמור – ההסכם ייחתם ב-11, אבל כבר אפשר לברך על המוגמר. ההישגים שרשם אביגדור ליברמן במו”מ הקואליציוני גדולים מאוד ביחס למנדטים”.

לדבריו,  “בסך הכל מדברים פה על אמצע קדנציה של ממשלה ואתה לא יכול לפתוח הסכמים של שנסגרו בתחילת הקדנציה”.

ורק דבר אחד מעיב על החגיגה: שר החינוך, נפתלי בנט, מאיים בינתיים שאם דרישתו לשנות את התנהלות בקבינט ולמנות מזכיר צבאי שיעדכן את השרים באופן שוטף על אירועים ביטחוניים, לא תתקבל – מפלגתו לא תצביע בעד הרחבת הממשלה. בלי סיעתו של בנט אין לקואליציה רוב כדי לאשר את המינוי של השרים החדשים.

בסביבת נתניהו זועמים על ההתנהלותו של בנט, ועל העובדה שהוא מנצל מצב פוליטי רגיש כדי להציב תנאים.

נתניהו, ליברמן

שר הקליטה זאב אלקין התייחס הבוקר לסוגיה ואמר לגלי צה”ל: “יש פה סאגה שבעיניי מאוד מאוד מוזרה. אנשי הבית היהודי באו אליי ואמרו ‘בואו נלך לכיוון של ליברמן, זה מאוד מאוד חשוב’.

“לא זכור לי שאי פעם נושאים של דרך תפקוד הקבינט היו נושאים למשא ומתן קואליציוני בתקשורת. אלו דברים שגם אם הם רוצים לשנות ולתקן – מדברים עליהם עם ראש הממשלה ומעלים את זה לדיון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות