החרדים מרוצים מתפקוד הממשלה בהיבט הבטחוני; בש”ס מהכלכלה

ממדד השלום הנערך על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה עולה: נושאי התפקידים הביטחוניים זוכים ליתר אהדה מהאחראים על ניהולה הכלכלי של המדינה • מצבו של הרצוג חמור במיוחד
דוד ליבוביץ
ב' אייר התשע"ו / 09.05.2016 22:04

המופקדים על תיקי הביטחון זוכים בקרב הציבור לאהדה ושביעות רצון גדולה יותר מהמופקדים על ענייני הכלכלה והמדינה, כך עולה ממדד השלום החודשי של אוניברסיטת תל-אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה המפורסם היום (שני).

מבדיקת רמת האמון בבעלי התפקידים הבכירים, עולה כי הרמטכ”ל (71%), שר הביטחון (57.5%) והמפכ”ל (56%) זכו לציונים חיוביים (“טוב” או “טוב מאוד”) על תפקודם, בקרב הציבור היהודי.

 זאת בעוד ששר האוצר (48%), ראש הממשלה (40%) ויו”ר האופוזיציה (15% בלבד) לא הגיעו לרוב של נסקרים שהעריכו את תפקודם באופן חיובי.

מצבו של הרצוג חמור במיוחד, שכן אפילו בקרב מצביעי “המחנה הציוני” רק 29% העניקו ליו”ר האופוזיציה ציון חיובי על תפקודו.

היחס לניהול ענייני הביטחון על ידי הממשלה חצוי: 47.5% מעריכים את הישגי הממשלה כ”טובים” או “טובים מאוד” ומספר זהה מעריכים אותם כ”לא כל כך טובים” או “בכלל לא טובים”.

בהתפלגות לפי מפלגות: מצביעי המפלגות החרדיות מביעים את שביעות הרצון הגבוהה ביותר מהישגי הממשלה בתחום זה (68%) בעוד שמצביעי המחנה הציוני ומרצ, מביעים את האמון הנמוך ביותר (37% ו-32% בהתאמה).

הש”סניקים מרוצים מהכלכלה

רוב הציבור (58% מהציבור הכללי ו-61% מהציבור היהודי) מעריך את ניהול ענייני הכלכלה בישראל באופן חיובי, כשבאופן מפתיע רק רבע ממצביעי “כולנו” העניקו הערכה חיובית למדד זה, בעוד שמצביעי ש”ס והבית היהודי נתנו את ההערכה החיובית ביותר (64% ו-62% מרוצים בהתאמה).

 על רקע הדיונים המתנהלים בזירה הבינלאומית על עתידה של סוריה, רוב הנסקרים בציבור היהודי (51%) סברו כי הכרזתו של נתניהו על עתיד הגולן בחודש שעבר היתה צעד נכון, זאת לעומת 42% שסברו ההפך. בקרב הנסקרים הערבים 60% סבורים שהכרזה זו לא היתה במקומה.

החודש חלה עליה קלה בתחושת הביטחון, כש-64% מהנסקרים היהודים ציינו כי הם חוששים לחייהם או חיי קרוביהם לעומת 69% בחודש שעבר.

 בקרב הציבור הערבי ממשיך החשש מהיפגעות בגל הטרור להישאר גבוה מבקרב הציבורי היהודי (73%). עוד עולה, כי 50% מהנסקרים היהודים סבורים שגל הטרור נמצא בירידה לעומת 46% שלא הסכימו עם אמירה זו.

לא כיבוש

רוב גדול בציבור היהודי (71.5%) סבור כי לא נכון להגדיר את השליטה הישראלית ביהודה ושומרון כ”כיבוש” (אחוז דומה בקרב הציבור הערבי סבורים הפוך).

עם זאת, ל-52% מהנסקרים היהודים חשוב יותר שבמדינת ישראל יהיה רוב יהודי מאשר שישראל תהיה הריבון היחיד בכל שטח ארץ ישראל ההיסטורית (22% טענו הפוך).

 בהקשר אחר, 48% מהנסקרים היהודים סבורים כי הכרה של הפלסטינים במדינת ישראל כמדינת העם היהודי חשובה יותר מהשגת הסכם שלום (27.5% העדיפו הסכם שלום ו-16% בלבד ענו כי שני היעדים חשובים באותה מידה).

  62% מהנסקרים היהודים סבורים, כי אם דונאלד טראמפ יבחר לנשיאות ארצות הברית הוא יהיה מחויב לשמור על ביטחונה של ישראל, בעוד ש-48% סבורים, כי אם הילארי קלינטון תיבחר היא תבלום כל מאמץ לתקוף או לבודד את ישראל.

 עם זאת, 40% מהיהודים סבורים כי קלינטון עדיפה לישראל לעומת 31% שסבורים שטראמפ עדיף מבחינת מדינת ישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות