הרב חיים אמסלם: “ש”ס היא גלגל רזרבי של משה גפני ושותפיו”

על רקע החקירה הפלילית כנגד שר הפנים אריה דרעי, מתייצב ח"כ לשעבר הרב חיים אמסלם לראיון נוקב • מדוע ארע ליו"ר ש"ס את שארע, מה עתידה של התנועה להשבת עטרה ליושנה, והאם יש סיכוי שיחבור לאלי ישי? • "היה ברור לי שהקב"ה לא יוותר על העוול שנעשה לי", הוא אומר
אליעזר היון
ב' ניסן התשע"ו / 10.04.2016 20:31

יו”ר תנועת עם שלם, חבר הכנסת לשעבר הרב חיים אמסלם, יושב בביתו שבשכונת הר-נוף, משקיף על הנעשה בתנועת ש”ס ומפתח תובנות.

לפני כשנה חזה הרב אמסלם את נפילתו של אריה דרעי, כמו גם את זו של אלי ישי, זמן קצר קודם לכן.

שוחחנו עם האיש שהיה בשר מבשרה של תנועת ש”ס, הודח ממנה על ידי היו”ר הקודם אלי ישי, הקים תנועה מתחרה אותה הוא אוהב לאפיין כ’ספרדיות האותנטית’ אולם לא הצליח לעבור את החסימה, כדי לשמוע ממנו על הנעשה בש”ס, על עתידה, וגם על תכניותיו האישיות.

• הרב אמסלם, התבטאת בעבר כי דרעי ‘יפול’ – מדוע?

ראשית אבהיר שמעט קשה לי עם סוג הריאיון כעת. דרעי וש״ס נמצאים בשעה קשה, ואינני רוצה ‘לרקוד על הדם’, למרות שבזמנו ש״ס וראשיה לא רק רקדו על דמי, אלא שפכוהו בראש חוצות ובריש קריה, קיימו בי הפסוק ‘ישיחו בי יושבי שער נגינת שותי שכר’ ללא רחמים מינימליים או מחשבות על ההשלכות עלי ועל בני משפחתי. ברוך השם שעזרני ושמרני.

בזמנו, כשישי פעל במרץ והתלהבות לא אופיינית לאיש, להשמיצני ולהדיחני משורות ש״ס, ללא שום אפשרות להצטדק, או להסביר את עצמי, ובסופו של יום אכן ‘הודחתי’ –  היה ברור לי שהקדוש ברוך הוא יתעלה ויתרומם שמו לא יוותר לו על העוול שעשה לי, ובמידה כנגד מידה עוד יבוא יומו גם.

ואכן, לא עברו שנתיים וזה היה גם מר גורלו, שהודח מהראשות של ש״ס. גם אז, כשנשאלתי על כך, אמרתי משנה שלימה שנינו ‘על דאטפת אטפוך וסוף מטיפייך יטופון’ – ואכן מה שהוא עשה לי, עשו לו…

ביחס לדרעי, חבל מלכתחילה שהוא החליט לחזור לפוליטיקה של ש״ס ולמשרד הפנים. מי שמעוניין לעשות לביתו, וזו זכותו, צריך לדעת את אימרת חז״ל ש’מי שנכוה ברותחין אפילו בפושרין הוא נזהר’. אני מאמין שאוהביו גם הזהירוהו, מזה בדיוק חשש הרב עובדיה להחזירו, אלא שכפו עליו הר כגיגית באיומים שונים כידוע.

ביחס אלי, הובטחתי ממו”ר דודי הציס״ע הרב נסים אמסלם זיע״א פעם אחר פעם כי כל מי שפגע בי – יפגע וישלם על התנהגותו, יש בורא לעולם והעולם אינו הפקר, זו לא דרכה של תורה, או של מפלגה המתיימרת לייצג בני תורה, לא על הדרכים הנלוזות הללו תהיה תפארתה.

הרב חיים אמסלם

עם זאת, על אף האמור – אני מדגיש כי אין בי שמחה לאיד חלילה, ואני מזכיר את הדברים – על מנת לעורר גם אחרים, העוסקים בצרכי ציבור ואחרים, לזכור שגם בדרך החתחתים של הפוליטיקה, חייב שיהיו גבולות וקווים אדומים שאותם לא חוצים.

לא ייתכן שהפכוני מתלמיד חכם לפוקר, וממרביץ תורה ומחזיק תורה לעוקר התורה, רק כי ‘הפרעתי’ למאן דהוא בדרך ולא משנה מאיזו סיבה.

בכל מקרה, אני מאחל בלב שלם לאריה דרעי שיצא בשלום מהמצב אליו נקלע.

• התבטאת בחריפות על ש”ס, במונח ‘הסתאבות’, למה כוונתך?

מפלגה שכמנין מראשיה הואשמו והורשעו היא מסואבת מעיקרה, משהו התקלקל בדרך, אולי הכוונה היתה טובה, אבל השלטון והעוצמה הפתאומיות הללו שנחתו על מנהיגיה, הסאיבה אותם.

גם הכרזה של ‘הוא זכאי’ שוב ושוב, לא תעזור. לקחת מורשעים ועל ידי תחבולות ויחצנים ותקשורת קנויה, להפוך אותם לנקיי כפיים פתאום, זוהי תרבות קלוקלת שהיא ממש בבחינת ‘להצדיק רשע’.

• איך אתה רואה את עתידה של ש”ס?

ש״ס מתמיד היתה מפלגה משתכנזת לעילא ולעילא. אמנם, בהיות מרן הרב עובדיה בראשה היווה הוא את ‘הבלם האחרון’ מפני השפעותיה של התופעה הזו, הוא היה המגן והצינה שבגינו הכל עבר. עם הסתלקותו, ועם מועצת החכמים הזו, היונקת את השקפתה מהעולם החרדי האשכנזי, היא אינה אלא מפלגה ליטאית-ספרדית…

האם יש לה זכות קיום? בוודאי, אבל למי שמעוניין בסגנון הזה, למי שחפץ במפלגת גלגל רזרבי של גפני ושות׳. אולם מכאן ועד לדבר בשם הספרדים כולם? השקופים? המופלים? זו ממש הטעיה והונאת הספרדים התמימים…

את האפליה ש״ס מנציחה באי מלחמתה כנגדה, את המורשת ודרך הספרדים היא מזמן זנחה, אין לה משל עצמה כלום והיא חיקוי לעולם הישיבות החרדי אשכנזי-ליטאי.

אז למה היא מפלגה ספרדית? אולי בגין שמות המשפחה של נציגיה… וכבר התפרסם פסקו של הגר״ח קנייבסקי שניתן לשנות לשמות משפחה אשכנזיים על מנת לא להיות מופלים, אז בבקשה שילכו עם זה עד הסוף…

• האם קיימת סיטואציה בה אתה חוזר לש”ס?

למרות שפוליטיקה היא אומנות הבלתי אפשרי, אני לא רואה היתכנות לחזרתי לשם.

הרב חיים אמסלם

אני רוצה להדגיש: הנהגתו של מורי רבי הגר״מ מאזוז היא אנטי טיזה מובהקת לכל מה שש״ס מייצגת –  בלימוד, בהנהגה, במנהג, במבטא בהשקפה.

הלא מו״ר בז להשתכנזות שלהם השכם והערב, הם לא אהבו אותו מעולם, בזו להנהגותיו והשקפת עולמו הקנאית לספרדיות המקורית, וכל שכן שאחרי הסתלקות מרן הרב עובדיה לא נותר להם חיבור כל-שהוא אליו.

• האם ייתכן שתחבור לאלי ישי?

מו״ר הגר״מ מאזוז הוא אדם דעתן ועצמאי ‘מדיי’ עבורם, ועל כן הם לא חברו אליו. מה שמפליא אותי בכנות הוא כיצד אלי ישי, שעמד חמש עשרה שנה בראשות ש״ס ולא ‘ספר’ את מו״ר הגר״מ מאזוז, הפך פתאום לבן חסותו? ישי מעולם לא התייעץ אתו, גם כשהגיע כמה מאות מטרים להתייעצויות עם הרב שטיינמן לא טרח להגיע אליו גם…

• מה קרה?

אין זה אלא שענוותנותו הגדולה של מו״ר הגר״מ מאזוז – שלא מחזיק טיבותא לנפשיה – איפשרה את החיבור הזה מוזר ככל שיהיה. לצד  זאת ברור שנפלאות דרכי הפוליטיקה וצחוק הגורל שלה מוכיח שהכל, כולל הכל – אפשרי, כפי שכבר לימדונו חז״ל ‘ואל תאמר דבר שאי אפשר לשמוע’.

• עשויה לקום לש”ס אלטרנטיבה?

אם ש״ס היתה משנה את דרכה, מסלקת משורותיה את אותם שסרחו או שנחשדו בסירחון, וחוזרת להיות תנועה ספרדית אמיתית, לא כזו המשועבדת ותלויה בליטאיים, היה מקום להמשך דרכה.

כך, למשל, יכלה התנועה לכלול בתוכה נציגים ספרדים מחוגים ישיבתיים, שורשיים, ואפילו סרוגים ציוניים ומסורתיים, ואפילו מסורתיים. חיבור כזה היה גורף עשרה מנדטים להערכתי, אבל לרעיונות גדולים צריך אנשים בעלי מעוף, ללא אינטרסים אישיים בלבד.

אני לא מוציא מכלל אפשרות שתקום אלטרנטיבה לש״ס, גם אם לא בדמות מפלגה נפרדת ועצמאית, אלא בהשתלבות במרחב הקיים, ובלבד שהיא תכלול דמויות של אנשים שיהיו מסוגלים להכריז דברים ברורים, ברוח ההשקפה האמיתית הספרדית, של שילוב תורה ופרנסה, מתינות השקפתית ותרומה למדינה, ולא לגזור חיי עוני ותלות על מאות אלפים, כשראשיה חוגגים על חשבון המון העם.

הרב חיים אמסלם

• מה הן תכניותיך האישיות?

במשך השנים אני אומר בקול צלול את מה שרבים חושבים במחשכים. אני משמיע באופן חד את העמדה הספרדית האוטנטית, ובסופו של יום, מי שרואה את התהליכים החברתיים והפוליטיים של השנים האחרונות, הן בכל הקשור לתורה ופרנסה, הן בגיוס לצבא, ולאחרונה אף בנושא הגיורים, רואה עין בעין שאני צדקתי.

שווה בנפשך, אם אנחנו היינו מובילים את כל התהליכים האלה בעצמנו, ללא שיכפו אותם על ראשנו – האם לא היינו במקום טוב בהרבה מזה שאנו מצויים בו כיום? זו הייתה כל כוונתי, וזו בלבד, לא מיניה ולא מקצתיה מכל מה שניסו להדביק לי.

אני מאמין במה שהאמנתי, איני משנה את דעותיי לפי מצב מזג האוויר בחוץ. מה שנאבקתי למענם אלה הם ערכי צאן ברזל, ואמשיך להיאבק עבורם. בקרוב ממש, אחליט על הקונסטלציה הפוליטית המתאימה, זו או אחרת, על מנת להמשיך ולתרום, לפעול, לעשות, לשנות ולהיטיב, כי זה צו השעה. נוח לי בביתי, מאוד נוח לי, האמן לי, אבל מה אעשה שאני אוהב את עמי.

הדפס כתבה

7 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ת
    10/04/2016 21:14
    אביב
  1. נ.ב מסתבר שאכן נכונות השמועות שגייס מליונים לקמפיין חדש. וד”ל.

  2. רפואה שלמה
    10/04/2016 22:32
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. שיחבור לאמנון יצחק ולרב פינטו אנשים כלבבו שבטוחים כמוהו שכל העולם מסתובב רק מסביבם….

  4. הכלבים נובחים והש
    11/04/2016 07:17
    שונא גאוותנים
  5. הכלבים נובחים, והש”סיירה עוברת! מעניין שכאן הכלבים גם משקרים ומקנאים, נא לא להפסיק לנבוח ולהמשיך לאכול ת’לב בכייף עד שתיתפוצץ.
    נ.ב- מתי שתירצה לסתום תג’ורה, נשמח לעזור.

  6. בקשר לתורה ועבודה צודק בהחלט
    11/04/2016 08:53
    יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ
  7. דע להפקרת הבחורים לטובת כלום ! חייבים ללמוד מקצוע ויכולת לפרנס משפחה ולא חלילה להיות נשואים בלי עתיד אפילו לא לטווח הקצר !!

  8. הרב אמסלם איש אמת בלי שטיקים של ש
    11/04/2016 10:11
    דרעי העקום
  9. הרב אמסלם איש אמת בלי שטיקים של ש”ס המושחתים

  10. מדבר דברי טעם
    11/04/2016 10:31
    רמי
  11. נשמע אמיתי וחד

  12. חיים אמסלאם נאך הנעבעך
    11/04/2016 21:38
    שמעון ביטון
  13. מסכן שהתפרסם על זה שפיטרו טותו