הפתעה: מצביעי ישראל ביתנו והליכוד תומכים בתוכנית של הרצוג

תוצאות סקר 'מדד השלום' החודשי של אוניברסיטת תל אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה: חצי מהאזרחים בישראל לא מתרגשים מהביקורת בעולם נגדנו • הרוב תומך בביקורת של בנט נגד התנהלות יעלון ונתניהו • 70% תומכים בקיום פגישה בין אבו מאזן לנתניהו, אך לא מאמינים שתניב תוצאות
נחמן גור
כ"ג שבט התשע"ו / 02.02.2016 15:17

תוצאות ”מדד השלום”, הסקר החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה בשיתוף אוניברסיטת תל אביב מצביעות  על כך שהציבור הישראלי רוצה ומעוניין לראות התנעה של תהליך השלום מחדש, ורובו המכריע היה שמח אם תתקיים פגישת פסגה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליו”ר הרשות, אבו מאזן.

הסקר בדק גם נושאים נוספים כמו הפעילות מול הפלסטינים וגל הטרור, סיפוח וקיפוח. נתוני הסקר גם מראים כי הציבור הישראלי גם מותח ביקורת על עמדת העולם כנגד ישראל.

לפי הסקר, 70% מהישראלים תומכים בפגישה בין אבו מאזן לנתניהו, זאת לעומת 27% שמתנגדים לכך. גם בקרב מצביעי הימין, 46% תומכים בקיום הפגישה.

עוד עולה מהסקר, כי רוב הישראלים – 62% – תומכים במו”מ בין ישראל לרשות הפלסטינית, אך רק 29% מאמינים שמהלך של משא ומתן יוביל לשלום בשנים הקרובות.

בנוגע לאמירתו של אבו מאזן לפני כשבועיים, כי העביר מסר שברצונו להיפגש עם נתניהו אך לא נענה, עולה מהסקר כי רוב הישראלים – 63% – אינם מאמינים להצהרה זו. בקרב יהודים בלבד, חלקם של הספקנים מטפס ל-72%.

מי שיכול להיות מעודד מהסקר הוא יו”ר המחנה הציוני, ח”כ בוז’י הרצוג, כאשר על רקע העימותים הפנימיים במפלגת העבודה ובאופוזיציה לגבי אמירתו כי “יש להיפרד מכמה שיותר פלסטינים כמה שיותר מהר ולהקים חומה בין ירושלים לכפרים הפלסטינים הסמוכים לה” – ענו 41.5% שהם מסכימים עם מדיניות זו, לעומת 52% המתנגדים לה.

בתוך הציבור היהודי, תמונת המצב משתנה כש-49% תומכים במדיניות זו לעומת 44% שמתנגדים לה.

בקרב תומכי המחנה הציוני, ישנו רוב דחוק המתנגד לאמירה זו – 49% לעומת 43%. אבל הצד המפתיע: בקרב מצביעי ישראל ביתנו והליכוד – 78% ו-64% בהתאמה – ישנה התמיכה הגבוהה ביותר בעמדה זו, בעוד שאצל מצביעי מרצ והבית היהודי נרשמה ההתנגדות החריפה ביותר – 75% ו-55% בהתאמה.

הרוב עם בנט

51% מהנסקרים הסכימו עם הטענה כי מוצדקת הביקורת של השר נפתלי בנט כנגד שר הביטחון וראש הממשלה, לפיה מדיניותם כלפי הפלסטינים אינה תקיפה ויעילה מספיק, לעומת 43.5% שלא הסכימו.

בהקשר זה, עולה אחוז התמיכה בקרב המגזר היהודי בעמדתו של בנט לכדי 58%.

על רקע הביקורת הבינלאומית על מדיניות ישראל ביו”ש, טענו 74.5% מהנשאלים כי הביקורת בקהילה הבינלאומית לא מביאה בחשבון במידה שווה את האינטרסים הלאומיים של הישראלים והפלסטינים (בקרב המגזר היהודי בלבד, מספר זה מזנק ל-82%).

49.5% מהנסקרים, סבורים כי ישראל לא צריכה להתייחס ברצינות לביקורת של הקהילה הבינלאומית בנושא זה. 50% מהנסקרים סבורים, כי ישנם סיכויים גבוהים שהקהילה הבינלאומית תפעיל לחצים ממשיים על ישראל בכדי להביא לעקירת יהודה ושומרון, לעומת 33% שסבורים כי לחצים ממשיים כאלו לא יופעלו בשנים הקרובות.

עוד עולה מהסקר, כי 40% מהנשאלים, הסכימו שאם יימשך המצב הנוכחי, הקהילה הבינלאומית תתייחס לישראל כמדינת אפרטהייד.

לצד זאת, הציבור היהודי חלוק בשאלה האם הגיע הזמן שישראל תספח רשמית את כל השטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים ונמצאים בשליטתה.

כמחצית מהישראלים – 52% – לא מסכימים עם הטענה כי “הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא אולי לא נוח אבל אפשר להמשיך בו עוד שנים רבות מבלי שהדבר יפגע בביטחונה ובקיומה של ישראל”, זאת לעומת 41% שהסכימו איתה.

עוד עולה, כי 58.5% מהנסקרים סבורים שהשליטה הממושכת של ישראל ביו”ש אינה מונעת ממנה להיות דמוקרטיה אמיתית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אני צודק
    02/02/2016 15:46
    מרצ'ל
  1. אני צודק ב100 %,למרות שאני לא חרדי.