עוקץ ליטאי: הונו בישראל מאות קשישים במיליון ש”ח • כך זה עבד

החשודים, שפעלו במסגרת רשת הונאה בינלאומית ''עקצו'' בישראל מאות קשישים יוצאי מדינות חבר העמים • שיטת ההונאה הייתה קבועה ואחידה • עד כה נפתחו במסגרת הפרשה, מהגדולות שהיו במדינה, 270 תיקים
חיים טוויל
ט' שבט התשע"ו / 19.01.2016 14:53

בתום פעילות חוצה יבשות שנמשכה כשמונה חודשים, עצרה היום (שלישי) המשטרה 12 חשודים שפעלו ברשת הונאה בינלאומית ו”עקצו” בישראל עשרות קשישים, יוצאי מדינות חבר העמים, בסכום כולל של מיליון ש”ח.

מדובר באחת מפרשות העוקץ הגדולות שהיו אי פעם בישראל. עד לרגע זה נפתחו במסגרתה 270 תיקים.

במהלך הפעילות הסמויה יצאו קצינים ממשטרת ישראל לליטא לצורך פעילות משותפת נגד שני חשודים מרכזיים – שהפעילו את רשת ההונאה הבינלאומית מליטא והיו מעורבים בין היתר בעוקצים בישראל.

מחקירת המשטרה עולה שיטת פעולה קבועה ומזעזעת בה נקטו חברי הכנופיה:

בשלב הראשון נהגו ראשי הכנופיה לאתר קורבנות יוצאי חבר העמים שאחד מבני משפחתם שוהה בחו”ל, ולבשר להם כי אותו קרוב משפחה גרם לתאונת דרכים או תאונה אחרת.

ראשי הכנופיה, שניצלו את תמימותם של הקורבנות הקשישים ונהגו להציג את עצמם כעורכי דין, התקשרו לקשישים וטענו בפניהם כי אותו בן משפחה פגע בקורבנות שונים במדינה הזרה. לאחר מכן נהגו לדרוש מהקשישים המודאגים סכום כסף גבוה על מנת לפתור את האירוע, מבלי לערב את רשויות החוק.

לקורבנות נאמר עוד כי בן המשפחה אינו יכול לשוחח כעת משום שנפגע אף הוא, והובהל לחדר ניתוח. במקביל, תוך רכישת אמונו של הקורבן, הקפיצו חברי הכנופיה שליח הנמצא בקרבת מקום, וזה הגיע בתוך מספר דקות לכתובת הקורבן על מנת לאסוף את הכסף.

העצורים הישראלים, על פי החשד, שימשו בתפקיד שליחים מטעם ראשי הכנופייה שנשלחו לבית הקרבנות.

בכל אותו זמן הוחזק הקורבן בטלפון, עד להגעת השליח, תהליך שלרוב היה לוקח דקות בודדות. במידה והיה עולה חשש כי הקורבן חושד בדבר מה, או השיחה הייתה מתנתקת, לא היו יוצרים החשודים קשר מחדש, אלא עוברים לקורבן הבא.

הכספים שנאספו הועברו בסוף כל יום באמצעות נותני שרותי מטבע שונים וגורמים עבריינים בליטא.

במסגרת הפרשה מיוחסות לחשודים עבירות של שימוש במרמה או תחבולה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, וקשירת קשר לביצוע עבירה.

יחידת ההונאה במחוז הדרומי, אשר הובילה את חקירת הפרשייה, מציינים כי הרשת מנוהלת מליטא ובראשה עומדים שני אזרחי המדינה אשר הפעילו על פי החשד את 12 החשודים בישראל. 

כנופיות הפועלות בשיטות דומות, פועלות במדינות שונות בעולם ובין היתר בקנדה, גרמניה, פינלנד ורוסיה. הפרשייה הנוכחית הוגדרה על ידי האינטרפול כפרשיית ההונאה הרביעית בהיקפה בעולם.

מפקד המחוז הדרומי ניצב יורם הלוי אמר: “ניצול קשישים חסרי ישע הינו מעשה שפל ובזוי. לקחת במרמה מאותם קשישים כספים שמיועדים לרוב לרכישת מזון ותרופות זהו מעשה חמור ביותר שפל המדרגה, רשעות וחוסר אנושיות. נמצה את הדין במלוא החומרה עם כלל המעורבים בפרשה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות