האיחוד האירופי אישר היוזמה לסמן מוצרים מישראל

למרות ניסיונות ישראל לדחות את ההחלטה, האיחוד האירופי אישר פרסום הנחיות לסימון מוצרים ממזרח ירושלים, הגולן ויו"ש • נתניהו יבקש: גינוי אמריקני לסימון המוצרים • יוסי דגן: "החלטה נפשעת" • לפיד: "החלטה אנטישמית המחזקת טרור"
יוני גרין
כ"ט חשון התשע"ו / 11.11.2015 13:24

ראש הממשלה בנימין נתניהו יבקש מארה”ב לגנות באופן פומבי את המהלך האירופי לסימון מוצרים מיהודה ושומרון ומרמת הגולן במדינות אירופה.

בפגישה שאמורה להתקיים בין השניים במהלך היום (רביעי), טרם שובו של נתניהו לישראל, יבקש ראש הממשלה להקדיש פרק נרחב לנושא סימון המוצרים, ויבקש ממזכיר המדינה שכל הגורמים הרשמיים בממשל יגנו בצורה רשמית וחדה את ההודעה האירופית.

נציבות האיחוד האירופי בבריסל אישרה מוקדם יותר היום לפרסם הנחיות למדינות אירופה כיצד לסמן מוצרים שמיובאים אליהן ממזרח ירושלים, רמת הגולן, ויהודה ושומרון.

ישראל ניסתה לדחות את פרסום ההנחיות, עד לרגע האחרון, באמצעות שיחות עם שרי חוץ וראשי ממשלה במדינות אירופה ובאמצעות בקשה מהממשל האמריקני להפעיל לחץ לדחיית ההחלטה, אולם היום מסר גורם רשמי באיחוד, כי הנציבות האירופית “אימצה הבוקר מסמך פרשני על מקום של מוצרים מהשטחים שנכבשו על ידי ישראל מאז יוני 1967″ .

בעקבות ההחלטה, השגריר האירופי זומן לנזיפה במשרד החוץ.

”ישראל מגנה את החלטת האיחוד האירופי לסמן מוצרים ישראלים שמקורם מעבר לקווי 67′. צר לנו על כך שהאיחוד בוחר ממניעים פוליטיים לנקוט בצעד חריג ומפלה הלקוח מעולם החרמות דווקא, בימים בהם ישראל מתמודדת עם גל טרור המופנה כלפי כל אזרחיה, באשר הם”.

במשרד החוץ מצביעים על כך שהאיחוד האירופי מתעלם מ-200 סכסוכים טריטוריאליים המתנהלים כיום ברחבי העולם, כולל כאלה המתחוללים בתוכו או ממש על מפתנו. “הטענה כי זהו צעד טכני היא טענה צינית חסרת בסיס. סימון המוצרים לא יביא לקידום התהליך המדיני בין ישראל לבין הפלסטינים’.

”המהלך האחרון מעלה תהיות לגבי התפקיד שהאיחוד האירופי שואף למלא ועלולות להיות לו השלכות על יחסי ישראל והאיחוד האירופי”.

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון כינה את ההחלטה “נפשעת”.

“ההחלטה יכולה לנבוע או מבורות וחוסר היכרות עם השטח ועם החשיבות של אזורי התעשייה בעיקר לכלכלת המשפחות הפלסטיניות או מאנטישמיות”, אמר.

דגן ציין כי במועצה לא מרגישים מאויימים. “נכון לעכשיו הביקוש לאזור תעשייה ברקן לא מפסיק לעלות. רק בשנתיים האחרונות הצטרפו 15 מפעלים למקום ועוד רבים נמצאים ברשימת המתנה. היחידים שמאויימים מהחלטות האיחוד האירופי במקרה הזה הם באופן אבסורדי, הפלסטינים.

“עם זאת אנחנו בהחלט כואבים את היום הזה שמוכיח שאירופה לא התקדמה רבות מאז שנות ה-40 של המאה ה-20. היא עדיין שואפת לסמן יהודים. רק השיטה השתנתה”.

יו”ר מפלגת ‘יש עתיד’, ח”כ יאיר לפיד, שיגר מכתב חריף לשגרירי מדינות האיחוד האירופי בעקבות פרסום ההנחיות לסימון מוצרים ישראלים.

לדברי ח”כ לפיד, מדובר בהחלטה אנטישמית המחזקת את הטרור נגד מדינת ישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות