ריבלין פנה רשמית לח”כים • הערכה: סילבן שלום יתמודד

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, הכריז על מועד הבחירות: המועד האחרון להגשת מועמדות - יום ג' הבא • ההערכות במערכת הפוליטית: השר סילבן שלום יכריז על מועמדותו • יזכה לתמיכה שקטה של נתניהו ויקבל כנראה גם את תמיכת לפיד • רובי רבלין הראשון שפנה אל הח"כים: "עומד לפניכם בענווה ומבקש את אמונכם ואת תמיכתכם" • צפו בוידאו: ריבלין בסיעת רע"מ תעל
י"ט אייר התשע"ד / 19.05.2014 12:10

 המירוץ לנשיאות מתחמם: יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין הודיע בצהריים (שני) כי הבחירות לנשיאות יתקיימו ביום שלישי  י”ב סיון (10 ביוני), ובכך פתח רשמית את המירוץ לתפקיד הבכיר. על פי חוק יסוד נשיא המדינה, המועד האחרון להגשת מועמדות הוא שבועיים לפני הבחירות, כלומר ביום שלישי הבא, 27 במאי.

ברקע עמדו ניסיונותיו הקדחתניים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להביא לביטול הבחירות ודחייתן בכחצי שנה, אלא שאתמול הוא ויתר סופית על כוונתו, לאחר שלא העלה את ההצעה לדיון בוועדת שרים לחקיקה. הסיבה: סירובו של יו”ר יש עתיד, השר יאיר לפיד, לשתף פעולה עם היוזמה. רשמית, סירובו בא על רקע ענייני. מעשית, ההערכות הן כי מדובר בפעולת נקם על אי בחירת ח”כ עופר שלח מיש עתיד לראשות ועדת חוץ ובטחון.

עד כה הודיעו רשמית כי יתמודדו על התפקיד חברי הכנסת ראובן (רובי) ריבלין, בנימין בן-אליעזר ומאיר שטרית, וכן פרופ’ דן שכטמן והשופטת בדימוס דליה דורנר. גם יו”ר הכנסת לשעבר דליה איציק החלה באיסוף חתימות של ח”כים הנדרשות להתמודדות, אם כי לא הכריזה רשמית על התמודדות.  בתוך כך, מתחזקות ההערכות במערכת הפוליטית כי גם השר סילבן שלום יכריז בסופו של דבר על מועמדותו.

ריבלין מבקש תמיכה

לקראת ההכרזה על מועד הנשיאות, מנהלים מי שבכוונתם להתמודד במירוץ שיחות שכנוע של חברי הכנסת, כדי להשיג תמיכה. הבוקר, היה זה ח”כ רובי ריבלין, שפנה בפנייה רשמית ראשונה לחברי הכנסת, באמצעות מכתב ששיגר:

“אל מול כובד האחריות וגודל האתגר, אני עומד לפניכם בענווה ומבקש את אמונכם ואת תמיכתכם.

“זכיתי לאמונכם כיושב ראש הבית הזה, כמי שאחראי למהלכה התקין וההגון של מטוטלת הוויכוח. כעת אני מבקש את אמונכם לכהונת נשיא המדינה על מנת לעשות את משכן הנשיא לבית השותפות, ההידברות וההבנה.

“בית הנשיא הוא הנשמה היתרה של הדמוקרטיה. אם הכנסת היא בית הוויכוח, הפולמוס וההכרעה, בית הנשיא הוא בית השותפות, ההידברות והפשרה. ממנו צריכה להדהד יום יום הבשורה, אלו ואלו דברי א-להים חיים. מי כמונו יודע עד כמה זקוקה ישראל, גם לבית הזה וגם לבית הזה”.

ריבלין התייחס לתפקידו של בית הנשיא בחברה הישראלית, וכתב: “על רקע האתגרים שנכונו לנו, ובעת שבה נדמה שתהום אידיאולוגית, תרבותית ודתית פעורה בין קבוצות שונות בחברה הישראלית, מתחדדת חשיבותו של הנשיא כמי שאמון על יצירת הגשר בין בעלי המחלוקת.

” אם הכנסת נוטה לעיתים לראות בפסיפס הישראלי גזרה, הרי שהנשיא צריך לראות בפסיפס הזה ייעוד ומקור להשראה וליצירה. בית הנשיא הוא בית שלא נותן עדיפות לחזק על פני חלש; שלא מבחין בין שועי עולם לפועל פשוט; הוא בית שדלתו פתוחה לכל ועינו פקוחה לשאלות היסוד המונחות לפתחה של החברה”.

את מכתבו חתם ריבלין, במילים: “אל מול כובד האחריות וגודל האתגר, הנני עומד לפניכם בענווה ומבקש את אמונכם ואת תמיכתכם”.

תמיכה שקטה מנתניהו

החידה הגדולה היא האם השר סילבן שלום יחליט להתמודד. לפי הערכות, הוא עומד כנראה להודיע על מועמדותו בעקבות פגישה חיובית שקיים בנושא עם ראש הממשלה בסוף השבוע.

לפי דיווח בישראל היום, סילבן שלום אינו מצפה כי נתניהו יציג אותו כמועמד מטעמו או כמועמד הליכוד כתנאי להתמודדותו, אלא יסתפק בתמיכה שקטה, כפי שנהג נתניהו במקרה של ניר ברקת בבחירות לראשות עיריית ירושלים.

שלום זקוק לתמיכה דומה גם מיו”ר ישראל ביתנו, השר אביגדור ליברמן, ועל פי הערכה הוא גם יקבל אותה. בסוף השבוע הזכיר ליברמן כי התחייב לתמוך במועמדו של נתניהו לתפקיד וכי הוא מתכוון לעמוד במילתו בנושא.

תמיכה נוספת ששלום ממתין לה היא של יו”ר יש עתיד השר יאיר לפיד. בסוף השבוע רמז יו”ר הסיעה, ח”כ עפר שלח, כי התלונה נגד שלום, שממנה יצא בסופו של דבר נקי, לא תפריע ככל הנראה לחברי יש עתיד לתמוך בו.

סיעת יש עתיד הודיעה באחרונה כי “תתרום” חתימות של חברי כנסת לכל מי שלא יצליח לגייס את מספר החתימות הדרוש. סיעת מרצ העניקה את חתימותיה לשלושת המועמדים שאין להם סיעה בכנסת: שכטמן, דורנר ואיציק, שתיים לכל מועמד.

10369148_756929744341719_2374068972098484623_n

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות