בעיות בגוגל: המכונית ‘ללא נהג’ לא מסתדרת עם אנשים לא מנומסים

ענקית התוכנה והמיחשוב גוגל יצרה מכונית מופלאה ללא נהג, הפועלת באמצעות מחשב וחיישנים • אלא שכעת מתברר: המכונית בטוחה מידי, ובכביש בו נוסעים גם בני אדם לא הכי מנומסים סיכוייה להשתלב בתנועה - לא גבוהים
אליעזר היון
כ"ו אלול התשע"ה / 10.09.2015 17:48

הפרסומים המשולהבים על המכונית החדשה ‘ללא נהג’ של חברת גוגל היו מוקדמים מידי?

ב’ניו יורק טיימס’ דווח, כי פיתוח המכונית נתקל בבעיה בטיחותית חמורה, אותה אפשר לכנות בפשטות: “בני אדם”.

מתברר כי המכונית הנוסעת בכוחות עצמה כשהיא מנווטת על ידי מחשב מדויק, לא מצליחה לעמוד בהחלטותיהם השגויות של בני אדם, שמונעים מהמחשב להפעיל את המכונית בצורה תקנית.

כך, למשל, כאשר המכונית הגיעה למעבר חצייה, וחיישניה זיהו הולכי רגל, המתינה המכונית עד שהחוצים יגיעו אל המדרכה השניה, ובינתיים ברכב של גוגל התנגשה מאחור מכונית נהוגה בידי אדם.

כשהגיעה המכונית לצומת בה באחד הכבישים הנכנסים אליה מוצב תמרור ‘עצור’, לא הצליחה המכונית של גוגל להיכנס אל תוך הצומת. הסיבה: על פי המחשב והחיישנים המותקנים במכונית, הרכב יוכל להמשיך רק לאחר שהמכוניות הנהוגות בידי בני האדם, יעצרו עצירה מוחלטת בתמרור ‘עצור’, אלא שאלו לא עצרו לחלוטין, אלא גלשו באיטיות אל תוך הצומת, והרכב של גוגל ‘נותר תקוע’.

“הבעיה האמיתית היא שהמכונית בטוחה מדי”, צוטט דונלד נורמן, מנהל מעבדת העיצוב באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, שבה חוקרים כלי רכב אוטונומיים, באתר דה מרקר. “הן חייבות ללמוד להיות אגרסיביות במידה הנכונה, והמידה הנכונה תלויה גם בתרבות”.

ומה הפיתרון?

ביום בו כולם יעברו לנהוג במכונית של גוגל, מספר הפקקים ירד, וכך גם מספר תאונות הדרכים. כל עוד שיתוף הפעולה על הכביש נעשה בין רובוט לבין בן אנוש, המרחק לנסיעה בטוחה – עדיין רב.

האופן שבו בני אדם מתמודדים לרוב עם מצבים כאלה הוא על ידי “יצירת קשר עין. תוך כדי הם יוצרים הסכמה הדדית על מתן זכות קדימה”, צוטט ג’ון לי, פרופ’ להנדסת מערכות והנדסה תעשייתית ומומחה לבטיחות בדרכים ולאוטומציה באוניברסיטת ויסקונסין בדה-מרקר. “איפה העיניים של המכוניות האוטונומיות?” – הוא תוהה.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות