הגרי”מ לאו נדנד, אבל דרעי החזיר טלפון רק בלילה • מאחורי הקלעים של גשר מעריב

פרשת פינוי הריסות 'גשר מעריב', שהחלה בלחישת מחאה ביום חמישי והסתיימה במוצ"ש במכתב מאיים ששיגר יו"ר ש"ס לראש הממשלה ולשר התחבורה, מתבררת כאחד המחדלים הגדולים של הפוליטיקה החרדית • הגרי"מ לאו ניסה לנער את הפוליטיקאים, אבל מלבד ח"כ משה גפני שהחל לפעול, הוא התקשה להשיג את דרעי • וליצמן? הוא בכלל נעלם
ח' אלול התשע"ה / 23.08.2015 13:14

פרשת פינוי הריסות ‘גשר מעריב’ בתל אביב, שהחלה בלחישת מחאה ביום חמישי והסתיימה במוצאי שבת במכתב ששיגר יו”ר ש”ס לראש הממשלה ולשר התחבורה ובו איום כי אם יקרה כדבר הזה בשנית יהיו לכך השלכות קואליציוניות, מתבררת כאחד המחדלים הגדולים של הפוליטיקה החרדית.

בשיחה עם גורמים שהיו מעורבים בפרשה, מאחורי הקלעים, עולה סאגה מבישה של חוסר התייחסות.

מי שהתעורר ראשון היה רבה הראשי של תל אביב, הגאון רבי ישראל מאיר לאו, שנושא השבת בוער בעצמותיו והוא מקדיש לו שעות רבות מזמן פעילותו בעיר, לאחר שנודע לו ביום חמישי כי בעקבות הפיצוץ שמתוכנן ליום שישי בבוקר, עומדים לפנות את ההריסות תוך 48 שעות מהפיצוץ – תוך חילול שבת.

הגרי”מ לאו החל להזעיק את הפוליטיקאים החרדים. זאת לאחר שבחברת ‘דניה סיבוס’ – החברה המבצעת של עבודות פינוי הגשר עבור נת”ע  – הבהירו לו שרק התערבות פוליטית ברמה ממשלתית אולי יכולה לעצור את הפיצוץ.

“פרויקט בכזו רמה”, אומרים בדניה סיבוס, “עם ערבויות ומשטרה שמעורבת – רק ראש ממשלה ושר התחבורה יכולים לעצור. כשהרב לאו פנה אלינו זה כבר היה שכל חומרי הנפץ היו כבר סביב העמודים”.

הרב לאו מיהר לטלפן לשר הכלכלה אריה דרעי, כדי להתריע על חילול השבת העומד להתבצע.

אבל את דרעי הוא התקשה להשיג. שוב ושוב השאיר לו הודעות במשרדו, וקיבל, בתגובה, הבטחות כי הוא ישוב אליו.

רק בשעת לילה מאוחרת החזיר דרעי טלפון, לאחר שעוזריו של הרב לאו הצליחו להשיגו סוף-סוף, באמצעות ח”כ משה גפני.

דרעי שמע את בקשתו, וסיפר כי במשרדו של שר התחבורה ישראל כץ עונים לו בלך ושוב, בטענה לפיה השר עבר ניתוח ואינו יכול להשיב לשיחות טלפון. מה שלא מנע משר התחבורה המנותח להתייצב שעות ספורות לאחר מכן – כבר לפני השעה 6:00 בבוקר – כדי להצטלם לצד תמונות הפיצוץ של הגשר.

בסביבת השר כץ טוענים, אגב, כי לא התקבלה שום שיחת טלפון מאריה דרעי, וכי השניים לא שוחחו כלל בנושא.

גשר מעריב

לפי דברי דרעי,  ביום חמישי בלילה, הוא שוחח בטלפון עם מנכ”ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, ודרש כי העבודות יסתיימו עד כניסת השבת, “אולם לצערי הרב העבודות נמשכו במהלך השבת”. הרב לאו אמר בקול חי: “השר דרעי הודיע לי שהבטיחו לו שעד לכניסת השבת הם יפסיקו כיוון שיש 12-13 שעות מאז הפיצוץ ועד לכניסת השבת”.

התושבים פנו אבל ליצמן נעלם

אבל אם לשר ישראל כץ, שאינו שומר שבת, חילול השבת  לא ממש עניין, את המעורבים בפרשה מטריד חוסר ההתעניינות של הפוליטיקאים החרדים.

מי שזוכה לציון לשבח הוא ח”כ משה גפני. כבר בשעות הבוקר של יום חמישי, לאחר שהרב לאו שוחח עמו יצר גפני קשר עם שר התחבורה, ווביקש למנוע את חילול השבת הצפוי. אז נכון שלא הצליח, אבל הוא לפחות תפס את השר…

“להערכתי”, אומר גורם שהיה מעורה בכל המגעים,”זו הסיבה ש’המודיע’ ו’המבשר’ דיווחו על הסיפור ב’לצאת ידי חובה’, ואילו ‘יתד נאמן’ הקדיש לזה מקום נרחב.

“אני בטוח שאילו האדמו”ר מגור היה שומע על כך הוא היה מפעיל את ח”כ יעקב ליצמן מיידית. אבל ליצמן לא עשה דבר – והיו שפנו אליו מתושבי האזור. וזה בזמן שיו”ר משמרת הקודש והשבת חסיד גור… (לשכת ליצמן: להד”ם. לא פנו אליו).

“צריך לזכור”, הוא אומר, “שמדובר ברחובות בהם מתגוררים הרבה מאד חרדים. במרחק של שלוש דקות הליכה נמצאים רחובות שיינקין ואחד העם, בהם גרים הרבה חסידי בעלזא, ליד הגשר יש את בית הכנסת של הרב מרדכי אויערבך, והמון חרדים נמצאים באזור.

“ובלי קשר”, הוא טוען, “לא יתכן שמוסד ממשלתי יעבוד בשבת, כאילו כלום לא קרה”.

למשמע הטענה לפיה, כביכול, מדובר בעובדים גויים, הוא מגחך. “וכי לאריתראים יש רישיון לנהוג בטרקטור? ברור שלא. היו שם עובדים מקצועיים, חלקם יהודים, זה ברור, וכך גם מעידים תושבים חרדים שעברו באזור”.

בדניה סיבוס לא מגיבים באופן רשמי. אולם משיחה עם גורמים בחברה (שלה 49% לצד חברה סינית המחזיקה ב-51 אחוז כקבלן מבצע עבור חברת  נת”ע – נתיבי תעבורה עירוניים, שהיא חברה ציבורית-ממשלתית), מעלה כי הם עשו כל שבידם כדי לעצור את חילול השבת.

לחברה היה ברור כי רק התערבות ממשלתית ‘מלמעלה’ תוכל לעצור את הדחפורים שכבר הוצבו בשטח – אך כל התערבות שכזו לא נעשתה. בפועל את עבודות הפינוי ביצעה חברה שלישית בשם ‘קראדי’. 

הרישום באלעד יותר מעניין

“את משרד הכלכלה עניין יותר הרישום האיזורי באלעד מאשר פיצוץ בשבת”, מעיד אחד מהתושבים, שפנה לכל מי שרק יכול היה לפנות כדי שיתערב. “מי שהיה אכפת לו זה רק הרב לאו, וכן לב לבייב, שנחת ביום חמישי בלונדון ומשם ניסה לעשות כל מה שיכול היה לעשות, כדי לעצור את העבודות, אבל זה לא היה תלוי בו”.

דרעי

במשרד הכלכלה – כפי שכבר חשפנו אמש – ידעו כל העת כי עבודות הפינוי של הגשר יתבצעו בשבת. מנכ”ל ‘תמר גרופ’, שהייתה אחראית על פיצוץ הגשר חשף: “קיבלנו את אישור עיריית תל אביב ומשרד התמ”ת לבצע את עבודות האיסוף ביום שבת”.

גם בכל הדיונים שנערכו בין חברת דניה סיבוס עם משטרת ישראל לקראת ההכנות לפיצוץ, ישבו נציגי משרד הכלכלה.

מלשכת דרעי הגיבו: “מנכ”ל חברת דניה סיבוס פנה ביום חמישי 20.9.15 טלפונית למשרד הכלכלה לשם קבלת היתר עבודה בשבת לצורך פינוי הריסות גשר מעריב.

“במהלך השיחה הוא טען שמדובר בעובדים שאינם יהודים. משכך הובהר לו שמשרד הכלכלה לא מנפיק היתרים בעת העסקת עובדים שאינם יהודים”.

מלשכת דרעי הדגישו: “היה חילול שבת לכן התרענו. לא היתה עבירה על החוק”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    היה ג'ובים??? לא??
    23/08/2015 13:46
    שבת היום
  1. אז מה אתם רוצים מליצמן??
    יש ג’וב יש ליצמן!! יש ג’וב יש דרעי!!

  2. על הרב לאו להניח את המפתחות מישהו צריך לאמר את האמת
    24/08/2015 07:48
    יעקני
  3. עם כל הכבוד ומשחקי המילים ,שמעתי אתמול את הראיון עם הרב לאו מרא דאתרא דתל אביב יפו הוא ידע .. ידע וניסה ללא הצלחה כלומר מה למעשה תפקיד של רב עיר? על כן מאחר וחילול השבת הנוכחי וכו’ הוא מתמשך ובמשמרת של הרב לאו בכהונתו של רב עיר ראוי לו לרב להניח את המפתחות ולהתפטר מתפקידו לאלתר . אך הרב לאו בוודאי לא יעשה זאת אספר מעשייה שהייתה בישוב יהוד היה רב שמו היא מארי חיים סינוואני זיע”א פעם הציעו לו להיות הראשל’ הוא שאלה האם אני אפסוק יקבלו את פסיקתי ? אמרו לו לא? מאחר ודינא דמלכותא דינא . על כן לא קיבל את ההצעה נפקא מינא לתפקוד הרב בעניין ולא רק כי אפשר לאמר נכון הרב בתפקיד אך ראש הערי ומשרד התחבורה וכו’ לא מצאו לנכון להתחשב בדרישות שלא לחלל שבת אגב השבת בתל אביב לא בדיוק נשמרת בתי קפה וכו’ פתוחים גם על כך הרב לאו כרבה של תל אביב במשמרת שלו כל ההנחות אלו מובילות למסקנה אחת כב’ הרב לאו חייב ללכת הבייתה ללכת לבית מדרשו עם לא שומעים לדעת הרב ? הלא כן ?