דרעי התקפל: הוריד את הצעת התיקון לחוק ההונאה בכשרות

לאחר שהקפיא בשבוע שעבר את חוק הכשרות בשל התנגדות האוצר, מבקש כעת דרעי למשוך את החוק ולהמתין לפסיקת בג"ץ • אלא שח"כ משה גפני מתעקש להעלות את ההצעה שיזם כבר ביום ראשון הקרוב
אליעזר היון
כ"ב תמוז התשע"ה / 09.07.2015 19:06

ש”ס מבקשת להוריד מסדר היום של ועדת השרים לענייני חקיקה את התיקון לחוק הכשרות, שגורם בשבועות האחרונים משבר בתוך הקואליציה. כך דווח העיתונאי יאיר אטינגר מעיתון הארץ.

דרעי, החליט להמתין לפחות עד לפסיקת בג”ץ הצפויה בקרוב בעניין הכשרות האלטרנטיבית, בטרם יחליט אם לקדם שוב את החוק שהובטח לחרדים בהסכמים הקואליציוניים ויחזק את מונופול הרבנות הראשית על הכשרות.

הדיון בחוק עדיין לא הוסר מסדר היום של ועדת השרים, ככל הנראה בשל מחלוקת בין ש”ס ליהדות התורה, המבקשת למרות זאת להעלות ביום ראשון את הצעת החוק לדיון.

בשבועות האחרונים, נדחה הדיון בהצעת החוק של ח”כ יואב בן צור פעמיים, בשל התנגדות הח”כים רועי פולקמן ורחל עזריה מסיעת ‘כולנו’, הנאבקים לשמר את ארגון הכשרות האלטרנטיבית ‘השגחה פרטית’.

גם  משרד האוצר גילה בשבוע שעבר התנגדות לחוק, בטענה כי הכפפת כל מוצר מזון הנכנס לישראל לרבנות הראשית יסכל את ‘רפורמת הקורנפלקס’, שנועדה להוזיל מוצרי מזון על ידי עידוד יבוא מקביל.

על פי הצערת חוק איסור הונאה בכשרות, ייאסר על בית אוכל להציג את מרכולתו ככשרה, אלא אם ניתנה לו תעודת הכשר מטעם הרבנות הראשית. עד כה, יוזמי הכשרות האלטרנטיבית, כמו גם ארגוני כשרות חרדיים, מנצלים פירצה בחוק ומספקים תעודות השגחה מבלי לכתוב עליהן את המלה “כשר”.

על פי התיקון שהציע בן צור ייאסר להציג עסק ככשר, גם כשלא נעשה שימוש במלה המפורשת וגם כאשר ברור כי את התעודה לא הנפיקה הרבנות.

האיסור על שימוש במלה “כשר”, נכתב בתיקון של בן צור, היא “לרבות מצג או סימון המעיד כי נשמרים דיני כשרות, ובכלל זה מצג או סימון כאמור”.

גפני מתעקש

אטינגר מדווח, כי ש”ס קיוותה תחילה להשלים את החקיקה לפני 19 ביולי, אז אמור בג”ץ לדון בעתירה שהגישו שתי מסעדות שנמצאות תחת הכשרות האלטרנטיבית. שתי המסעדות, המיוצגות על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה, דורשות להרחיב את הפרצה כך שיתאפשר להן לא רק להציג תעודה אלטרנטיבית, אלא לעשות שימוש בתעודות ובשילוט במלה “כשר”.

ח”כ משה גפני, השותף עם בן צור ביוזמת החוק, הציע בימים האחרונים לערוך אבחנה בחוק בין בתי עסק המבקשים לציין כי הם מנהלים מטבח כשר, ובין מוצרי מזון מיובאים.

אלא שהרבנים הראשיים מתנגדים ליוזמתו של גפני, שגם הציע לאפשר לבתי עסק להציב שלט אחיד מטעם הרבנות, המציין כי המקום נמצא ב”השגחה עצמית”.

למרות התעקשותו של גפני להעלות את החוק ביום ראשון, החליטו בש”ס להמתין לשופטי בג”ץ, לאחר שהבינו כי כל הפשרות שהוצעו בימים האחרונים מכרסמות בסמכויות הקיימות של הרבנות הראשית.

לפי ש”ס, החוק הנוכחי עדיף מבחינתה ומבחינת הרבנות הראשית.

במפלגה משערים, בהסתמך על פסיקות קודמות של בג”ץ בענייני כשרות, כי השופטים ידחו את העתירה ויתעקשו על קיום החוק הקיים, וזאת בניגוד לחוות הדעת שהגיש להם היועץ המשפטי ויינשטיין, כי אין פסול בהצבת תעודה כל עוד לא נכתבה עליה המלה “כשר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות