הרב לאו: פרשת הרב ריסקין יצאה מפרופורציה. לא הייתה כוונה להדיח

הרב הראשי לישראל, הגאן רבי דוד לאו, הבהיר היום כי כי כלל לא הייתה כוונה להדיח את הרב ריסקין • "בעת העיסוק בנושא נשמעו התבטאויות שאינן מטעמה או על דעתה של הרבנות הראשית"
נחמן גור
כ"ג סיון התשע"ה / 10.06.2015 12:34

הרב הראשי לישראל, הגאון רבי דוד לאו, התייחס היום (רביעי) לסערה סביב הארכת כהונתו של הרב שלמה ריסקין, רב המועצה המקומית אפרת שבגוש עציון,  לאחר שהגיע לגיל פרישה.

הרב לאו ביקר ב’כולל הגמלאים’ של ישיבת ההסדר מאיר הראל במודיעין, ואמר כי “כלל לא הייתה כוונה להדיח את הרב ריסקין. בעת העיסוק בנושא נשמעו התבטאויות שאינן מטעמה או על דעתה של הרבנות הראשית לישראל”.

“צר לי שפרשת המשך כהונתו של הרב ריסקין יצאה מפרופורציה”, אמר הרב לאו.

הפרשה החלה לפני כשבועיים, כאשר אחד הנושאים שעמדו על סדר היום במהלך ישיבת מועצת הרבנות הראשית הייתה בקשה להאריך את כהונתו של הרב שלמה ריסקין.

מדובר בהליך הנחשב בדרך כלל להליך פורמלי, אולם הפעם התברר כי חלק מהרבנים מתכוונים שלא לאשר את הארכת הכהונה.

בין הנוכחים בישיבה התפתח דיון, במהלכו התברר כי קיים רוב למתנגדים להאריך את כהונתו של הרב ריסקין – זאת בעקבות עמדותיו בסוגיות שונות, ובין היתר בסוגיית הגיור.

אלא שאז נחלץ לעזרתו רבה הראשי של ירושלים, הגאון רבי אריה שטרן, אשר צורף למועצה לפני מספר חודשים, מתוקף בחירתו לרבה של הבירה – וביקש לדחות את ההחלטה.

הרב שטרן טען בפני חברי המועצה, כי לא ניתן לקבל החלטה כזו בלי לשמוע את עמדתו ותשובותיו של הרב ריסקין, ולאחר דין ודברים בין הרבנים הוחלט לקבל את הצעת הרב שטרן ולהזמין את הרב ריסקין להופיע בפני המועצה, לפני קבלת החלטה בעניינו.

בעקבות המהומה שנוצרה, תקף שר החינוך נפתלי בנט את הרבנות הראשית, האשים את הרבנים הראשיים בניסיון סתימת פיות, והצהיר כי יגיע יחד עם הרב אל השימוע במועצת הרבנות הראשית, כשזו תדון האם להאריך את כהונתו.

“אני לא אקבל ניסיון סתימת פיות והדחה של עובד ציבור בישראל בגלל דעותיו ובתואנות שווא של גיל”, אמר בנט. “הרב ריסקין הקים עיר ואם בישראל, יש לו זכויות עצומות ולא ייתכן שיהפוך למטרה לחיסול חשבונות פוליטי”.

בנט תהה: “האם אנחנו רוצים אנשי ציבור ובפרט מנהיגים רוחניים שיפחדו לומר את דעתם כי יודחו?”

עוד קודם לכן הסירה הרבנות הראשית את הכפפות ויצאה למתקפה כנגד ארגון רבני צוהר, המפעיל לחצים על מועצת הרבנות הראשית ומנסה, לטענת הרבנות, להלך אימים על חבריה.

בהודעה שפורסמה נאמר: “ברבנות דוחים בתוקף את הניסיונות של גורמים וגופים שונים, להפעיל לחצים פסולים על מועצת הרבנות הראשית ולנסות להלך אימים על חבריה, מתוך מטרה להשפיע על החלטתה בעניין הארכת כהונת רבה של אפרת.

“השימוש בשפה בוטה ובריונית”, אמרו ברבנות, “כלפי הרבנים הראשיים, מוסד הרבנות הראשית לישראל ומועצת הרבנות הראשית, הינו מעשה חמור ביותר ואין זה מדרך תורתנו להתבטא בצורה שכזו”.

לגופן של הטענות נמסר מן הרבנות: “בעת הארכת כהונה, מקובל שהרב המבקש מתייצב בישיבת מועצת הרבנות הראשית ומנמק את בקשתו, תוך המצאת המסמכים הדרושים (למעט במקרים חריגים, כגון הארכת כהונה של רב שנבחר כחודש לפני גיל פרישתו), ועל כן הדיון בעניין הארכת כהונת רבה של אפרת נדחה לישיבת מועצת הרבנות הבאה, כדי לאפשר את השתתפותו בה.

“יש להדגיש, כי ההליך בעניין זה, הינו ההליך המקובל שנעשה בעבר וייעשה גם בעתיד.

“מועצת הרבנות הראשית לישראל, מתוקף סמכותה החוקית-סטוטורית להארכת כהונת רבני הערים, אינה ‘חותמת גומי’ ואינה מאשרת באופן אוטומטי את הארכת כהונת רבנים אלא אך ורק לאחר שבדקה כראוי את הבקשה.

“נשוב ונדגיש, הלחצים והאיומים לא יגרמו ל’קיצורי דרך’ ולחריגה מהנדרש”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות