הרב שטיינמן על מכשיר האייפון: “זִינְדִיגן קָאסְט אַסאַך גֶעלט!”

כששמע הגראי"ל שטיינמן כמה עולה מכשיר אייפון הגיב: "אנשים מוכנים לשלם הרבה כסף, העיקר לחטוא. אתרוג לא עולה כל כך הרבה" • שאל את אחד מנכדיו שנכנס לביתו: האם אתה יודע מה זה אייפון? - וכשענה בחיוב, אמר לו ראש הישיבה: "אנחנו מדברים כעת האם המחזיק אייפון, פסול לעדות מן התורה או רק מדרבנן" • ומה הייתה תשובתו של הגראי"ל
שרי רוט
כ"ט שבט התשע"ה / 18.02.2015 13:00

הגאון רבי משה יהודה שניידר, החברותא של הגראי”ל שטיינמן, מפרסם הבוקר (רביעי) את דעתו של ראש הישיבה על השימוש במכשירי הסמארטפונים.

“בימים אלו זכינו לשמוע דעת רבינו בנוגע למכשיר הטמא ‘אייפון'”, כותב שניידר, “והנני מציג הדברים כפי שהיו, לאחר שנשאל בנוגע לבחור שנפל רח”ל בתהום הנורא הזה.

“ראשית כשנודע לרבינו כמה יקר מכשיר כזה, אמר “זִינְדִיגן קָאסְט אַסאַך גֶעלט! (-לחטוא עולה הרבה כסף), מֶענְטשִין זֶענֶן מוּכן צוּ צָאלְלִין אַסאַך גֶעלט, אַבִּי זִינדִיגן (-אנשים מוכנים לשלם הרבה כסף, העיקר לחטוא), אַ אֶתרוֹג קָאסט נִישְט אַזוֹי פִיל (-אתרוג לא עולה כל כך הרבה).

“וכשזרק אחד השומעים משפט שזה שקונה אייפון, לא משלם על אתרוג, אמר רבינו שאינו מוכרח, ויש שמשלמים על אתרוג, וגם להבדיל על אייפון”.

הרב שניידר ממשיך: “אחר כך נסובה השיחה על זה שמרן פוסק הדור הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר שליט”א פסל עד לחופה, כשנתגלה שמחזיק אייפון, ונשאל רבינו אם דעתו גם כן כך שהמחזיק מכשיר ‘אייפון’ פסול לעדות. ואמר שהכלל הוא דאיסור שיש עליו מלקות, נעשה פסול מדאורייתא, ואיסור שאין בו מלקות, פסול רק מדרבנן, והמחזיק אייפון פסול לעדות מדרבנן, דמלקות אין נותנין על זה”.

“והוסיף רבינו דאפילו שבדרך כלל אומרים לעדי קידושין שיעשו תשובה, אך למעשה לא עושים תשובה, ונמצא שקידושין עם עדים כאלו זה בעיה”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מאוד חבל שלעורכי האתר הנפלא יש אייפון
    18/02/2015 14:21
    נפלא
  1. בעצם אולי יש להם אנדרואיד, סורי.

  2. שלום בער סורוצקין
    08/03/2015 00:55
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. לי יש אייפון ואני כשר לעדות דכל הפסול הוא מדרבנן והם אמרו והם אמרו רק עץ הרוצחים פסולים מדאוריתא