הקואליציה מתפרקת: נכשלה פגישת נתניהו עם יאיר לפיד

נתניהו הציג ללפיד 5 תנאים שיקשו מאוד על המשך קיום הקואליציה • בין היתר דרש להקפיא את תכנית מע"מ אפס - ולהוריד המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים • לפיד סירב • אלקין ללפיד: "קבל את התנאים שהציב ראש הממשלה"
שרי רוט
י' כסלו התשע"ה / 01.12.2014 22:43

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב בלשכת ראש הממשלה בירושלים עם שר האוצר יאיר לפיד. הפגישה הסתיימה בחילוקי דעות עמוקים בין שני האישים.

במהלך הפגישה אמר נתניהו ללפיד כי לא ניתן להמשיך לקיים את הממשלה במציאות שבה הוא וחברי מפלגתו תוקפים ללא הרף את הממשלה שהם בעצמם חברים בה.

נתניהו הציג בפגישה חמישה תנאים להמשך קיום הממשלה הנוכחית:

• להפסיק את ההשתלחות והחתרנות נגד הממשלה שהוא חבר בה, לרבות הביקורת על הבניה בירושלים והיחסים עם ארה”ב.

• להעביר כפי שסוכם 6 מיליארד ש״ח לתקציב הביטחון המיועדים לאימונים ולהצטיידות, בין השאר בכיפות ברזל ונגמ״שים ממוגנים.

• לשחרר את התקציב עבור הירידה של בסיסי צה”ל דרומה כפי שתוכנן מראש.

• לתמוך בחוק הלאום שמנוסח על בסיס העקרונות שהציג ראש הממשלה בממשלה.

• להקפיא את תכנית מע”מ 0, וב-3 מיליארד ש”ח שזה חוסך בשנה ולהביא פתרונות דיור אמיתיים שיורידו את מחירי הדיור ולא יעלו אותם, וחלופות להורדת יוקר המחיה כמו הורדת המע”מ על מוצרי מזון בסיסיים.

לפיד השיב לראש הממשלה כי הוא אינו מוכן למהלך שכזה, לאחר שכבר הבטיח לציבור בוחריו כי יקדם את החוק.

נתניהו אמר לאחר הפגישה:

“אזרחי ישראל הטילו עליי אחריות ועם הממשלה הזאת אי אפשר לנהל את המדינה באופן שבו אזרחי ישראל מצפים מאיתנו. אם ההתנהלות חסרת התקדים של חלק משרי הממשלה תימשך, לא יהיה מנוס לבקש שוב את אמונו של הבוחר.

“זאת לא החלופה שאני מעוניין בה, אך אפשרות גרועה יותר היא קיום ממשלה שבה שרים בממשלה מכשילים את פעולותיה ומדיניותה של הממשלה בניגוד לאינטרסים של הציבור.

“גרירת המדינה בתוך המציאות הזאת שבה שרים בממשלה מכשילים את פעולותיה היא חלופה גרועה יותר”.

הפגישה בין נתניהו ללפיד נערכה הערב לראשונה לאחר חודש של נתק, בניסיון לבדוק האם ניתן לשקם את חוסר האמון בין סיעות הקואליציה – ובמיוחד בין הליכוד ליש עתיד.

בטרם החלה הפגישה העריכו בסביבת נתניהו כי הסיכויים למציאת פתרונות למחלוקות קלושים וכי אין מנוס מהקדמת הבחירות.

במידה ולפיד ישיבה בשלילה לתנאים של ראש הממשלה והשניים לא יצליחו להגיע להסכמות, ייתכן שכבר ביום רביעי תצטרף סיעת הליכוד להצעת החוק שהגישו סיעות האופוזיציה לפיזור הכנסת בקריאה טרומית – והבחירות יערכו בתוך 90 יום מרגע פיזורה.

 בתרחיש שכזה צפויות הבחירות להתקיים כבר ב-17 במארס, או ב-24 באפריל, לאחר חג הפסח.

בתוך כך, הפריימריז לראשות הליכוד יאוחדו עם הפריימריז לרשימת המפלגה ויתקיימו ב-6 בינואר.

יו״ר הקואליציה, ח״כ זאב אלקין: ״אני קורא לשר האוצר יאיר לפיד לקבל את התנאים שהציב לו ראש הממשלה ולא לגרור את מדינת ישראל לבחירות.

“אין שום סיבה בעולם לסרבנותו של לפיד להביא לצה״ל את התקציב המינימלי שנדרש לפעילותו התקינה, כפי שהוחלט בממשלה, ואין שום סיבה להתעקש על תכנית מע״מ 0, שלדעת רוב המומחים תעשיר רק את הקבלנים״.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות