‘יתד’ ו’המודיע’ הפתיעו: הכתבים הביאו סחורה טובה

מה ל'יתד נאמן' ולזקן של לפיד? • 'בקהילה' חייב למצוא הלימה בין התמונות שהוא מפרסם לנשואי הכתבה • 'יום ליום' לא מסונכרן במיוחד וזה בסדר • אבל 'יתד': עוד פעם ראיון עם מוטי קידר ויעקב עמידרור?
ט"ז חשון התשע"ה / 09.11.2014 16:00

1.

ביום שני האחרון, על פי נבואת ‘המודיע’ בשבוע הקודם, היה אמור ראש הממשלה בנימין נתניהו לפזר את ממשלתו ולהודיע על הקדמת הבחירות.

כולם יודעים שזה לא ממש קרה.

השבוע, נאמן ל’סקופ’ של שבוע קודם, טרח כתב המודיע להסביר למה זה לא קרה. הם מפחדים, אמר נתניהו בקדנציה הראשונה לכהונתו. אז זהו, שגם הוא עצמו מפחד מבחירות. התמיכה בו יורדת באחוזים תלולים, והאופציה של בחירות לא ממש ריאלית.

האם התמיכה יורדת רק בשבוע האחרון? ובכן, ממש לא. היא הולכת ויורדת מאז מבצע ‘צוק איתן’. אז איך זה שרצה לפזר את ממשלתו, אליבא דעיתון, רק שבוע קודם לכן?

להמודיע פתרונים.

2.

ב’יתד נאמן’ אפילו לא טרחו לנבא נבואות. פשוט ויתרו על הטור הפוליטי, מסתפקים בנקודות נקודות על השבוע שחלף. בסוף מוסף השבוע, במדור ‘מקור נאמן’.

התיאוריות משורטטות שם להפליא כמו בהמודיע. כל מפלגות המרכז שמאל מאוחדות ל’אנטי נתניהו’, הם יעשו הכול כדי להורידו מהשלטון, הם מאוחדים.

האם שני הכתבים קראו על כך באותם המקומות? נראה שכן, כי שניהם ציטטו את אותם פרשנים. ואני רק שאלה: מתי ידאגו שני העיתונים הנ”ל שפרשנים חילוניים יצטטו את הכתבים החרדיים שלהם עצמם?

3.

התחום שבו הצטיינו שני היומונים הנ”ל, בעיתון סוף השבוע שלהם, היה דווקא תחום השטח. אותו, סיפקו שניהם למכביר, וטוב שכך.

שני כתבי העיתונים יצאו אל ציר ז’בוטינסקי, אל המקום שבו נהרג משגיח הכשרות הרב אלכסנדר יעקב הכהן זלפריינד זצ”ל. אם להשוות, הכתבה של המודיע הייתה טובה הרבה יותר. היא ירדה אל השטח ממש, ממקום ההשגחה שלו תוך שיחה עם חברים שעבדו איתו עד לרגע שבו יצא למקום האסון, ומשם אל הציר המדמם.

כתבה נוספת מעולה הייתה לו, להמודיע, והיא עסקה בנושא השמיטה. לכאורה נושא שבלוני שכבר דשו בו פעמים רבות מאז תחילת שנת השבע, אבל צריך לקרוא את הכתבה הזו כדי להבין שמדובר בכתבה מרתקת. סוף סוף הסבר ברור ומפורט על המחירים הגואים והולכים, בצדק או שלא (תקראו ותבינו), על ההחמרות השונות, מי מחמיר איפה ולמה, ועל התוצאה הסופית במרכולית. המון צבע, המון עניין.

אבל בגדול, ולסיכום, מי שהצטיין השבוע בנושא ה’שטח’, היה דווקא ‘יתד’.

עם כתבת שטח צבעונית ומרתקת מירדן. משגיחי הכשרות של ‘שארית ישראל’ נסעו לשם, כדי להשגיח על גידול החסה. אז נכון שמדובר (אחרי הכול) בכתבה פרסומית לארגון הכשרות, שמגלגל כסף והרבה, אבל חייבים להודות שהם עשו זאת היטב. עם המון צבע, עם כתבה מרתקת שמכניסה את הקורא היישר אל כבישיה הנושנים של ירדן, עבור דרך הטיפוס התלול במעלה ההר, אל החממות, אל הזקן ה’דואג’ שהכנופיות לא יפגעו. כתבה טובה.

ועוד כתבה מעולה של ‘יתד נאמן’, גם היא כתבה פרסומית (לארגון ועידת רבני אירופה) – אחרי הכול צריך מי שיממן את הנסיעה אל השטח… אבל גם כתבת פרסום צריך לדעת לעשות, וביתד עשו זאת היטב כשהם מוליכים את הקורא אל הנפשות הפועלות, חלקן מתחזקות לכיוון היהדות, בטבילסי שבגאורגיה.

וכמו לא די היה בכל כתבות המסע והשטח האחרונות, הוליכו אותנו ביתד גם אל ירוחם הדרומית והרחוקה. לכאורה, בשל הבחירות הצפויות להיערך שם השבוע, אבל הייתי שמחה לקרוא על הקהילה הפורחת שם גם בלי קשר לבחירות. סתם כי מעניין.

ועם כל כך הרבה שטח צבעוני ומרתק, מי צריך את הפאנל (שוב מומחים) בו דנו על מפת האיומים של זרועות האיסלאם. שוב המזרחן ד”ר מוטי קידר (קשה לספור כמה פעמים הוא צוטט במהלך החודשים האחרונים ביתד, ולא רק ביתד), האלוף במיל יעקב עמידרור (אלוף ישראל בהופעות בתקשורת בחודשים האחרונים?), יחד עם ראש השב”כ לשעבר כרמי גילון.

כל כך הרבה מומחים. ורק אני הייתי מעדיפה טור אחד פוליטי נטול מומחים?

4.

לגמרי במפתיע הופיעה ב’יתד נאמן’, עיתון האמור להוביל את ההשקפה הטהורה, ידיעה ובו שיחה עם הרב הראשי הרב דוד לאו.

זה בסדר לתת כבוד לרב ראשי, אבל למה דווקא יומיים אחרי שהופיעה ידיעה בלתי מחמיאה בעליל אודותיו? כזכור, התפרסמה באתר ידיעה על שיתוף פעולה שלו עם ארגון ‘שורשים’ הפועל תחת חסות ארגון ‘צוהר’. אז נכון שבשורשים יש מומחים רציניים לבירור גירות ויהדות, אבל כשהוא מסונף לארגון צוהר, נגדו יצאו כל גדולי ישראל שליט”א, זה צורם.

גם ב’יום ליום’ התייחסו לכך (רק שכחתם לציין את העובדה ש’שורשים’ מסונף ל’צוהר’), ותקפו את הרב. הם, עוד הרבה פחות מחויבים לתקוף, אחרי הכול לא רבניהם הם אלו שתמכו ובירכו את הרב כשרץ לתפקידו.

האם ביקש יתד, באמצעות הראיון הקצר עם הרב, להראות שהוא תומך בפעילות הרב הקשורה בשורשים? קשה להאמין. האם לא היו עורכיו מודעים לשיתוף הפעולה עם צוהר-שורשים? גם על כך, קשה להאמין.

לפי ראות עיני האמירה הנובעת מראיון שכזה היא: נכון שכלי תקשורת תוקפים אותו, מבחינתנו – הוא עדיין המומלץ שלנו.

האמנם? – – –

5.

כולנו זועמים על מסע הבזבוזים של חברי הממשלה, ובראשם שרי ‘יש עתיד’ שר האוצר ושר החינוך.  כורסת שר ב-4000 שקל כשלעניים במדינה אין מה לאכול, מקרר ברכבו של סגן שר האוצר בשווי 3534 שקל…מימון נסיעת שר אוצר לארה”ב בשווי 54 אלף שקל, 300 אלף שקל שי לחג חנוכה לעובדי משרד האוצר, ו’רק’ 120 אלף לחג פורים (ראש השנה ב…48 אלף). או קמפיין פרסום במשרד החינוך על תוכנית הדגל של השר פירון, ב…6.1 מליון שקל…

טוב עשה ‘יום ליום’ כשתקף את כל הנ”ל.

אבל,  למה אין תיאום והדברים שבים על עצמם גם בטור הפוליטי וגם בטור הנושא את השם “סדר שלישי”?

נראה כמו התקפה בלתי מתוכננת, חבל שלא התמקדתם במתקפה בת טור אחד בלבד.

6.

ל’יתד נאמן’ יש תיאוריות מעניינות בנושאים שונים.

אחת מהן דיברה השבוע על…גידול הזקן של לפיד. ובכן, אליבא דכתב העיתון מטרת העניין הוא… לסבא יאיר, המבוגר האחראי…וגם, עדיף לו שידברו על הזקן ולא על מעמ 0 ועל הכישלונות החוזרים ונשנים שלו.

אז הנה, דיברתם על הזקן, יתד נאמן.

מסקנת הכתב, אגב, היא, שזקן לא מעיד על צדיקות יתרה, אלא רק על זה שיש לך מה להסתיר מהציבור.

הלו, לא קצת נסחפתם? – תחי ההכללה…

7.

אהבתי –

את הסיפור המרתק של ‘משפחה’ על ימימה קארן, הגיורת שנהרגה לפני כשבועיים בפיגוע הדריסה בתחנת הרכבת הקלה בגבעת התחמושת.

כתינוקת, היא נקראה על שם ביתו של איוב, האבא,  מטיף נוצרי בקהילות שבאקוודור שם התגוררה, כשהייתה בת חמש עשרה חזר האב מסיור בבוגוטה שבקולומביה, שם נתקל ביהודים. מאז סיפר לה על כך היא החלה להתעניין ביהדות. כשפנתה אל הרב גבריאל גיבר הוא גילה שאמה מדליקה נרות וכך נהגו הסבתות בדורות הקודמים. כך נהגו לאפות לחם מיוחד ביום שישי ובשבתות, ועוד מנהגים המזכירים את היהדות. מן הסתם, הייתה נצר למשפחת אנוסים, שכן מוצא המשפחה מספרד. ה’ יקום דמה.

אהבתי –

את התיאור היפה של בקהילה לנאום השבת של גדעון סער, שר הפנים לשעבר. כולל תיאור הדמעות שנשפכו שם.

מצטרפת בחום גם לשאלה שהועלתה בכתבה, למה לא נותנים ליאיר קירשנבוים להתקדם ולהוכיח יותר את כישוריו…

אהבתי –

את כתבת השטח של ‘בקהילה’, שם ירד הכתב אל שכונת סילוואן הירושלמית תוך שהוא תופס שיחה עם ערבים זועמים, ועם מתנחלים שגרים שם בפחד תמידי. גם הסיפור המרתק על משה שוראקי, ישראלי שנושם אפגנים והולך להדליק אור מעבר להרי החושך, היה מעניין.

אהבתי –

את סיקור ‘משפחה’ לפיגועי השבוע. בניגוד למתחרהו, בקהילה, במשפחה ירדו לשטח הזירות השונות. לכיכר זוועיל, לשערי צדק בשיחה עם הפרופ’ שמעון גליק אביו של יהודה גליק שנורה בידי מחבל, עם ערבים ישראלים העובדים במקומות עבודה יהודיים בבירה ואפילו…אל השטח של הלשכות החרדיות בעיריית ירושלים. אחלה סיקור.

לא אהבתי.

את שגיאת כתב ‘בקהילה’ על אי השתתפות ח”כ אלי ישי בשבת בכנען בצפת. אליבא דבקהילה, אחרי נאום האחדות והחיבוק של דרעי מיהר אלי לומר שיש לו שבת בנתיבות. אז זהו, שאני שמעתי מפיו על השבת הזו כבר כמה ימים קודם לכן, הוא אפילו ביקש שלא לציין שהוא לא יהיה בשבת שכן הוא לא רצה להיות שותף בכתבות בלגאן. ציינתי, בכלליות ובלי שמות, ששלושה ח”כים לא יהיו בשבת. בלי כל קשר לנאום האחדות, שאז איש טרם חלם אודותיו.

לא אהבתי את חוסר תשומת הלב של ‘בקהילה’.

בתמונה שבעמ’ 16, תחת הכיתוב “סער מגיש ליו”ר הכנסת את התפטרותו?” הופיעה…תמונת סער וגוטרמן…

גרוע מכך – בידיעה על הלויית הרב שלמה שלוש זצל רב אב”ד חיפה – הופיעה תמונתו של הרב רצון ערוסי מקרית אונו…

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות