יו”ר INSS לשעבר מודה: “המכון כשל. היינו חלק ממחלה ממארת”

פרופ' מנואל טרכטנברג, לשעבר מנהל המכון למחקרי בטחון לאומי INSS, מתח ביקורת על המכון שלדבריו כשל בהערכותיו על חמאס • "אף אחד במדינת ישראל כולה לא העלה על דעתו תרחיש כמו מה שקרה, ועל כן כל מי שעסק בביטחון לאומי חייב לבדוק את עצמו"


חרדים 10
ה' אדר א' התשפ"ד / 14.02.2024 01:02

פרופ’ מנואל טרכטנברג, מי שכיהן עד לאחרונה כמנהל המכון למחקרי בטחון לאומי INSS, מתח ביקורת על המכון שלדבריו כשל בהערכותיו לגבי ארגון הטרור חמאס.

מתי הבחירות לעירייה? היכן מבררים אם אני רשום בפנקס הבוחרים?

לדבריו, “המכון כשל. מחדל כזה הוא כמעט אף פעם לא תולדה של כשל נקודתי, אלא של מחלה ממארת שפשטה בגוף כולו”.

ישי פרידמן דיווח היום (שלישי), כי מתכתובת שהגיעה לידי ערוץ 14, טרכטנברג מתח ביקורת על המכון שכשל בהערכותיו.

טרכטנברג, שכיהן כראש המכון בשלוש השנים האחרונות, התייחס להערכות ולתפיסה המחקרית של המכון היוקרתי, בהתכתבות עם גורם שהשתתף רבות בהרצאות המכון ועסק בעבר בענייני בטחון, מחקר וכלכלה.

אחרי ה-7 באוקטובר הוטחה ביקורת רבה כלפי המכון בעקבות התבטאויות של העומדים בראשו, שלכאורה הפגינו ביטחון מופרז ביכולות המודיעיניות והביטחוניות של ישראל להתמודד עם איומים ביטחוניים כדוגמת חמאס.

אותו גורם ביקר באותה התכתבות, שנמשכת מאז שנת 2021, את מכון inss בעיקר על חוסר התעסקותו, לפי דעתו, באיום החמאסי מרצועת עזה. אחרי ה-7 באוקטובר, שלח אותו גורם שוב מכתב לפרופ’ טרכטנברג ובו טען שוב כי המכון היה חלק מהכישלון ומאותה קונספציה ששיתקה את מערכות הבטחון.

פרופ’ טרכטנברג הצדיק את הביקורת. לדבריו, מכון inss כשל והיה חלק מ”מחלה ממארת שפשטה בגוף כולו”.

טרכטנברג: “אני אומר זאת פנימית, בהזדמנות (לא רחוקה) אגיד זאת בפה מלא גם בחוץ. מחדל כזה הוא כמעט אף פעם לא תולדה של כשל נקודתי. אנחנו חלק מזה ללא ספק. אני מאמין שלא רק שנצא מזה, אלא שיהיה פיכחון, ונצא לדרך חדשה”.

כתב ערוץ 14 ביקש את תגובת הפרופסור לדברים – ואלו דבריו: “אף אחד במדינת ישראל כולה לא העלה על דעתו תרחיש כמו מה שקרה בפועל ב-7/10, ועל כן כל מי שעסק בביטחון לאומי חייב לבדוק את עצמו, ובכלל זה המכון למחקרי ביטחון לאומי”.

הוא הסביר כי, לטענתו, יש רמות שונות של אחריות ומעל כולן רובצת הקונספציה של הדרג המדיני אשר דגלה בבידול בין עזה וחמאס מחד, לבין יהודה ושומרון והרשות הפלשתינית מאידך.

הוא טען: “בדיעבד המכון היה צריך לצאת כנגד הגישה הזאת, אבל יש לציין שאז היו צובעים את המכון בצבעים פוליטיים עזים, שכן זה היה כרוך בלצאת כנגד גישתו המפורשת של ראש הממשלה נתניהו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות