גולדקנופף: ‘בלי התגברות ברוב של 61 על חוק הגיוס – לא נישאר’

בראיון ראשון מאז הקמת הממשלה, אומר שר הבינוי והשיכון ל'ישראל היום': "אם חוק הגיוס לא יעבור לפני התקציב - לא נתמוך בתקציב" • ואיך הוא יקים מאות אלפי יחידות דיור בחצי השנה הקרובה?
חרדים 10
ט"ז ניסן התשפ"ג / 07.04.2023 09:16

אחרי כמעט 100 ימים כשר הבינוי והשיכון,  יצחק גולדקנופף, העניק ראיון ראשון לאמיר אטינגר ‘ישראל היום’- וסיפר מדוע הוא רוצה להוציא את הספארי מרמת גן.

הרפורמה חשובה לך או שאתה רוצה רק פסקת התגברות? נשאל השר.

“לנו לא כתוב במצע רפורמה. זו לא האג’נדה שלנו אם יהיה שופט כזה או שופט אחר, עילת סבירות והדברים האלה. בעניין הזה אנחנו חלק מהקואליציה, ומה שנתניהו יחליט – אנחנו נעמוד מאחוריו. לנו חשובה פסקת התגברות”.

ואם יגידו במהלך המו”מ בבית הנשיא שלא תהיה פסקת התגברות ברוב של 61?

“פסקת התגברות תהיה על החוקים המהותיים. אולי לא תהיה על כל החוקים. אם לא תהיה פסקת התגברות ברוב של 61 על חוק הגיוס – לא נישאר בממשלה”.

ואם יתנו לך פתרון אחר לעיגון חוק הגיוס שלא ייפסל בלי פסקת התגברות?

“נביא את זה בפני מועצת גדולי התורה ונראה אם זה יספק אותם”.

חוק הגיוס כתוב בהסכמים שיעבור עד התקציב, הוא עדיין לא הגיע.

“חוק הגיוס היה צריך להיות חלק מארבעת החוקים שהועברו לפני הקמת הממשלה. אבל חששנו, אז הסכמנו שזה יעבור לפני העברת התקציב. אם חוק הגיוס לא יעבור לפני התקציב – לא נתמוך בתקציב. כך הורונו גדולי ישראל ומזה לא נזוז. חוק הגיוס יאפשר למי שרוצה ללמוד תורה לשבת ללמוד. יורידו את גיל הפטור ל־22-21, לא יהיו סנקציות ומכסות, כל ישיבה תעביר את הרשימה שלה, יהיה פיקוח הדוק. מי שלומד תורה לומד, ומי שלא – יוכל לצאת לתעסוקה”.

אמרת שאתה לא מוכן לעבודות ברכבת בשבת, ראינו שעדיין יש עבודות. אתה עובר על זה בשתיקה?

“עשינו דיון רציני עם רה”מ. אנחנו הקמנו צוות שבודק עכשיו את כל הנושאים שמקבלים היתר בשבת, אם באמת מדובר בעניין של פיקוח נפש. בעוד שבועיים נקבל את התוצאות, כל מה שלא פיקוח נפש – העבודות ייפסקו”.

אבל הפסקת העבודות בשבת יכולה לעכב את הפרויקט וליצור נזק כלכלי.

“עברנו את הסאגה הזו ברכבת ירושלים-תל אביב, הם חשבו שהם יזרזו את העבודות ואז נתקעו עוד שנתיים. השבת תובעת את עלבונה, היא נוקמת עצמה. אם אתה לא יודע לשמור על השבת, השבת לא יודעת לשמור עליך. כמו שחיכית עוד שנתיים, זה מה שהיה. אף אחד עוד לא הצליח לנצח את השבת”.

מה אתה אומר לאדם שרוצה תחבורה ציבורית בשבת בעיר שלו, אין לו רכב, אתה מבין את הצורך?

“בפרהסיה אתה לא יכול, יש סטטוס־קוו במדינת ישראל שקובע שהמדינה לא משתמשת בכלים שלה בשבת. כבר ניסו תחבורה ציבורית בשבת, ראו שאף אחד לא נוסע, אוטובוסים נסעו ריקים, החברה שעשתה את זה הפסיקה כי זה לא השתלם להם כלכלית. מי שרוצה את זה זה אנשים שרוצים להילחם בשבת. מי רוצה תחבורה בשבת? עזוב את השטויות האלה, הניסיון הזה לא צלח כי הרוב יושבים בבית ונחים”.

אתם הולכים לממש את זה שהפרדה מגדרית באירועים חרדיים לא תיחשב אפליה בחוק? זה בהסכם הקואליציוני. אנשים חוששים שזה יזלוג אל מחוץ לאירועים לציבור הכללי.

“גפני מוביל את הנושא הזה, החוק הזה יגיע. אני לא יודע לבנות מדינה על פחדים, אני בונה מדינה על מציאות”.

במצגת של האוצר לפני התקציב, הראו שמדינת ישראל היא אחת היקרות ביחס למדינות המובילות בין היתר בגלל שיעור תעסוקה נמוך של גברים חרדים. מה אתה אומר לישראלי ממוצע שנאנק תחת עול הפרנסה, משלם מסים, ומרגיש שבעוד 20 שנה יהיה פה יותר יקר כי הוא ימשיך לשאת בנטל בשביל חלק מהחרדים שלא עובדים ולא משלמים מסים?

“זו השאלה שהכי מזעזעת אותי. הציבור החילוני לא נותן להעסיק את הציבור החרדי. לא נותנים להכניס אותם למשרדי ממשלה, רק עם תואר כזה ותואר אחר, מגבילים אותנו בצורה בלתי רגילה. תן להם לעבוד, תכניס אותם לעבודה והם ישלמו מיסים”.

אבל איך אפשר לקבל מישהו לעבודה אם הוא לא למד את התואר הספציפי הדרוש? יש תנאי סף.

“לא כל תפקיד צריך תנאי סף, תסלח לי. התנאי סף הראשון הוא מוסר עבודה, ואת זה יש לחרדים לא פחות מאחרים ואולי אף יותר”.

מה אתה עושה בשביל לטפל במשבר הדיור?

“אני כל כולי מושקע פה עם כל הצוותים של המערכת כדי לראות איך אני בונה כמה שיותר דירות בזמן הכי קצר. אני רוצה לבנות מאות אלפי יחידות דיור בחצי השנה הקרובה על ידי חברות שאני מביא לארץ והם עובדים עם מכונות שבמקום עושים את הבטון, המלט והברזל, הם קוראים לזה קצב של דירה ליום. לזה אני שואף. גם אם זה ייקח שלושה ימים זה בסדר.

אנחנו פועלים עם גלנט לדירות לחיילים ולאנשי מילואים, אני רוצה להקים עיר חרדית וגם יישוב כפרי חרדי ברמת הגולן, אנחנו רוצים להקים שלוש ערים בשומרון, אנחנו גם רוצים לשווק בפריפריה, שם יותר זול. כבר העליתי בישיבת הממשלה את הרעיון להוציא את הספארי מרמת גן כדי שיהיה עוד מקום לבנייה רוויה במרכז”.

אתה בעד להכניס את בני גנץ לקואליציה?

“יכול להיות שכן, הוא אדם הגיוני, אתה רואה שכל המכתבים שלו מלווים גם במאמרי חז”ל, אני חושב שהוא אדם ערכי, ואם הוא יכול להסתדר עם קווי היסוד של הממשלה הזו, אני לא רואה בזה חיסרון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות