אייכלר: על המדינה לממן לפחות 50% מעלות סלי הקמחא דפסחא

 במהלך דיוני ועדת העבודה והרווחה על הביטחון התזונתי נחשף: 265 אלף משפחות בישראל באי-ביטחון תזונתי חמור  • למעלה מ- 530,000 משפחות חיות באי-ביטחון-תזונתי, מתוכם 665,000 ילדים • יו"ר הוועדה: לזרז תקצוב מיליארד ש"ח לכרטיסי-מזון לנזקקים
אריה ריבקינד
י"ב אדר התשפ"ג / 05.03.2023 13:41

למעלה מ-530,000 משפחות בישראל חיות באי-ביטחון-תזונתי – בהם 976,000 בני אדם ו-665,000 ילדים.

כך נחשף בוועדת העבודה והרווחה במסגרת דיווח המועצה הארצית לביטחון תזונתי על השנה החולפת.

יו”ר הוועדה, ח”כ ישראל אייכלר, דרש כי המדינה תממן לפחות 50% מעלות סלי המזון המחולקים בארץ על ידי העמותות. בנוסף ביקש לזרז תקצוב מיליארד ש”ח לכרטיסי-מזון שהובטחו לנזקקים.

אייכלר הודיע, כי כבר בשבועות הקרובים תעלה בוועדה הצעת החוק להקמת הרשות למאבק בעוני. כן הורה לבדוק חקיקה שתחייב חברות עסקיות לתרום אחוזים מסוימים מרווחיהן – לסיוע לנזקקים, כמקובל במדינות בעולם, שם קיימת תרבות שחברה שאינה תורמת מרווחיה לציבור הנזקקים – איש אינו עושה איתה עסקים.

פרופ’ רוני סטריאר, יו”ר המועצה לביטחון תזונתי, שהציג את הנתונים החמורים בפני הוועדה ניתח כי כ-16.20% אחוז מהמשפחות בישראל חיות באי-ביטחון-תזונתי וכמחצית מהן – 265 אלף משפחות, באי ביטחון תזונתי חמור.

הוא הזהיר כי גם אנשים עובדים, חיים במצב מאיים זה, ומצב שוק העבודה מעורר חוסר-יציבות.

סטריאר המליץ להרחיב את ההשקעה הלאומית במיזם הלאומי לביטחון תזונתי של משרד הרווחה, להעניק סיוע ל-265,000 משפחות החיות באי-ביטחון תזונתי חמור באמצעות המיזם תקציב של 1.6 מיליארד שקלים למשך 4 שנים ולהתאים את היקף העזרה לגודל המשפחה. בנוסף, המליץ להגדיל את ההשקעה הלאומית במבחני התמיכה של משרד הרווחה בעלות שנתית 100 מיליון שקלים.

ח”כ יונתן משריקי תיאר את הרגשתה ותחושתה של משפחה ששולחת ילד ללימודים בבוקר – ואין לה ארוחת בוקר לשלוח. הוא עדכן על חוק הרשות הלאומית למאבק בעוני שיגיע בקרוב לאישור הוועדה.

ח”כ אתי עטיה קראה להעניק סמכויות רחבות למועצה לביטחון תזונתי, כדי שתוכל לפעול באמצעות משרדי הממשלה השונים, וכן להגדיל את תקציב העמותות.

ח”כ אלמוג כהן הזהיר: “ילד רעב בהכרח יתדרדר למקומות קשים ומסוכנים. אם הצלחנו להוציא אותו ולו יום אחד מללמוד על קיבה-ריקה – זה כבר ניצחון קטן”.

אחראית אסטרטגיה במשרד החקלאות הציגה נתונים על השמדת תוצרת חקלאית במקום להעניק לנזקקים. היא דיווחה כי השמדת תוצרת חקלאית אסורה – אלא אם הוכח לשר, שמוצו כלל הדרכים לחלוקת העודפים.

יו”ר הוועדה הודיע כי יקדם חקיקה שתחלק את עודפי מזון של חברות ממשלתיות וגופים ציבורים לנזקקים, ולא להשחית מזון יקר בזריקה לאשפה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות