“החלקים החשופים רגישים לקור”: איך ציפורים מתמודדות עם סופה?

הציפורים הן אולי היצור החי שמרגיש את הרוחות בעוצמה החזקה ביותר • הצפר הראשי של קק"ל, ירון צ'רקה: "היכולות שלהן להסתגל לכל סביבות המחייה היא מופלאה. עם זאת, מזג אויר קיצוני אינו נעים לאף יצור חי"
שלמה בן חיים
י"ז שבט התשפ"ג / 08.02.2023 15:05

‘ברברה’ מכה בחוזקה בישראל כבר כמה ימים, כשהיא מלווה בגשם כבד וברוחות חזקות:  הציפורים הן אולי היצור החי שמרגיש את הרוחות בעוצמה החזקה ביותר.

ציפורים הם יצורים מופלאים שנמצאים בכל מקום על פני כדור הארץ – ממדבריות הקרח של הקטבים ועד המדברים הלוהטים ביותר על פני האדמה; הן מעופפות בגבהים שמעל לפסגות ההימלאיה וצוללות לעומק הים בחיפוש אחר מזון.

ירון צ’רקה, הצפר הראשי של קק”ל: “היכולות שלהן להסתגל לכל סביבות המחייה היא מופלאה. עם זאת, מזג אויר קיצוני אינו נעים לאף יצור חי. הנוצות המכסות את מרבית חלקי גופן של העופות מאפשרות להן לשמור בצורה מצוינת על טמפרטורת גוף קבועה.

“אבל החלקים החשופים מנוצות – רגלים ומקור – רגישים לקור כמו ששורר עכשיו בישראל. כדי להתגונן מהקור טומנות הציפורים את מקורן בנוצות הגב, מקפלות את הרגליים אל תוך נוצות הבטן, ואם אין ברירה עומדות על רגל אחת ובאותו זמן מסתירות את השניה בנוצות.

“רוחות חזקות משפיעות מאוד על ציפורים. בעונות הנדידה הן יכולות להסיט אותן אלפי קילומטרים ממסלול הנדידה הרגיל. רוחות גב מסייעות לציפורים להגיע לייעדן מהר יותר, ורוחות חזית עלולות לעכב אותן.

“צפרים אוהבים מאוד את סערות החורף”, מוסיף צ’רקה, “משום שהן גורמות לעופות הים להתקרב אל החוף, וכך יש לנו הזדמנויות לצפות בציפורים נדירות שבדרך כלל נמצאות רק בלב ים. ואכן בשבוע האחרון יצאו צפרים רבים לחופי הים של ישראל ותיעדו שלל נאה של שחפים נדירים, סולות ויסעורונים”.

בז מצוי ושלדג לבן חזה נרטבים. צילום: בוני שיינמן, קק״ל
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות