מכה ליועמ”שית: תצטרך לנמק למה לא לבטל את מינוי הקבע של מזוז?

בשל עתירה שהגיש ארגון 'לביא' נגד המינוי של השופט בדימוס ליו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים, העליון הציע להפוך את המינוי לזמני - כדי לאפשר את אישור הרצי הלוי לתפקיד הרמטכ"ל • בהרב-מיארה התנגדה להצעה • ארגון לביא: "לא יעלה על הדעת שיהיו סטנדרטים משפטיים כפולים"
אריה ריבקינד
י"א אלול התשפ"ב / 07.09.2022 13:41

דרמה בבג”ץ:  שופטי בג”ץ דורשים היועמ”שית גלי בהרב-מיארה לנמק מדוע המינוי של השופט בדימוס מני מזוז ליו”ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים הוא לתקופה של 8 שנים ולא מינוי זמני בלבד, לצורך אישור מינויו של הרמטכ”ל הרצי הלוי.

החלפת כתובת? פה תגלה אם פרטיך כבר מעודכנים בפנקס הבוחרים

קודם לכן סירבה היועמ”שית להצעת השופטים לשקול לבטל את מינויו הקבוע של השופט בדימוס מני מזוז ליו”ר הוועדה ולהפוך אותו למינוי נקודתי.

השופטים ציינו כי אין חולק על הצורך במינוי הרמטכ”ל, השאלה היא מדוע מינויו של מזוז נעשה ל-8 שנים, לשתי ממשלות לפחות? השופטת וילנר אמרה בדיון: “היועצת המשפטית אמרה שבתקופת בחירות חייבים לרסן, ומינוי ממלא מקום? אתם לא כבולים להנחיות הללו?”

בעקבות סירוב היועמ”שית, השופטים יצאו להתייעצות והחליטו להוציא למדינה צו על תנאי, שלפיו תיאלץ בהרב-מיארה לנמק עד 15 בספטמבר מדוע לא לבטל את מינוי הקבע.

הסירוב נמסר במהלך דיון שהתקיים בעתירה שהגיש לבג”ץ ארגון ‘לביא’ נגד המינוי.

על פי בהרב-מיארה, אם מזוז ימונה באופן זמני הוא יהפוך להיות תלוי בהרכב הממשלה שכדי שתאריך את כהונתו – מה שמנוגד למעמדו של הנושא בתפקיד כ”שומר סף” ויפגע לטענתה בעצמאותו.

לפני כשלושה שבועות אישרה הממשלה את מינויו של מזוז לתפקיד לתקופה של 8 שנים, לאחר בהרב-מיארה, החליטה כי אין מניעה למנות את מזוז בתקופת ממשלת מעבר.

החלטה זו עוררה ביקורת רבה, בין השאר בגלל אורך הכהונה בתפקיד, והעובדה שלא אושר לקדם מינויים אחרים כגון מפקד לגלי צה”ל.

מארגון לביא שהגיש את העתירה נגד מינויו של מזוז נמסר לחרדים 10:

“לא יעלה על הדעת שבמדינת ישראל יהיו סטנדרטים משפטיים כפולים, סטנדרטים מחמירים לממשלת מעבר מהימין וסטנדרטים מקילים לממשלת מעבר מהשמאל. מינויו של השופט בדימוס מזוז בשלהי ממשלת המעבר היוצאת, לכהונה ארוכה של שמונה שנים, תכבול ללא צורך ושלא כדין את ידיה של הממשלה הנכנסת”.

שרת הפנים איילת שקד הגיבה להחלטת בג”ץ להוציא צו על תנאי: “טוב שהשופט סולברג שם סוף לסטנדרט הכפול של המותר ואסור בממשלה יוצאת. השופט מני מזוז הוא לא ילד חורג של הנורמה הכללית בתקופת מעבר. כעת המשימה ברורה: לחזור למושכלות של חוק היסוד ולפיו קיים סטנדרט אחיד שבו כל ממשלה רשאית למנות כל מינוי בכל זמן, גם בתקופת בחירות.

“בכוונתי לפנות לראש הממשלה ולדרוש שעמדת הממשלה תהיה כפי שהמלצתי, שמינוי מזוז יהיה רק עבור אישור מינוי הרמטכ”ל”,

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מה לא ברור?
    07/09/2022 14:37
    שאול א.
  1. היא לא יכולה להסכים כי סער הורה לה זאת.