דרמה בבג”ץ: הציע לבטל המינוי הקבוע של מזוז, היועמ”ש סרבה

מכה קשה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שאישרה את מינויו של מני מזוז לוועדה למינוי בכירים למשך 8 שנים - וספגה ביקורת של שופטי העליון • היועמ"שית סירבה להצעת השופטים למנות את מזוז באופן זמני • שקד צייצה: "היועמ״שית ושרי הממשלה שגו שלא אימצו את דעתי"
אריה ריבקינד
י"א אלול התשפ"ב / 07.09.2022 11:35

העתירה נגד מינוי מני מזוז ליו”ר הוועדה למינוי בכירים: שופטי בג”ץ דנו היום (רביעי) בעתירה שהגיש ארגון לביא נגד מינויו של שופט העליון בדימוס לתפקיד יו”ר הוועדה הבוחנת מינוי בכירים בשירות הציבורי לשמונה שנים על ידי ממשלת המעבר המכהנת.

החלפת כתובת? פה תגלה אם פרטיך כבר מעודכנים בפנקס הבוחרים

שופטי בג”ץ הקשו על נציג המדינה בדיון – ושאלו מדוע המינוי של מזוז אינו זמני כפי שמופיע בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה. זאת, על רקע אישור מינויו הצפוי של אלוף הרצי הלוי לתפקיד הרמטכ”ל.

במהלך הדיון בעתירה, בה  נטען כי מינוי מזוז נעשה בתקופת בחירות והוא פסול, השופטים רמזו לנציגי המדינה כי הצעד הנכון יהיה לשקול לבטל את מינויו הקבוע של מזוז לשמונה שנים, ולהפוך אותו למינוי זמני, לצורך מינוי הרמטכ”ל הבא בלבד.

השופטים ציינו כי אין חולק על הצורך במינוי הרמטכ”ל, אולם השאלה היא מדוע מינויו של מזוז נעשה ל-8 שנים, לשתי ממשלות לפחות?

השופטים נעם סולברג ויעל וילנר תהו: “הנחיית היועמ”ש מורה על מינוי ממלא מקום, מדוע לא לעשות זאת?”. סולברג הקשה על נציג המדינה אבי מיליקובסקי ממחלקת הבג”צים בפרקליטות ותהה: “כיצד יתכן שלצורך מינוי רמטכ”ל ממנים מינוי נרחב הרבה יותר לשמונה שנים? מדוע? למה לא למקד את הצורך?”

השופטת וילנר אמרה בדיון: “היועצת המשפטית אמרה שבתקופת בחירות חייבים לרסן, ומינוי ממלא מקום? אתם לא כבולים להנחיות הללו?”

נציג המדינה השיב: “החששות של מינוי כזה בבחירות לא מתקיימות לתפקיד הזה’ לעומת תפקידים אחרים”.

נציג המדינה המשיך: “הגורם הממנה הוא הדרג המדיני. תחום הוועדה תחום לטוהר המידות. מזוז נבחר מתוך מאגר קטן של שופטי העליון בדימוס וזה יהיה אותו במאגר גם בממשלה הבאה”.

השופט סולברג הציע למדינה לקבל את עתירת לביא, לבטל את המינוי הקבוע של השופט מזוז ולהפוך אותו למינוי הד הוק רק למינוי הרמטכ״ל.

המדינה יצאה להתייעצות, בסיומה נמסר כי היועמ”שית לממשלה גלי בהרב מיארה דוחה את הצעת שופט העליון סולברג.  השופטים מתחו ביקורת חריפה על עמדת היועמ”שית.

בזמן ההתייעצות, צייצה השרה איילת שקד: “השופט סולברג מצדד בעמדה שהצגתי בישיבת הממשלה לאשר את מינויו של מזוז כזמני בלבד רק למינוי הרמטכ״ל. היועמ״שית ושרי הממשלה שגו שלא אימצו את דעתי. או שנמנה את כל המינויים החשובים גם בתקופת בחירות (כך צריך להיות) או שלא ימנו את מי שלא הכרחי לתקופות ארוכות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות